Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Korpsrådsmøde

Program LØRDAG EFTERMIDDAG

23. oktober 2024

Lokation: PirateShip 1+2

Den foreløbige overskrift på udviklingsplanen 2026-2030 er "Vi vil sætte større aftryk på vores spejdere". På workshoppen vil vi debattere hvad kvalitet er og hvordan vi sammen kan høje kvaliteten i det daglige spejderarbejde, så spejderne får mest muligt ud af den tid de er hos os. Lad os sammen blive skarpere på, hvad der er vigtigt for nuværende og fremtidige spejdere og spejderledere.

Workshoppen starter kl. 13.30 og igen kl. 14.30

Lokation: Stjerneteltene bagved hotellet 

Er du klar til at styrke din spejdergruppe? Hvordan tiltrækker I nye medlemmer og skaber en god onboardingproces for den nye leder og sikrer kvaliteten af spejderarbejde. 

Deltag i de 3 workshop og få værdifulde redskaber til at bygge et stærkt fællesskab, hvor alle trives og udvikles.

Det er afgørende, at vi tiltrækker nye frivillige, men også sikrer, at de forbliver en del af vores fællesskab. 
 

Workshop 1: Præsentation af ny onboardingmodel (45 min, start kl. 13.30 og 14.30) 

På workshoppen bliver I præsenteret for et nyt værktøj, der skal være med til at sikre, at de nye ledere i DDS får de nødvendige værktøjer, indsigter og kompetencer. I får modellen med i hånden, så I kan benytte den næste gang I får en ny frivillig i jeres spejder gruppe.
 

Workshop 2: Kvalitet i spejder arbejdet (45 min, start kl. 13.30 og 14.30)

Vi skal gennem levende samtale, bevæge os rundt i følgende temaer: Voksen fællesskaber, årsplanlægning, hvorfor er vi ude? og synlighed i lokalområdet. Ud fra korte pitch med forskellige metoder gør vi hinanden klogere.
 

Workshop 3: Rekruttering (45 min, start kl. 13.30 og 14.30) 

Workshoppen sætter fokus på hvordan I tiltrækker flere voksne frivillige til spejdergruppen. Gennem øvelser og dialog arbejder vi med konkrete tiltag til at arbejde videre med rekruttering og bedre tilknytning for frivillige som I kan bruge hjemme i spejdergruppen.

Lokation: Kit kat teltene bagved hotellet  

Få konkrete værktøjer og deltag i erfaringsudveksling om hvordan gruppen kan blive flere spejdere via spejdergrupper som har sagt ja til at have en post til erfaringsudveksling. 

De 8 spejdergrupper, som er repræsenteret med deres erfaringer på poster ved kit-kat telt, har alle haft et øget medlemstal over de seneste 2 år.  

Man kan selv vælge hvilke/hvilken gruppe, man deltager hos. Hver gruppe vil gentage deres post to gange i løbet af lørdag eftermiddag (hver anden time). Grupperne har en post som er sat til ca. 45 min. Varighed. Her fortæller de om deres erfaringer og formentlig leder det til dialog og inspiration. Man kan selv vælge, om man når én eller fire grupper i løbet af eftermiddagen, da der starter en ny runde hver time. Læs om posterne her og hvornår og hvor de foregår.  

Programpunktet kommer til at foregå udenfor og bliver en kombination af både stillestående og fysisk aktivitet. Husk påklædning jf. vejret. 

___________________________________________________________________________________________

Poster der starter kl. 13.30 

Top 10 dialog-tips til gruppevækst 

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 1 (45 min.) start kl. 13.30  

At få en gruppe til at vokse er meget forskelligt fra gruppe til gruppe. Posten starter med en elevator-pitch om gruppevækst.  Derefter er der en spændende walk 'n' talk rundt til 10 gode idéer om gruppevækst.  Sammen med kloge spejdere fra de andre grupper, vil du blive inspireret til at gå hjem og skabe vækst i din spejdergruppe.  

Posten afholdes af Spejderne på Holmen. 

 

Spillet om lederne - lederstrategi gav flere spejdere  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 2 (45 min.) start kl. 13.30  

DDS Christiansminde i Svendborg har oplevet en markant tilvækst i alle grene over de sidste par år. Vi har ikke rekrutteret efter spejdere, men har i stedet fokuseret på ledertrivsel. Vi har lavet et spil, hvor du kan prøve kræfter med at få flere ledere og spejdere ud fra vores erfaringer, og dele ud af dine egne gode erfaringer.  

