Guide: Gør jeres Spejderdag synlig

Presseskabelon
Lokalmedier er en god og ligetil måde at gøre sit arrangement synligt i jeres by. For at gøre det endnu lettere, kan I bruge denne skabelon til pressemeddelelser. I skal blot downloade skabelonen her og rette den til, så den passer til jeres Spejderdag. I skabelonen finder I også hjælpetekst markeret med orange skrift, som guider jer til, hvordan I skriver pressemeddelelsen færdig og kontakter lokalmedier.
Facebookbegivenhed
Facebook er et godt medie til at skabe synlighed for arrangementer. Mange bruger nemlig mediet til begivenheder og nyheder i forvejen. Der findes også facebookgrupper, men kan dele arrangementet i for flere relevante målgrupper – det kan være den lokale by-gruppe eller for aktiviteter i jeres nærområde.
Derfor anbefales det at lave en facebookbegivenhed for jeres Spejderdag, som I kan dele på og uden for Facebook.
At lave en facebookbegivenhed er også godt, fordi interesserede kan følge med i, hvem der deltager og invitere andre til at deltage i jeres Spejderdag-facebookbegivenhed.
Desuden kan I lave opslag på begivenheden og på den måde engagere deltagerne i Spejderdag allerede før den afholdes.
Afholder I Spejderdag sammen med andre grupper, kan I tilføje dem som medorganisatorer på begivenheden.
Husk at oprette begivenheden fra jeres spejdergruppes facebookside. Arrangementet skal hedde ” Spejderdag 2025 i [indsæt gruppenavn]” eller “Spejderdag 2025 – [indsæt gruppenavn]”, så der ikke opstår tvivl om, hvilken spejdergruppe man skal til Spejderdag hos.
- Åben Facebook i en browser og skift til spejdergruppens profil øverst til højre.
- Find ”Begivenheder” i menuen til venstre.
- Klik på “opret ny begivenhed” til venstre.
- Nu åbner der et vindue, der hedder ”Opret begivenhed”, hvor I skal udfylde de tomme felter. Husk at rette teksten, så den passer til jeres arrangement:
- Begivenhedens navn -> "Spejderdag 2025 - [indsæt gruppenavn]"
- Tilføj et coverbillede. I kan enten selv lave et coverbillede med Spejderdag-logoet på, eller bruge coverbilledet, som I kan downloade herunder.
- Startdato: 11. maj 2025. Starttidspunkt: [indsæt tidspunkt for jeres Spejderdag]
- Er det personligt eller virtuelt? -> vælg personligt -> tilføj jeres adresse som lokation.
- Hvem kan se det -> vælg offentligt.
- Oplysninger: Her skal I have formuleret en god og fyldestgørende beskrivelse af jeres arrangement. Brug skabelonen for beskrivelse til facebookbegivenhed som I kan downloade herunder.
- Tilføj medorganisatorer: Afholder I Spejderdag sammen med andre grupper? Så tilføj dem som medorganisatorer.
- Klik på ”Opret begivenhed”
Nu er jeres begivenhed klar til at blive delt alle relevante steder. Find inspiration til, hvordan I kan dele begivenheder herunder.
Promovering på Facebook og Instagram:
Facebook og Instagram er gode medier til at nå bredt ud med invitationen til jeres Spejderdag. Her fanger I familier fra lokalområdet på medier, de allerede er til stede på.
Facebook bruges ofte som lokalt nyhedsmedie og det er derfor oplagt, at I deler jeres facebookbegivenhed i relevante facebookgrupper i jeres lokalområde. Det kunne være facebookgrupper for grundejerforeningen, lokalområdet, aktiviteter i området og lignende.
I kan med fordel også dele opslag om jeres Spejderdag flere gange på jeres facebookside. I opslagene, skal I reklamere for jeres Spejderdag og dele et link til jeres tilmeldingsside. I finder udkast til tekster, billeder og videomateriale til opslag på Facebook til download herunder.
I kan desuden få hjælp af det grafiske hjælpeprogram Canva, til at lave jeres eget billede til opslagene i Canva-skabelonen her: Link til Canva
I kan også bruge Instagram til at fortælle om jeres Spejderdag. Instagram bruges af mange forældre, men på dette medie er det visuelle mere i centrum.
Formatet ’reels’ på Instagram når længst ud til personer, der ikke følger jer i forvejen. Her kan I med fordel dele videoen i reel-format fra kampagnematerialet, som I kan downloade herunder.
Når I lægger opslag på Instagram, kan I med fordel opfordre dem, der i forvejen følger jeres profil, til at dele jeres opslag. Det er en god måde at komme bredt ud i lokalområdet, da jeres følgeres følgere på denne måde eksponeres for jeres Spejderdag.
På Instagram kan I dele billeder fra jeres spejdergruppe, bruge billederne I kan downloade herunder eller bruge Canva-skabelonen til at lave et billede-opslag med tekst på. Link til Canva
I finder udkast til tekst til Instagramopslag, billeder og video til download herunder.
Canva-skabelon
Til Spejderdag 2025 er der udarbejdet en Canva-skabelon specielt til dagen, som I kan bruge til at lave opslag på Facebook og Instagram. Skabelonen er et værktøj, som I kan bruge, hvis I ønsker hjælp til det grafiske udtryk.
Det er en simpel skabelon, hvor I kan:
- Redigere og tilføje teksten, så det passer til jeres spejdergruppe
- Bruge DDS-farver til opslaget
- Bruge billeder fra kampagnefilmen eller tilføje jeres egne
Når I vælger baggrundsfarve og tekstfarve så vær opmærksom på, at man skal kunne læse teksten.
Del indhold fra Det Danske Spejderkorps profiler på sociale medier
Fra korpsets hovedprofiler på Facebook og Instagram deler vi også indhold omhandlende Spejderdag 2025. Den 9. april skyder vi hele kampagnen i gang, når vi lancerer kampagnefilmen.
Del gerne kampagnefilmen fra Det Danske Spejderkorps på både Facebook og Instagram d. 9. april, så den kommer så bredt ud som muligt.
Der vil også løbende blive delt indhold om Spejderdag i ugerne frem til d. 11. maj. Det indhold er I også velkommen til at dele, hvis I finder det relevant for jeres gruppe.
Links til Det Danske Spejderkorps’ profiler på Facebook og Instagram:
Ønsker I at dele et facebookopslag fra Det Danske Spejderkorps direkte i jeres Spejderdag-facebookbegivenhed gør I således:
- Klik på ”del”-knappen nederst til højre på opslaget.
- Vælg ”Kopiér link”
- Gå ind på facebookbegivenheden og klik på ”Tilføj et opslag”
- Indsæt linket, og klik på ”Slå op”
Ønsker I at dele et facebookopslag fra Det Danske Spejderkorps i en lukket facebookgruppe gør I således:
- Klik på ”del”-knappen nederst til højre på opslaget.
- Vælg ”Del med en gruppe”
- Find den ønskede facebookgruppe og tryk på ”Slå op”.
Hvis I har en Instagram-profil, kan også dele Det Danske Spejderkorps’ Instagram-opslag i jeres story:
- Klik på papirfly-ikonet under billedet og klik på ”Tilføj i story”
- Skriv evt. en kort tekst
- Klik på ”Din story”
På dagen
Husk at få taget billeder undervejs på jeres Spejderdag. Billederne kan I bruge til at skrive et ”tak en god Spejderdag”-opslag på facebookbegivenheden og som del af pressemeddelelsen om jeres arrangement på bagkant.