Fokusmærke
Verdensborger
Målgruppe
Junior
Info om mærke
I dette mærke skal juniorerne arbejde med FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Formålet er blandt andet at forstå hvorfor Verdensmålene for bæredygtig udvikling og Spejdernes ønske om at bygge en bedre verden hænger så fint sammen.

I forlængelse af det kendskab spejderne allerede har til de 17 verdensmål sætter vi fokus på minimum et mål fra hver af de 5 hovedgrupper i verdensmålene: Mennesker, Livskvalitet, Klima, Fred i hele verden, Fællesskab og samarbejde.

Spejderne skal: 

  • Undersøge og visualisere ligheder og forskelle mellem verdensmålene og spejderloven
  • Opnå en fornemmelse af at kende verdensmålene og forstå formålet med dem
  • Lave en konkret aktivitet, der gør en forskel for andre mennesker end spejdere
  • Forstå hvad de selv kan gøre for at hjælpe med at skabe en bedre verden

Varighed:  Mærket løber over 3-4 møder eventuelt kombineret med en tur.

Sæson: Hele året

Feedback/videreudvikling af mærket: Har du en velegnet aktivitet eller en idé til, hvordan mærket kunne tilpasses/videreudvikles? Så skriv til program@dds.dk

 

Baggrundsinfo, tips og ideer:

Tidligere FN-mål har handlet om, at de rige lande skulle hjælpe de fattige lande. Men at de rige kunne fortsætte deres forbrug ganske som de plejer. De nuværende verdensmål, har en helt anden tilgang til verden. Det handler om hvad vi alle, rig som fattig kan gøre for at opnå bæredygtighed og lighed.

 

Målet er ved gentagne arbejde med verdensmålene, at opnå, at det med tiden bliver helt naturligt, at vores handlinger store som små altid er i overensstemmelse med disse verdensmål. Ofte handler vi instinktivt og ikke helt så hensigtsmæssigt, men ved at blive ved med at øve os, opnår vi forhåbentlig, at det til sidst ikke er noget vi skal tænke over det er bare noget vi gør. 

 

Særlige tips til lederen:

Opfordre spejderne til at kigge på side 78-83 i lommebøgerne.

Køb gerne en af verdensmålsplakaterne og hæng den op i hytten.

De 17 verdensmål opdeles i 5 underpunkter. På engelsk: de 5 p’er

  • People – Mennesker (1-6)
  • Prosperity –”livskvalitet” (7-10)
  • Planet – Klima (11-15)
  • Peace – Fred i hele verden (16)
  • Partnership – Fællesskab og samarbejde (17)
     

Evaluering:

Tal 2:2 om hvad I har lært til det aktuelle møde/forløb
 

Gode links:

Byg en bedre verden med Spejderne - mange af aktiviterne til mødeforløb, er fra dette projekt. 

Verdensmålene

DDS Bæredygtighedspolitik

 

1. Møde 

Opstart: 
Sang og/eller anden velkomst.
Snak om hvem, der ved noget om FN’s verdensmål for bæredygtighed og hvor ved I det fra.

Aktivitet: 
Spejderloven og Verdensmålene for bæredygtig udvikling.
Mål 1-17

Leg: 
Pause og leg

Aktivitet: 
Afrund ”Verdensmålene for bæredygtig udvikling og spejderloven.
Præsenter i fællesskab hvad I er kommet frem til.

Refleksion: 
Snak 2-3 personer som du ikke var i gruppe med. Hvad har I hver især lært, som I ikke vidste før I kom.

Afslutning:
Syng af. 
 

2. Møde

Opstart: 
Sang eller anden velkomst.

Aktivitet: 
Lav spilleplade, brikker og udfordringsfelter til ”Brætspil om vejen til skole”.
Mål 4, 9 og 10

Leg: 
Pause og leg.

Aktivitet: 
Brætspil om vejen til skole

Refleksion: 
Afrunding, oprydning, og snak om hvilket udfordringsfelt, I har hørt om før og hvorfra. Kan I finde på andre udfordringer til at forhindre børn i at komme i skole?

Afslutning: 
Tal om dagens indhold; om juniorerne lærte noget? 
Til sidst sang.

 

3. Møde

Opstart: 
Sang eller anden velkomst. 

Aktivitet: 
Forestil jer at I er strandet et sted uden rent drikkevand. Hvad skal man bruge drikkevand til, og hvornår kan man ”nøjes” med lettere snavset vand. Start på aktiviteten Rent vand
Mål: 3, 6, 12 og 13

Leg: 
Pause og leg.

Aktivitet: 
Lav vandfilter. 
Mens I venter på at vandet skal løbe igennem, kan I aftale, hvad I skal lave på møde 4, eller om I kan nå flere aktiviteter, hvis I tager på en overnatning. I kan f.eks. lave Rettighedsspillet (side 42-43) eller sy muleposer, pakkeposer, bestikposer eller lign., så I ikke skal bruge så meget plastic.

Refleksion: 
Snak om hvilke situationer bruger I rent drikke vand i, hvor I lige så godt kunne bruge noget lidt mindre rent vand?

Afslutning: 
Tal om, dagens indhold og hvad der skal ske på sidste møde/turen; Til sidst sang.

 

4. Møde/Tur 

Opstart: 
Sang eller anden velkomst.

Aktivitet: 
Bag en fredsdue (mål 16). Følg dette link og se side 24

Leg: 
Pause og leg.

Aktivitet: 
En eller flere aktiviteter fra spejdernes Verdensmålsaktiviteter. Find aktiviteterne her.

Fx Byg en høkasse og test kogning af havregrød, kartofler, perlebyg & ris i høkassen. Følg dette link og se side 27.

Hvis I vælger en tur, kan I passende lave mad fra en af de lækre opskrifter i kogebogen: Ild, mad og fællesskab.

Refleksion: 
Snak i mindre grupper om hvordan I vil ændre jeres adfærd fra ting I gjorde inden dette forløb og efter dette forløb.

Afslutning: 
Sang.