Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Gruppeudvikling

Sådan kan I inddrage spejderne i aktiviteterne

Foto Mads Danquah
01. august 2025
Af: Redaktionen

Når spejderne bliver inddraget i planlægningen og gennemførelsen af spejderaktiviteter, vokser deres ejerskab og lyst til at gå til spejder. De oplever, at der bliver lyttet til deres idéer, og at de faktisk kan være med til at forme det fællesskab, de er en del af og dét booster motivationen. 

Inddragelse handler om at give dem plads til at tænke med, vælge til og være medskabere af diverse aktiviteter. Det kan være at lade dem vælge en leg og introducerede den for de andre, være med til at planlægge et løb, selv finde på en patruljeopgave, et mærke, en bålret, osv. I kan tænke inddragelse ind i større eller mindre grad, afhængig af hvad der er muligt. Prøv at se, hvad der sker, hvis I skruer op for inddragelsen i en periode? 

Spejdermetoden

Spejdermetoden bygger på, at spejderne selv har stor indflydelse på, hvad de vil arbejde med, og hvordan aktiviteter og oplevelser skal udformes. For at spejderne skal være motiverede til aktivt at deltage i at skabe spejderarbejdet, er det vigtigt, at de oplever det som sjovt og eventyrligt. 

Tips: Spørg spejderne hvad de har lyst til at få indflydelse på, og hvor vil de gerne inddrages? I kan fx tænke spejderinddragelse ind i jeres årshjul, når I planlægger året? UNICEF fejrer Børnenes Dag i november hvert år - måske I der kan skrue ekstra op for spejderinddragelsen hos jer?  

Det vigtige er, at I som ledere tør at give slip – og samtidig giver den støtte, der skal til, for at de kan lykkes. Børn har brug for støtte for at kunne tage ansvar – især når det er nyt for dem. 

Hvordan kan jeg støtte? 

Du kan støtte ved at stille spørgsmål frem for at give svar. Spørg fx: Hvad har I brug for, for at komme videre?  
Hvordan vil I fordele opgaverne i patruljen?  
Hvad gør I, hvis planen ikke virker? Det hjælper dem med at tænke selv – men med dig som støtte i baggrunden. 
Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe? 
Hvis noget ikke helt lykkes for en patrulje, så stil nysgerrige spørgsmål i stedet for at rette, så du på den måde leder dem på rette vej. Det hjælper dem med at lære og justere, uden at du overtager styringen. 

Giv en ramme for medinddragelse 

Du kan også give spejderne en ramme at arbejde indenfor, ved at sige: ”I skal lave en aktivitet, der varer 20 minutter og som kan laves udenfor – og I har 15 minutter til at forberede jer”. Tydelige rammer gør det lettere at handle og giver større chance for, at de lykkes. 

 

Sådan kan I involvere og engagere jeres klanspejdere 

 Sådan gør 1. Lillerød Gruppe med deres tre klangrupper: “Når spejderne rykker op fra trop til klan, inviteres de fra dag ét ind i et fællesskab, og de er det første år “fredet” fra at deltage i de mindre grene som assistent“, fortæller gruppeleder Pia Pedersen. En sjov og uforpligtende opstart.  

Den unge klan

Den “unge” klan har møde hver anden søndag, hvor de laver mad sammen, og planlægger tre faste aktiviteter. De involverer og engagerer sig i spejderarbejdet fx ved at stå for en fast post på Dilleløbet, en bobturnering i divisionen for alle klaner og en sommerlejr. Klanen hjælper med gruppens lokale genbrugsordning og skaffer derigennem tilskud til mad og ture. 

“Klanen er også engageret i to Puff- og Plan-kurser. De tager de nye klanspejdere med i de forskellige aktiviteter og sørger for, at de føler sig som en del af fællesskabet og gruppen. Alle er vigtige for at dét og de lykkes.  Fordi klanspejderen får lov at opleve klanlivet, bliver de hængende. Vores drengeklan har inviteret pigeklanen fra Palnatoke Gruppe med i aktiviteterne, og sammen er de blevet en stor og velfungerende klan.”, fortæller Pia videre. 

Når de oplever for stort et spænd aldersmæssigt mellem medlemmerne, rykker man videre til klan to. 

Klan to

Klan to er der, hvor man er leder i en gren og starter familie, står for at lave løb på juleturen, og hjælper på møder, hvis der mangler hænder. 

Klan tre

Klan tre kalder vi Gammelmandsklanen. Medlemmer har fået børn, og starter til familiespejd med eget barn, de har en vandretur med overnatning i shelter og en julefrokost. Derudover hjælper de med at passe hytten. De fælder træer, reparerer vores Oak City biler m.m. 
Et dejligt fællesskab, der får de unge til at blive og som gør, at de ikke helt drukner i studiebøgerne. 

 

 Har du tips, ideer til eller gode erfaringer med at inddrage spejderne? Tip os - send en mail til dff@dds.dk 

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her