Ny ’Bliv Spejder’-kampagne på vej
Derfor lancerer vi i april 2025 en ny ’Bliv Spejder’-kampagne. Som del af det afholder vi i Det Danske Spejderkorps to nationale åbent hus-dage: Spejderdag 11. maj og Spejderforældredag 17. august.
Vi ved, at langt de fleste spejdere starter i vores fællesskab, fordi deres forældre vælger det som en fritidsaktivitet. Den overordnede idé med kampagnen er derfor, at forældrene skal kunne se værdien i, at deres barn finder det spændende og motiverende at lære om naturen og spejderfærdigheder. Denne tilgang bygger på vores grundlæggende tro på, at børn og unge kan meget mere, hvis vi giver dem ansvar, fællesskab og praktiske færdigheder.
Den samlede kampagne har flere indsatser. I centrum af hele kampagnen er afholdelse af Spejderdag 11. maj. I ugerne op til Spejderdag 2025 kører en kampagne online, fysisk ude ved spejdergrupperne og på Spejder Sports platforme.
Fra korpskontoret bliver der udarbejdet en kampagnepakke med både fysiske og digitale materialer, som grupperne kan bruge til at udbrede budskabet endnu mere. Mere information om kampagnemateriale følger i de kommende uger og måneder.
Et særligt fokusområde i kampagnen er introduktionen af en ny type spejdermærke: ’læremester-mærket’. Efter Spejderdag den 11. maj håber vi, at en masse børn og unge over hele landet får mod på at prøve at gå til spejder. Tanken er, at børnene vil finde det spændende og motiverende at lære deres forældre om naturen og spejderfærdigheder – ting, som de har lært til spejder. Her kommer ’Læremester-mærket’ i spil.
Fra Spejderdagen i maj til Spejderforældredagen i august er det tanken, at hver gruppe vælger et mærke, vi allerede kender fra dds.dk – det kunne være Hulebygger, Bålkok eller Skattejæger – og kobler ’Læremester’-elementet på. Her skal spejdere – nye som gamle – tilegne sig en kompetence, som de derefter lærer videre til deres forældre, når de deltager i Spejderforældredagen sammen. Spejderne kan naturligvis få deres mærke fra forløbet før sommerferien og tage ’læremester-mærket’ sammen med deres forældre på Spejderforældredagen.
På Korpsrådsmødet løftes sløret for kampagnefilmen. Her fortæller korpskontoret mere om tankerne bag og planerne for den nye ’Bliv Spejder’-kampagne.
Korpskontoret afholder derudover også to onlinespørgetimer, hvor der vises og fortælles mere om kampagnen. Datoer for dette er 10. december kl. 20-21 og 22. januar kl. 20-21.
Kampagnen her er en del af den samlede vækststrategi vi vedtog i Det Danske Spejderkorps i foråret. Den skal være med til at gøre flere børn og forældre opmærksomme på spejder som fritidsaktivitet. Læs mere om vækststrategien her.
Der vil løbende komme mere information om kampagnen i nyhedsbreve og på dds.dk.
Har du spørgsmål er du altid velkomne til at kontakte korpskontoret.