Posten afholdes af Christiansminde Gruppe. 

 

Fokus på gruppens eksistensberettigelse og hvad vi særligt gør hos Charlottenlundspejderne  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 3 (45 min.) start  kl. 13.30 

Charlottenlundspejderne har haft en rejse fra at være en lille gruppe på i alt 20 medlemmer til nu at være 181 medlemmer. Vi har konkrete eksempler på hvad vi har gjort for at vokse, så I kan blive inspireret. Vi har samlet udsagn fra forældre om hvorfor de valgte vores gruppe frem for andre - det kan være med til at sætte fokus på indsatsområder.  Vi har en masse spørgsmål til jer - så kom og reflekter sammen med os. Det bliver hyggeligt og givtigt.  

Posten afholdes af Charlottenlundspejderne. 

 

 Rekruttering og vækst med fokus på fastholdelse af spejderne  

Posten foregår i pejsestuen (45 min) start kl. 13.30  

Karen Jeppe Gruppe har over en årrække sat fokus på, hvordan vi bedst muligt fastholder vores spejdere, som en vigtig brik i udvikling af vores spejderarbejde. Vi har haft fokus på lederrollen, spejderarbejdet, relationer samt samarbejdet med forældrene. På posten vil I høre om, hvad vi har arbejdet med og ikke mindst, hvordan vi har arbejdet med det. 

Posten afholdes af Karen Jeppe Gruppe. 

 __________________________________________________________________________________________

Poster der starter kl. 14.30 

 Gruppeudvikling med særligt fokus på strategi og data  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 1 (45 min.) start  kl. 14.30  

Kom og hør, hvordan man har udviklet spejdergruppen via målrettet strategi. Gennem 5 år har man udviklet gruppen med målrettet fokus inden for kommunikation, eksterne samarbejdspartnere, rekruttering af frivillige, samt udviklingsplanen som omdrejningspunkt.  

Posten afholdes af Skovfolket Haderslev. 

 

"Fake" den succes I gerne vil være  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 2 (45 min.) start kl. 14.30  

Fra 10 til 60 medlemmer. Fra 0 til 12 ledere (flest uden spejdererfaring). Det er vores historie i Ejby, Glostrup, de sidste knapt 6 år. Med få ildsjæle og et naivt(?) håb har vi ageret som om succesen var hjemme og satset på, at den blev indfriet i tide. Vi er ikke i mål endnu. Med vores historie som oplæg går vi i mindre grupper og debatterer, inspirerer og reflekterer over vækst i jeres gruppe. Hvilken succes vil I gerne være og hvordan?  

Posten afholdes af Ejby Gruppe. 

 

Kulturen som drivkraft 

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 3 (45 min) start kl. 14.30  

Få glæde og vækst i spejdergruppen Kom og hør, hvordan en stærk kultur kan skabe både vækst og glæde i spejdergruppen. Vi deler vores erfaringer med at forvandle en udfordrende gruppedynamik til en inspirerende rejse, hvor vi på bare ét år er vokset til en af Aarhus’ største spejdergrupper. Få konkret inspiration til, hvordan I kan styrke fællesskabet og skabe et vedvarende engagement i jeres egen gruppe. 

Posten afholdes af 12. Aarhus. 

  

En strategi for spejderfællesskabet  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 4 (45 min.) start  kl. 14.30   

De sidste 8-10 år er vores gruppe øget fra ca. 100 til 150 medlemmer, så vi nu ligger stabilt på flere end 100 børn i gruppen. Vi vil have en samtale ud fra Søndermark Gruppes erfaringer med fokus på attraktive og levende fællesskaber. Alle vil være med, når det er tydeligt, at her er godt at være. 

Posten afholdes af Søndermark Gruppe. 

Lokation: Konferenceområdet

Servering af kaffe, te og kage.

Bliver sat frem på buffet i konferenceområdet og på terrassen foran panoramarestauranten. 

Er du klar til at styrke din spejdergruppe? Hvordan tiltrækker I nye medlemmer og skaber en god onboardingproces for den nye leder og sikrer kvaliteten af spejderarbejde. 

Deltag i de 3 workshop og få værdifulde redskaber til at bygge et stærkt fællesskab, hvor alle trives og udvikles.

