Fokusmærke
Jord til bord
Målgruppe
Familiespejder
Info om mærke
Familiespejderne lærer, hvor maden kommer fra, at mange af skovens planter og frugter kan spises (og hvilke man bestemt ikke må spise) og lærer, at de kan blive til lækre retter, fx tilberedt over bål.

Mærket kan tages fra april til oktober

Spejderne skal sammen med deres forældre:

  • Opleve og få viden om hvor maden kommer fra
  • Finde spiselige planter og frugter i naturen
  • Lave og spise mad med bl.a. ingredienser fra naturen tilberedt over bål
  • Prøve at pille, partere og tilberede en fugl, eller at rense og tilberede en fisk eller partere del af et større dyr

Varighed:

Kan tages over 3-4 møder.

Er det om foråret samles planter til salat, mælkebøttesuppe og lignende. I høstperioden kan Familiespejderen være med til at finde kornaks på marken, grutte det og bruge det til brødbagning, samt at tilberede fisk eller fasan over bål.

Feedback/videreudvikling af mærket:

Har du en velegnet aktivitet eller en idé til, hvordan mærket kunne tilpasses/videreudvikles? Så skriv til program@dds.dk

Tips og ideer:

Mad er det mest basale i vores liv, og et af de steder, hvor man som barn hurtigst har mulighed for at have indflydelse. I dette mærke forenes det med friluftslivet, ved at man selv samler og/eller bearbejder noget af maden.

Det kan virke voldsomt at man skal arbejde med hele dyr, men erfaringer fra flere familiespejdgrupper viser, at den naturlige nysgerrighed tager over for forskrækkelse. Måske kan et forløb af denne art i en tidlig alder modvirke meget af den 'afsky' større børn ofte møder døde dyr med.

Det må dog til enhver tid være op til det enkelte barn at sætte personlige grænser, og siger nogle børn fra på slagtning, så kan de lave salat og brød.

Familiespejdforældren

Man bør beskrive forældrenes rolle, når de er til familiespejd. Forældre kan hurtigt komme til at overtage aktiviteterne for deres børn, da de jo ofte er hurtigere og bedre til det. Fx er det lettere, hvis far eller mor laver pandekagedejen, men det er jo netop konceptet (Learning by doing), at det er børnene, der skal lære gennem aktiviteterne, så det er vigtigt, at forældrene støtter deres børn i stedet for at overtage aktiviteterne.

Alle aktiviteter er selvfølgelig målrettet spejderne, men det er også vigtigt at tænke forældrene ind i aktiviteterne, så der også er noget for dem. For hvis både børn og forældre hygger sig, så tager forældrene også børnene med næste gang.

Baser frem for stram tidsplan:

Når man holder familiespejdermøder, kan man med fordel have forskellige aktivitetsbaser, som familierne kan gå til og fra. På denne måde kan familierne fordybe sig i de aktiviteter, som de synes er mest interessante, og følge de små spejderes temperament og (u)tålmodighed.