Fokusmærke
Spiseren
Målgruppe
Mini
Info om mærke
Formålet er at udvikle børn og unge til at passe på naturen og efterlade verden bedre end vi fandt den. Mærket her handler specifikt om at mini-spejderne skal arbejde med at tage aktiv stilling til adfærd og forbrug af mad. Mærket træner i at udforske måltider baseret på grøntsager, så spejderne bliver fortrolige med bæredygtig mad. Vi prøver også at reducerer madspild og klimaaftrykket generelt ved brug af bæredygtig mad.
Mærket vil være med til at give en naturlig implementering til bæredygtighed på møder, lejrture og i det generelle spejderliv.

Spejderne skal:

  • Lave bæredygtig mad med sæsonens grøntsager og evt. lokale råvare. 
  • Lære om naturens spisekammer
  • Arbejde med madspild
     

Varighed: 
Mærket løber over 3-4 møder eller kan tages på en tur.
 

Medbestemmelse: 
Hvis minispejderne har nogle gode ideer til at eksperimentere med mad, er det en ide, at lade dem prøve det af. 
 

Feedback/videreudvikling af mærket:  
Har du en velegnet aktivitet eller en idé til, hvordan mærket kunne tilpasses/videreudvikles? Så skriv til program@dds.dk

Møde 1: 
Hvad har I hjemme i haven (leg): Legen er ligesom ”skibet er ladet med” hvor man har en rispose/bold som kastes rundt og der siges i stedet. ”I min have har jeg xxx som kan spises”. Hvis man ikke har nogen have med noget der kan spises, så kender man måske en der har, eller man ved måske bare hvad der kan være i en have som kan spises.
 

I laver mad sammen af sæsonens råvarer, måske nogen har noget med hjemmefra, måske I selv har noget på spejdergrunden der kan spises. Hvis der skal bruges æg eller måske noget fra en nabo/vejbod, så kan man snakke om fordelen ved at købe sådanne steder. 
 

Møde 2:
Tag på en tur i et nærliggende område eller bliv måske bare på spejdergrunden. Se om I kan finde noget spiseligt. Det kan være brændenælder, hyldeblomster, frugt, skvalderkål, ramsløg, skovsyre, mælkebøtter osv. brug evt. hjemmesiden www.vildmad.dk 
Lav noget mad med det I har fundet. Der er mange gode opskrifter på vildmad.dk.
 

Møde 3: 
Besøg en butik i nærheden, snak med dem om hvor meget mad de smider ud, har de måske en aftale med nogen der henter mad til sine høns eller lign. Få meget gerne noget af den mad med hjem som de har tænkt sig at smide ud. Det kan også være ”to good to go” poser eller måske man kan tømme køleskabet i spejderhytten. 

Lad spejderne lave mad af det de har ”skrabet” sammen. De skal endelig have lov til at eksperimentere det de har lyst, men det kan også være nogle skal guides med hjælp og opskrifter. Det er dig der kender din gruppe bedst. 
 

Møde 4: 
Hold en reste-fest. Det kan være rester fra spejderture, rester som børnene har med hjemmefra eller lign. Så kan I have et godt måltid sammen og snakke om ikke at skulle smide mad ud. Man kan henlede opmærksomheden til Verdensmål 2, Stop sult. Der er steder i verden hvor børn og unge sulter. 

Forslag til andre aktiviteter man kan lave: 

  • Sylte forskellige madvare, så spejderne for fornemmelsen af at man kan gemme ting i stedet for at smide det ud. 
  • Invitere ældre/alene til at komme og spise med. Hermed gør man noget godt for andre, men det er også svært at lave mad til 1 person, så prøv at undgå madspild. 
  • Lave æblemost eller andet saft af naturens frugt og bær. Evt. lave en aftale med nogen i byen/området om at i må komme og indsamle deres frugt/bær hvis de har for meget. 
  • Tænk gerne en bæredygtig dessert ind på bålet, det kunne være ”brændt banan” ”kanel æbler” eller andet. Men tænk lidt væk fra skumfiduser. 
  • Lav et løb eller andet som handler om madvare i sæson
     

Evaluering: 
Bed spejderne i mindre grupper bestemme hvor mange kartofler ud af max 10, som fortæller hvor sjovt/nyt/lærerigt dette forløb har været
 

Beskrivelse og tips til mærket
Sæson:
Det er en god ide at tage mærket i foråret, sommer eller efterår. Da det er nemmere at finde mad i naturen. Det gør det også nemmere at arbejde med grøntsager der er i sæson og lokale. 
 

Særlige tips til lederen:
Maden behøver ikke laves på bål, det er helt efter hvad man har af muligheder, hvad man synes er smartest og mest hensigtsmæssigt i den given situation. 
 

Gode links:

Spejderkogebogen 'Ild, mad og fællesskab'

www.vildmad.dk