Det er afgørende, at vi tiltrækker nye frivillige, men også sikrer, at de forbliver en del af vores fællesskab. 

Workshop 1: Præsentation af ny onboardingmodel (45 min, start kl. 16.00 og 17.00)

På workshoppen bliver I præsenteret for et nyt værktøj, der skal være med til at sikre, at de nye ledere i DDS får de nødvendige værktøjer, indsigter og kompetencer. I får modellen med i hånden, så I kan benytte den næste gang I får en ny frivillig i jeres spejder gruppe.
 

Workshop 2: Kvalitet i spejder arbejdet (45 min, start kl. 16.00 og 17.00)

Vi skal gennem levende samtale, bevæge os rundt i følgende temaer: Voksen fællesskaber, årsplanlægning, hvorfor er vi ude? og synlighed i lokalområdet. Ud fra korte pitch med forskellige metoder gør vi hinanden klogere.
 

Workshop 3: Rekruttering (45 min, start kl. 16.00 og 17.00)

Workshoppen sætter fokus på hvordan I tiltrækker flere voksne frivillige til spejdergruppen. Gennem øvelser og dialog arbejder vi med konkrete tiltag til at arbejde videre med rekruttering og bedre tilknytning for frivillige som I kan bruge hjemme i spejdergruppen.

Alle tre workshops foregår i stjerneteltene, som er placeret omme bagved hotellet.

Lokation: Kit kat teltene bagved hotellet  

Få konkrete værktøjer og deltag i erfaringsudveksling om hvordan gruppen kan blive flere spejdere via spejdergrupper som har sagt ja til at have en post til erfaringsudveksling. 

De 8 spejdergrupper, som er repræsenteret med deres erfaringer på poster ved kit-kat telt, har alle haft et øget medlemstal over de seneste 2 år.  

Man kan selv vælge hvilke/hvilken gruppe, man deltager hos. Hver gruppe vil gentage deres post to gange i løbet af lørdag eftermiddag (hver anden time). Grupperne har en post som er sat til ca. 45 min. Varighed. Her fortæller de om deres erfaringer og formentlig leder det til dialog og inspiration. Man kan selv vælge, om man når én eller fire grupper i løbet af eftermiddagen, da der starter en ny runde hver time. Læs om posterne her og hvornår og hvor de foregår.  

Programpunktet kommer til at foregå udenfor og bliver en kombination af både stillestående og fysisk aktivitet. Husk påklædning jf. vejret. 

___________________________________________________________________________________________

Poster der starter kl. 16 

Top 10 dialog-tips til gruppevækst.  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 1 (45 min.) start kl. 16.00  

At få en gruppe til at vokse er meget forskelligt fra gruppe til gruppe. Posten starter med en elevator-pitch om gruppevækst. Derefter er der en spændende walk 'n' talk rundt til 10 gode idéer om gruppevækst.  Sammen med kloge spejdere fra de andre grupper, vil du blive inspireret til at gå hjem og skabe vækst i din spejdergruppe.  

Posten afholdes af Spejderne på Holmen. 
 

Spillet om lederne - lederstrategi gav flere spejdere  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 2  (45 min.) start kl. 16.00  

DDS Christiansminde i Svendborg har oplevet en markant tilvækst i alle grene over de sidste par år. Vi har ikke rekrutteret efter spejdere, men har i stedet fokuseret på ledertrivsel. Vi har lavet et spil, hvor du kan prøve kræfter med at få flere ledere og spejdere ud fra vores erfaringer, og dele ud af dine egne gode erfaringer.  

Posten afholdes af Christiansminde Gruppe. 
 

Fokus på gruppens eksistensberettigelse og hvad vi særligt gør hos Charlottenlundspejderne  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 3 (45 min.) start kl. 16.00  

Charlottenlundspejderne har haft en rejse fra at være en lille gruppe på i alt 20 medlemmer til nu at være 181 medlemmer. Vi har konkrete eksempler på hvad vi har gjort for at vokse, så I kan blive inspireret. Vi har samlet udsagn fra forældre om hvorfor de valgte vores gruppe frem for andre - det kan være med til at sætte fokus på indsatsområder.  Vi har en masse spørgsmål til jer - så kom og reflekter sammen med os. Det bliver hyggeligt og givtigt.  

