Mærker og færdigpakkede forløb til juniorer
Spejder handler om så meget andet end mærker. Men tag ikke fejl: Junior- spejderne er begejstrede for mærker. Måske fordi mærkerne netop indeholder alt det, spejder handler om: Fællesskab, friluftsliv, læring om sig selv og andre, oplevelser osv.
Samtidig har mærkerne den store kvalitet, at de gør spejdernes indsats synlig. De kan kigge ned ad uniformsærmerne og blive min- det om alle de gode oplevelser, de har haft, og alle de ting, de faktisk kan.
Skal mærkerne så styre vores spejderarbejde? Nej, men de kan hjælpe os med at tilrettelægge spændende og forskelligartede forløb, hvis vi fokuserer på oplevelser frem for tjeklister. Det er netop det, vores junior- mærker lægger op til.
Mærker og medbestemmelse Medbestemmelse og demokrati er en central del af spejderarbejdet, og det er vigtigt at være nysgerrig på sine juniorer. Hvad har de egentlig lyst til at lære og afprøve? Spørg dem gerne, når I skal planlægge året, og bliv inspireret af dem. Endnu vigtigere er det dog at snakke med dem løbende. Snak om de aktiviteter, I laver, og særligt måden I laver dem på.
Måske drømmer juniorerne om at komme lidt væk fra hytten til et møde? Måske vil de gerne prøve noget andet end altid at være i de samme patruljer? Måske lærer de bedst, hvis de fordyber sig, eller hvis de skifter mellem mange forskellige aktiviteter på et møde? Spørg dem, lyt til dem og observer dem.
Husk samtidig, at I er de voksne: I bestemmer og må gerne tage beslutningerne.
Nutidens børn og unge skal tage stilling til rigtig mange ting og ’mærke efter’ hele tiden. Nogle gange er det rart ikke at få valget, men at blive taget med på en oplevelse, andre har planlagt.
Sådan planlægger du et godt mærkeforløb
Et godt mærkeforløb har en tydelig og klar ramme. Italesæt derfor over for spejderne, at I skal i gang med et nyt forløb. Fortæl, hvad I skal igennem og kravene til at få mærket. Husk, at læringsmålene ‘Spejderne skal’ i mærkebeskrivelserne er vejledende. Tilpas læringsmålene, så de passer til jeres spejde- res forudsætninger og prioriteter.
Børn og voksne glemmer hurtigt i en hektisk hverdag. For at få alle på sporet, når I mødes til spejdermødet, kan I begynde med at spørge spejderne: “Er der nogen, der kan huske, hvilket mærke vi er i gang med for ti- den?” og “Er der nogen, der kan huske, hvad vi lavede sidste gang?”.
Dermed aktiverer I spejdernes hukom- melse og giver dem en bedre chance for at bygge videre på det tidligere lærte.
Download færdigt mødeforløb til juniorgrenen
Herunder finder du et færdigpakket mødeforløb på fire spejdermøder til juniorgrenen. Forløbene indeholder materialelister og udførlige guides til, hvordan aktiviteterne udføres. Mangler du inspiration til aktiviteter, kan du downloade hæftet med attraktive aktiviteter til juniorspejdere.