Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Hvad kendetegner en artsgruppe?

Denne øvelse handler om at opdage, hvad der karakteriserer de forskellige artsgrupper
Vejledning

Børnene får lov til at kigge på billeder af dyr og finde ud af, hvad de har tilfælles – om det er pels, finner, eller noget helt tredje. Samtidig kan de slå op i bøger for at finde endnu flere sjove facts om de forskellige dyr. Det er en legende måde at få styr på, hvad der binder artsgrupper sammen, og børnene får både tænkt og grinet undervejs. En god blanding af sjov og læring – perfekt til en spejderdag!

Formål: Udforsk, hvad der gør dyr til en del af samme artsgruppe, ved at sammenligne forskellige karakteristika.

Forberedelse: Print artsark og klip dyrebillederne ud.

Øvelse:

  • Vælg en artsgruppe (f.eks. pattedyr). Hvad har dyrene tilfælles? Kig både på billederne og slå eventuelt op i en bog for at finde fælles træk.
  • Eksempel: Pattedyr har pels, føder levende unger, og producerer mælk til deres unger.
  • Gør det samme for andre artsgrupper og find 3 karakteristika for hver af dem.

Gruppering: Undersøg i alt 5 forskellige artsgrupper og find deres fælles karakteristika.

Denne aktivitet er en god måde at engagere børnene i at tænke som forskere, mens de lærer om dyreklassifikation.

Materialer
  • Printede artsark
  • Sakse
  • Opslagsbøger om dyr
Reflektionsspørgsmål
  • Hvad gjorde aktiviteten lærerig?
  • Opfyldte aktiviteten det formål, du ønskede?
  • Hvad fungerede godt, og hvad kunne forbedres?
  • Var der udfordringer? Hvad gjorde det svært?


Relaterede aktiviteter:
Find forskellene i dyregrupper
Arter bingo

Information

Type
Kreativitet og håndelag
Natur og friluftsliv
Målgruppe
Mikro
Mini
Varighed
30-60 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her