Arter Bingo – Hvem finder først alle artsgrupper?

Med Arter Bingo bliver det en spændende udfordring at finde og registrere forskellige arter i naturen. Spejderne arbejder sammen for at få "bingo" ved at registrere de arter, de finder på deres bingoplader. Undervejs lærer de om biodiversitet og får mulighed for at bruge Arter-appen til at dokumentere deres fund. Hvem finder først alle arterne og får fuld plade?
Formål:
At lære spejderne om biodiversitet og bruge teknologi til at registrere arter, mens de har det sjovt med at konkurrere om at få bingo.
Aktivitetsplan:
Forberedelse:
- Print det nødvendige antal bingoplader, så hver spejder har en plade. Hvis der er mange spejdere, kan de også deles i hold.
- Læg bingopladerne ned i plastlommer og placer dem i fotobakker eller lignende.
Introduktion til spillet:
- Forklar spejderne, at de skal ud i naturen og finde de arter, der er angivet på deres bingoplade. De skal registrere arterne i Arter-appen, før de tæller med.
- Hvis der er mange spejdere, kan holdene sendes i forskellige retninger, og det hold, der først får bingo, vinder. Først én række, så to rækker, og til sidst går I efter fuld plade.
- Bemærk, at det afhænger af årstiden, hvilke arter det er muligt at finde, så spejderlederen kan hjælpe med at forklare, hvorfor nogle arter er sværere at spotte.
Bioblitz/Bingospil:
- Spejderne går ud i det valgte naturområde og begynder at lede efter de arter, der er på deres bingoplade. For at arten kan godkendes, skal den registreres via Arter-appen.
Registrering via Arter-appen:
Når spejderne finder en art, åbner de Arter-appen, tager et billede af fundet og registrerer det. Følg guiden nedenfor for at lære, hvordan I bruger appen korrekt til registrering af arter.
Afslutning:
- Saml spejderne efter bingospillet, og reflekter over oplevelsen. Hvilke arter var nemme at finde, og hvilke var svære? Hvad lærte spejderne om de forskellige arter og deres levesteder?
Denne aktivitet kombinerer sjov, konkurrence og læring om biodiversitet. Spejderne får mulighed for at bruge moderne teknologi til at registrere deres fund og lære om naturen på en ny og engagerende måde.
- Fotobakker/insektbakker/plastikkasser eller hvad der er til rådighed i spejderlokalet
- Printede bingoplader (gerne i plastlommer for at beskytte dem)
- Enhed med Arter-appen installeret - se vejledning
- Blyanter til at markere fund
- Hvad gjorde aktiviteten sjov eller lærerig?
- Opnåede I det, I håbede?
- Hvad gik godt, og hvad kunne forbedres?
- Var der noget, der var svært? Hvorfor?
Relaterede aktiviteter:
Hvad kendetegner en artsgruppe
Lær at bruge en bestemmelsesnøgle