Posten afholdes af Charlottenlundspejderne. 
 

Rekruttering og vækst med fokus på fastholdelse af spejderne  

Posten foregår i pejsestuen (45 min) start kl. 16.00

Karen Jeppe Gruppe har over en årrække sat fokus på, hvordan vi bedst muligt fastholder vores spejdere, som en vigtig brik i udvikling af vores spejderarbejde. Vi har haft fokus på lederrollen, spejderarbejdet, relationer samt samarbejdet med forældrene. På posten vil I høre om, hvad vi har arbejdet med og ikke mindst, hvordan vi har arbejdet med det. 

Posten afholdes af Karen Jeppe Gruppe. 
___________________________________________________________________________________________

Poster der starter kl. 17

Gruppeudvikling med særligt fokus på strategi og data  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 1 (45 min.) start  kl. 17.00  

Kom og hør, hvordan man har udviklet spejdergruppen via målrettet strategi. Gennem 5 år har man udviklet gruppen med målrettet fokus inden for kommunikation, eksterne samarbejdspartnere, rekruttering af frivillige, samt udviklingsplanen som omdrejningspunkt.  

Posten afholdes af Skovfolket Haderslev. 

 

"Fake" den succes I gerne vil være  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 2 (45 min.) start kl. 17.00  

Fra 10 til 60 medlemmer. Fra 0 til 12 ledere (flest uden spejdererfaring). Det er vores historie i Ejby, Glostrup, de sidste knapt 6 år. Med få ildsjæle og et naivt(?) håb har vi ageret som om succesen var hjemme og satset på, at den blev indfriet i tide. Vi er ikke i mål endnu. Med vores historie som oplæg går vi i mindre grupper og debatterer, inspirerer og reflekterer over vækst i jeres gruppe. Hvilken succes vil I gerne være og hvordan?  

Posten afholdes af Ejby Gruppe. 
 

Kulturen som drivkraft 

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 3 (45 min) start kl. 17.00  

Få glæde og vækst i spejdergruppen Kom og hør, hvordan en stærk kultur kan skabe både vækst og glæde i spejdergruppen. Vi deler vores erfaringer med at forvandle en udfordrende gruppedynamik til en inspirerende rejse, hvor vi på bare ét år er vokset til en af Aarhus’ største spejdergrupper. Få konkret inspiration til, hvordan I kan styrke fællesskabet og skabe et vedvarende engagement i jeres egen gruppe. 

Posten afholdes af 12. Aarhus. 
 

En strategi for spejderfællesskabet  

Posten foregår ved Kit-kat telt nr. 4 (45 min.) start kl. 17.00  

De sidste 8-10 år er vores gruppe øget fra ca. 100 til 150 medlemmer, så vi nu ligger stabilt på flere end 100 børn i gruppen. Vi vil have en samtale ud fra Søndermark Gruppes erfaringer med fokus på attraktive og levende fællesskaber. Alle vil være med, når det er tydeligt, at her er godt at være. 

Posten afholdes af Søndermark Gruppe. 

Lokation: Adventurerestauranten 

Her skal der debatteres om beretning og økonomi jf. det udsendte materiale.

Starter kl. 16 og 17 

Lokation: PirateShip 1+2

Den foreløbige overskrift på udviklingsplanen 2026-2030 er "Vi vil sætte større aftryk på vores spejdere". På workshoppen vil vi debattere hvad kvalitet er og hvordan vi sammen kan høje kvaliteten i det daglige spejderarbejde, så spejderne får mest muligt ud af den tid de er hos os. Lad os sammen blive skarpere på, hvad der er vigtigt for nuværende og fremtidige spejdere og spejderledere.

Starter kl. 16 og 17

Lokation: Adventurerestauranten 

Her skal der debatteres om beretning og økonomi jf. det udsendte materiale.

Starter kl. 16 og 17 

Lokation: PirateShip 1+2

Den foreløbige overskrift på udviklingsplanen 2026-2030 er "Vi vil sætte større aftryk på vores spejdere". På workshoppen vil vi debattere hvad kvalitet er og hvordan vi sammen kan høje kvaliteten i det daglige spejderarbejde, så spejderne får mest muligt ud af den tid de er hos os. Lad os sammen blive skarpere på, hvad der er vigtigt for nuværende og fremtidige spejdere og spejderledere.

Starter kl. 16 og 17

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her