Nyhed: Ny chef for medlemsvækst i Det Danske Spejderkorps
Philip Stjernholm bringer en solid baggrund inden for udvikling, analyse og marketing med sig, hvilket gør ham ideel til at lede indsatsen for at øge antallet af spejdere og støtte spejdergrupperne i deres udvikling.
Mange flere børn og unge skal have gavn og glæde af at være spejdere. Derfor vedtog Korpsledelsen i foråret en ny strategi for medlemsvækst, der sigter mod at øge antallet af medlemmer blandt børn og unge i de kommende år.
Arbejdet med at indfri ambitionen skal gå på to ben: For det første skal de spejdere, der allerede er medlemmer, fortsætte længere. For det andet skal der skabes plads til nogle af de mange børn og unge, der ikke er spejdere i dag. En opgave, Philip Stjernholm ser frem til at tage fat på:
"Jeg glæder mig til den store opgave og ser frem til at møde og snakke med en masse spejdergrupper i den kommende tid. Vi ønsker at styrke viden om, hvordan spejdergrupper arbejder med at få spejderne og spejderledere til at forblive længere i grupperne og udbrede de bedste redskaber. Vi vil arbejde på at tilbyde udviklingsforløb med fokus på fastholdelse og vækst af spejdergruppen. Desuden vil vi etablere nye spejderfællesskaber i områder af landet, hvor eksisterende spejdergrupper ikke har mulighed for at tilbyde spejderlivet til alle interesserede børn og unge. Det er en ambitiøs strategi men vi skylder også at være ambitiøse på børn og unges vegne og vi ved hvor meget det kan styrke dem i deres videre liv, at have været spejder.”
Den nye vækststrategi sigter mod at tiltrække 5.000 nye medlemmer inden 2030. Strategien omfatter styrkelse af samarbejdet mellem ledere og bestyrelser samt målrettede initiativer til at fastholde og engagere nuværende medlemmer. Blandt de nye tiltag er øget fokus på lokale aktiviteter, forbedret synlighed og støtte til spejdergrupperne i deres daglige arbejde.
Morten Gade, generalsekretær i Det Danske Spejderkorps, fortæller videre: "Vi glæder os over at få en profil som Philip med på holdet og ser frem til at intensivere samarbejdet med ledere og bestyrelser omkring gruppeudvikling og medlemsvækst. Det glæder os, at de mange udviklingsorienterede spejdere og spejdergrupper landet over vil opleve flere ressourcer til hjælp med deres udvikling."
Det nye team på kontoret og det nye udvalg i fællesorganisationen skal sammen arbejde med at føre strategien ud i livet. Philip kommer fra en stilling som marketingdirektør fra TV-branchen hos Warner Bros. Discovery og har stor begejstring for spejderlivet igennem hans engagement som bestyrelsesmedlem i 2. Birkerød, hvor hans datter er spejder.
Nogle af de vigtigste arbejdsspor er:
- Styrket viden om, hvordan spejdergrupper arbejder med at få spejderne til at forblive spejdere, og udbredelse af de bedste redskaber.
- Tilbud om udviklingsforløb med fokus på fastholdelse og vækst af spejdergruppen.
- Fremme god gruppeadministration, så det administrative arbejde i gruppen bliver så velfungerende som muligt.
- Etablering af nye spejderfællesskaber i de områder af landet, hvor eksisterende spejdergrupper ikke har mulighed for at tilbyde spejderlivet til alle interesserede børn og unge.