Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Gruppeudvikling

Planlæg aktiviteter i børnehøjde

Foto Mads Danquah
Planlæg jeres spejderaktiviteter i børnehøjde - med udgangspunkt i og tilpasset spejdernes alder, interesser og behov/forudsætninger - det skaber engagerede og topmotiverede spejdere. Gør det til en god skik at spørge spejderne og tjekke ind med dem undervejs i planlægningen.  
01. august 2025
Af: Redaktionen
Planlæg jeres spejderaktiviteter i børnehøjde - med udgangspunkt i og tilpasset spejdernes alder, interesser og behov/forudsætninger - det skaber engagerede og topmotiverede spejdere. Gør det til en god skik at spørge spejderne og tjekke ind med dem undervejs i planlægningen.  

Gode spørgsmål, der kan hjælpe jer med at planlægge i børnehøjde og dermed engagere børnene i større grad og fremme deres gejst for spejd.  

Giv jeres spejderaktiviteter et børne-tjek!  

1. Praktiske og interaktive aktiviteter 

  • Hvordan kan I planlægge aktiviteter, hvor spejderne kan deltage aktivt og bruge deres hænder?
  • Hvilke kunstprojekter, eksperimenter og håndværk kan I inkludere? 

2. Medbestemmelse og indflydelse 

  • Hvordan kan I give spejderne mulighed for at vælge temaer og planlægge projekter?
  • Hvordan kan I lade dem tage beslutninger om, hvordan aktiviteter skal udføres? 

3. Relaterbare og aktuelle emner 

  • Hvordan kan I vælge emner, der er relevante og aktuelle for spejderne?
  • Hvilke emner kan hjælpe dem med at forstå sig selv og andre bedre? 

4. Kreativitet og frihed 

  • Hvordan kan I give spejderne frihed til at eksperimentere og udtrykke sig kreativt?
  • Hvilke kulturelle, kunstneriske og kreative elementer kan I inkludere? Fx teater og dans 

5. Ansvar og engagement 

  • Hvordan kan I tildele små ansvarsområder og opgaver til spejderne?
  • Hvilke aktiviteter kan I inkludere? 

6. Teknologi, science og digitale projekter 

  • Hvordan kan I bruge teknologi og science til at engagere spejderne?
  • Hvilke digitale projekter, kodning og andet kan I inkludere? 

7. Fejring af indsats og resultater 

  • Hvordan kan I anerkende og fejre spejdernes indsats og resultater?
  • Hvordan kan I anerkende dem og deres gode arbejde? 

Er der en eller flere af disse punkter, I kan skrue på, så I kommer mere i børnehøjde med jeres spejdere? Og hvor er der udviklingspotentiale?  

Kilder: Børns Vilkår 2025 Rapport om børns fritidsliv: https://bornsvilkar.dk/boerns-fritidsliv/, DUF og DGI.    

 

Tilpasning til aldersgrupper - spørgsmål I kan arbejde videre med: 

For yngre børn (3-6 år) 

  • Hvordan kan I gøre aktiviteterne mere legende og fantasifulde?
  • Hvordan kan I inkludere enkle og korte opgaver, der passer til deres koncentrationsevne?
  • Hvordan kan I bruge farver, musik og bevægelse til at fange deres interesse? 

For Mikro, mini og junior (7-12 år) 

  • Hvordan kan I give dem mere ansvar og medbestemmelse i aktiviteterne?
  • Hvordan kan I inkludere mere komplekse projekter, der udfordrer deres færdigheder?
  • Hvordan kan I skabe aktiviteter, der fremmer samarbejde og sociale relationer? 

For Trop og Klan (12-24 år) 

  • Hvordan kan I give dem mulighed for at planlægge og lede aktiviteter selv?
  • Hvordan kan I inkludere emner, der er relevante for deres liv og interesser?
  • Hvordan kan I bruge teknologi og digitale projekter til at engagere dem? 

Ved at bruge denne tjekliste kan I arbejde med, at engagere spejderne og fremme deres trivsel og udvikling, ud fra deres alderstrin. Spørg også spejderne selv – fx vha.  Motivationskompasset.

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her