Færdighedsmærke
Klar dig selv
Målgruppe
Mikro
Info om mærke
En af de vigtigste ting som spejder er at kunne klare sig selv. Gennem dette færdighedsmærke lærer nye spejdere, hvordan man klarer sig selv omkring basale spejderaktiviteter. Jo større sikkerhed, spejderne får i de daglige og praktiske ting, jo større overskud får de til at hjælpe hinanden og andre og lære andre nye ting.

Spejderne skal:

  • Være med til at pakke deres egen taske til en tur med overnatning og vide, hvad de har med
  • Kunne binde deres eget tørklæde
  • Selv kunne tage tøj på og selv finde ud af, hvornår det er tid til shorts, og hvornår der er brug for en varm jakke
  • Kunne binde et flagknob og hejse flaget i en flagstang
  • Vide, hvordan man som fodgænger skal opføre sig i trafikken

Varighed:
3 møder – eller fordelt over et større antal halve møder, gerne kombineret med en søndagsvandretur, hvor man skal pakke en lille rygsæk og bruge færdselsreglerne. 

Mærket kan med fordel opbygges som baser, hvor mikroerne skifter mellem forskellige aktiviteter.

Feedback/videreudvikling af mærket:
Har du en velegnet aktivitet eller en idé til, hvordan mærket kunne tilpasses/videreudvikles? Så skriv til program@dds.dk

Forslag til forløb:

Møde 1: 

- Leg: Rygsækstafet

- Aktivitet: Baser med 

  • Råbåndsknob - tørklæde
  • Flagknob - hejse flag
  • Pakning af rygsæk

- Leg/sang: 2 og 2 - hjælp hinanden med flagknob og råbåndsknob

Møde 2: 

- Leg: Knobstafet

- Aktivitet: Færdselsregler på tur. Tøj til alt slags vejr. En lille tur ud i trafikken. 

- Leg/sang: Der var en, der var to... på tur

Møde 3: 

- Leg: Trafikstopdans

- Aktivitet: Længere gåtur med indlagte udfordringer (store kryds og lignende)

- Leg/sang: Fortællerunde - oplevelser på turen

Færdselsregler

Spejderne skal kunne de mest elementære færdselsregler og skal føle sig trygge ved at være i den. Snak derfor om, hvordan man som fodgænger skal opføre sig i trafikken. Gør det helst i forbindelse med en gåtur, så spejderne får nogle konkrete eksempler på, hvad det er, de skal holde øje med. Snak også gerne om trafiksikkerhed på cykel, og hvorfor det er vigtigt at bruge cykelhjelm. 

Rådet for Større Færdselssikkerhed har aktiviteter om sikker færdsel i trafikken. Se fx sikkertrafik.dk/boern-unge/skole/0-3-klasse 

Tøj

Mange yngre spejdere kan have problemer med at binde en sløjfe, lyne en lynlås, kende forskel på for og bag på blusen og knappe knapper. Skal man have færdighedsmærket Klar dig selv, skal man kunne disse ting. 

Herudover skal man kunne vurdere, hvornår der er brug for en varm jakke, og hvornår det er vejr til shorts.

Weekendtasken

Mange yngre spejdere har fornemmelse for, hvad de skal have med, men mange er ikke med til at pakke deres taske, når de skal på tur. Det er vigtigt, at spejderne selv kan finde ud af at pakke en taske, og det er især vigtigt, at de ved, hvad de selv har med, når de skal pakke deres ting sammen før hjemturen.

Her kræver det, at I kommunikerer med forældrene, så børnene altid er med til at pakke tasken.

Evaluering

Med udgangspunkt i temaet for forløbet er det oplagt at evaluere ved hjælp af trafiklysmetoden: https://aktiviteter.dds.dk/aktivitet/145