Quiz og Naturudforskning – 5 poster med udfordringer

I denne aktivitet skal de besøge forskellige poster, hvor de løser opgaver, der handler om dyreliv, naturens lyde og overlevelsesstrategier i vinteren. Hver post udfordrer spejderne til at bruge deres observationsevner, samarbejde og kreativitet. Aktiviteten er en kombination af quiz, kreativitet og naturvidenskab, og den er både sjov og lærerigt.
Formål:
At styrke spejdernes viden om dyreliv og naturen gennem forskellige opgaver, hvor de lærer at genkende spor, forstå overlevelsesstrategier og arbejde kreativt med naturens elementer.
Post 1: Gæt en lort-quiz
Opgave:
I har 10 minutter til at arbejde sammen i grupper for at gætte, hvilke dyr der har lavet de 16 forskellige lorte, I ser foran jer. Diskutér i gruppen, hvad der kendetegner lort fra planteædere, rovdyr og fugle. Hvordan kan I se forskel?
Materialer:
Billeder eller modeller af forskellige dyrelorte.
Mål:
At spejderne lærer at identificere dyreliv gennem spor som lorte og får en bedre forståelse af dyrenes kost og levesteder.
Post 2: Find tegn på dyreliv
Opgave:
I har 10 minutter til at finde flest mulige tegn på dyreliv i området. Det kan være alt fra levesteder, spor, lort eller andre tegn på, at der er dyr i nærheden. Når I finder noget, skal I registrere det i Arter-appen. Brug gerne redskaber som forstørrelsesglas til at hjælpe jer.
Materialer:
Smartphone med Arter-appen installeret, forstørrelsesglas.
Mål:
At spejderne får trænet deres observationsevner og lærer at registrere dyreliv i Arter-appen. De får samtidig forståelse for, hvordan man kan bruge teknologi til at dokumentere naturen.
Post 3: Hvordan klarer dyrene vinteren?
Opgave:
I har 10 minutter til at matche de forskellige dyr med deres overlevelsesstrategier om vinteren. Nedenfor finder I en liste med dyr og en liste med strategier. Diskutér i gruppen og gæt, hvilke dyr der bruger hvilke strategier. Overvej også, om I kender andre dyr, der bruger lignende overlevelsesmetoder.
Mål:
At spejderne lærer om dyrenes tilpasningsevner og forskellige overlevelsesstrategier i vintermånederne.
Dyr og strategier:
- Frøer - Graver sig ned i huller og kan overleve, at 65% af deres kropsvand fryser.
- Pindsvin - Går i dvale og sænker kropstemperaturen til 2-6 grader.
- Egern og mus - Bygger varme reder og er ikke i dvale.
- Fugle - Samles i flokke for at dele kropsvarme.
- Ræv - Udvikler en tyk vinterpels for at holde varmen.
- Grævling - Spiser sig fed og tærer på fedtdepoter, mens den sover vinteren væk.
- Lækat - Skifter pelsfarve om vinteren for at gemme sig for rovdyr.
- Skovsnegle - Lægger æg, der overlever vinteren, mens mange voksne snegle dør.
Post 4: Musik i mørket
Opgave:
I har 10 minutter til at finde naturmaterialer og skabe jeres egen minikoncert med lyde fra naturen. Brug blade, sten, grene eller andre ting fra naturen til at lave lyde. Når alle har fundet deres instrumenter, skal hver deltager præsentere sin lyd i en lille koncert, mens de andre sidder med ryggen til og gætter, hvilke lyde de hører.
Materialer:
Naturmaterialer fra området.
Mål:
At spejderne får trænet deres lytteevner og lærer at skabe musik med naturlige elementer.
Post 5: Byg et godt vinterhi
Opgave:
I har 10 minutter til at bygge et vinterhi af naturmaterialer, som I kan finde i området. Jeres vinterhi skal opfylde tre vigtige kriterier:
- Det skal beskytte mod regn og vind.
- Det skal kunne holde på varmen.
- Der skal være et sted til at opbevare forråd.
I må gerne være kreative og tilføje ekstra funktioner til jeres vinterhi. Når tiden er gået, skal I præsentere jeres byggeprojekt for de andre grupper.
Materialer:
Naturmaterialer fra området.
Mål:
At spejderne lærer om, hvordan dyr bygger levesteder og tilpasser sig vinterens udfordringer. Samtidig får de brugt deres samarbejdsevner og kreativitet.
Afslutning:
Når alle poster er gennemført, mødes grupperne for at præsentere deres resultater og byggeprojekter. Det er en god mulighed for at reflektere over, hvad spejderne har lært om dyreliv, overlevelsesstrategier og naturens lyde.
- Billeder eller modeller af forskellige dyrelorte.
- Smartphone med Arter-appen installeret - se vejledning
- Forstørrelsesglas
- Naturmaterialer fra området
- Hvad lærte I om dyreliv gennem de spor I fandt, som f.eks. lorte eller andre tegn på dyreliv?
- Hvordan hjalp registreringen i Arter-appen jer med at forstå og dokumentere de forskellige arter, I fandt?
- Hvilke overlevelsesstrategier syntes I var de mest interessante, og hvorfor?
- Hvad var udfordrende ved at finde mikroliv eller identificere dyrespor?
- Hvordan kan I bruge denne viden i jeres fremtidige naturoplevelser eller spejderaktiviteter?
Relaterede aktiviteter:
Lav din egen feltguide
Insektfælder