Fem måder at sammensætte patruljer på
Patruljen er en grundsten til spejder. Og i troppen er der stort potentiale i at arbejde i de små fællesskaber. Tropsspejdere er i en alder, hvor de både er meget optagede af sig selv og af det sociale samspil med andre. I patruljen kan spejderne få større dybde i relationen og kendskab til hinandens kompetencer.
Denne artikel er fra magasinet 'Den gode trop'. Find hele magasinet på issuu.com/spejder.
I kraft af tropsspejdernes store socialitet bliver patruljesammensætningen afgørende for deres trivsel og lyst til spejderarbejdet. Patruljen er i bedste fald en tryg ramme, hvor teenagespejderne kan afprøve sig selv og lære sig selv at kende.
Mange måder at tænke patruljearbejde på
Der er mange måder at sammensætte patruljer på – og ingen er ’den rigtige’. Det afhænger af de specifikke spejdere i troppen. Mange finder det svært at få patruljearbejdet til at fungere – det kan være et tegn på, at I skal prøve at lave patruljer på en anden måde. Prøv jer frem ud fra det kendskab, I har til netop jeres spejdere.
En patruljemodel, der fungerer supergodt med ét hold spejdere, viser sig måske ikke at fungere to år senere med et andet hold spejdere. Derfor bør I løbende tage stilling til, hvordan I sammensætter patruljer.
Fem forskellige måder at sammensætte patruljer på
Der findes et væld af måder at lave patruljer på. Her er et udvalg til inspiration.
1. Patruljer på tværs af alder
Den klassiske patruljemodel, hvor man har en ældre patruljeleder og patruljeassistent, der er ledere for en patrulje bestående af patruljemedlemmer mellem 12-15 år.
Fordele:
- Ansvar for ældre spejdere.
- De ældre spejdere kan være rollemodeller og lære spejderfærdigheder fra sig.
- Fællesskab på tværs af aldersgrupper.
Ulemper:
- De ældste spejdere får en "babysitter-rolle".
- Få eller ingen jævnaldrende venner, hvilket kan betyde spejderne falder fra. Særligt de ældste efterspørger et jævnaldrende fællesskab.
- Yngre spejdere får ikke så meget indflydelse.
2. Aldersopdelte patruljer
Spejdere er i patruljer med jævnaldrende spejdere i det omfang, det kan lade sig gøre. Fx en patrulje med 12-13-årige, og en anden med 14-15-årige.
Fordele:
- Spejderne er en del af et jævnaldrende fællesskab.
- Spejderne har ofte fælles interesser, da de har samme alder. De yngre har brug for et højt aktivitetsniveau. De ældre begynder at være mere optagede af sig selv og hinanden.
- Spejderne har ca. samme udviklingsniveau, hvilket betyder, at alle har mulighed for at tage ansvar og byde ind.
Ulemper:
- Yngre patruljer kan være udfordret ift. performance, da de har mindre udviklet koncentrationsevne.
- Pigerne er foran i udviklingen ifht. drengene. Det giver risiko for, at pigerne får "babysitter-rolle".
- Fællesskabet på tværs af troppen kan blive mindre.
3. Kønsopdelte patruljer
Spejdere opdelt i hhv. pige- og drengepatruljer.
Fire spørgsmål, du kan tage med på næste tropsledermøde:
- Hvorfor har I valgt at inddele spejderne i de patruljer, de er i?
- Hvad er fordele og ulemper ved denne patruljeinddeling?
- Hvilke behov har jeres spejdere ift. patruljesammensætning?
- Hvilke muligheder og begrænsninger ville det give, hvis I prøvede med en anden patuljesammensætning?
Fordele:
- Mulighed for at dyrke fælles interesser i patruljen.
- Et frirum, hvor man kan være sig selv og ikke skal 'gøre sig til' for det andet køn.
- Bred udvikling af kompetencer, i kraft af at alle opgaver skal varetages i patruljen. Pigerne skal både vaske op og hugge brænde og omvendt.
Ulemper:
- Mindre mangfoldighed.
- Nogle kan føle sig sat i bås.
4. Store patruljer
Spejdere er i patruljer med op til 12 spejdere.
Fordele:
- Jævnaldrende spejdere i patruljen.
- Mange til at påtage sig opgaver og planlægning.
- Patruljens størrelse giver robusthed over for sygdom og afbud.
- Mulighed for at lave andre typer af aktiviteter, fordi man er flere i patruljen.
Ulemper:
- Det kan være svært at koordinere, når man er mange i en patrulje.
- Det bliver sværere at blive set og hørt i patruljen, hvilket giver risiko for mindre medbestemmelse.
- De ældre spejdere får en "babysitter-rolle" over for de yngre spejdere.
5. Skiftende patruljer
Spejderne skifter patruljetype fra møde til møde i løbet af en måned. Fx skifter de mellem at have kønsopdelte patruljer og aldersopdelte patruljer. Man kan også kombinere faste "stampatuljer" med løsere opgave-drevne ad hoc-patruljer - altså at have en "stampatrulje" med det intime fællesskab, og andre patruljefællesskaber til andre ting.
Fordele:
- Bredt fællesskab i hele troppen - alle kender alle.
- Mulighed for at tage forskellige roller og opgaver alt efter, hvilken patrulje man er i. En ældre pige kan være patruljeleder i den klassiske patrulje, men del at et jævnaldrende fællesskab i den aldersopdelte patrulje.
- Spejderne træner forskellige samarbejder.
Ulemper:
- Manglende kontinuitet i patruljen.
- Det bliver svært for patruljen at performe, fordi man ikke kender hinanden godt nok.
- Risiko for manglende tryghed i patruljen, fordi man ikke er et fast og kontinuert fællesskab.