Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Familiespejd

Familiespejder: Corona-venligt mærkeforløb

Vi går en mørkere og koldere tid i møde, og selvom det kan friste at samles indendørs i spejderhytten, lægger de nyeste coronaregler op til, at mest mulig aktivitet foregår udendørs. Derfor har vi her lavet et corona-venligt mærkeforløb til hver gren i gruppen, som foregår udenfor og overholder restriktionerne. Dette forløb er henvendt til familiespejdergrenen.
03. november 2020
Af: Redaktionen
Vi går en mørkere og koldere tid i møde, og selvom det kan friste at samles indendørs i spejderhytten, lægger de nyeste coronaregler op til, at mest mulig aktivitet foregår udendørs. Derfor har vi her lavet et corona-venligt mærkeforløb til hver gren i gruppen, som foregår udenfor og overholder restriktionerne. Dette forløb er henvendt til familiespejdergrenen.

Familiespejdmærke: Skovens dyr

Relevante familiespejd restriktioner:

I forhold til familiespejder er det tilladt at have det nødvendige antal voksne med for at gennemføre aktiviteterne, men hvert barn bør kun have en enkelt forælder med, og forældrene skal i så høj grad som muligt være deltagende i aktiviteterne.

Den samlede gruppe inkl. ledere må ikke overstige 50 personer.

 

Oversigt over møder:

  • Møde 1: Dyrejagten og dyrenes farver.
  • Møde 2: Dyrelyde: Hvordan siger en grævling?
  • Møde 3: Dyrenes hjem: Byg fuglehus eller pindsvinehjem.
  • Møde 4: Lave dyrenes hjem færdig og sæt dem ud i naturen.

 

Eksempel på møde 1: Dyrejagten og dyrenes farver

Aktiviteter:

  • Skattejagt om skovens dyr: Print A4-størrelse billeder af skovens dyr og klip dem ud. Skriv navnet på dyrene bag på billedet, og placer nu dyrene rundt omkring i skovområdet – måske der, hvor man normalt kan finde dyret.
    Hvis der er mange børn og forældre, så lav eventuelt 2-3 baner med dyr, så der ikke opstår prop ved dyrene. Skattejagten fungerer nu som stjerneløb, hvor hvert hold (to forældre og to børn) får udleveret en ledetråd, som de skal bruge til at finde dyret med. Når dyret er fundet, kommer de tilbage og får en ny ledetråd.
  • Tegne dyrenes farver og strukturer: Saml A4-dyrene ind og udlever farver og papir til børn og voksne. De skal nu kigge godt på dyrene og tegne deres egne dyr. Lav eventuelt opgaven til en tegneserie og få forældre til at hjælpe med at skrive børnenes historier på tegningerne.

Tip! Lav tegnebrætter til børnene af gamle træplader. På den måde er det nemmere at tegne i skoven, også selvom man ikke lige har et bord i nærheden.

 

Forslag til leg:

  • Kongens (langsomme) efterfølger: Der findes én konge blandt børnene, og alle stiller herefter op på en lang række med god afstand til hinanden. Kongen begynder nu at gå og lave fagter, som rækken skal efterligne. Husk at fortælle alle, at man ikke må røre personen foran én på rækken.
  • Kongeløber: I laver en bane med to ”helle”-vægge. Herefter vælger I én eller flere, der skal være fangere. Børnene skal nu løbe fra væg til væg uden at blive fanget af fangerne.
  • Håndsprit-stafet: Inddel børnene på to eller flere hold og stil dem på lang række efter hinanden. Stil en leder med en håndsprit ud fra hvert hold i en passende afstand. Børnene skal nu løbe ned, spritte af og løbe tilbage igen. Det gælder om at være det første hold, hvor alle har løbet.

 

Materialeliste og forberedelse:

  • A4-størrelse dyr
  • Ledetråde om dyr
  • Inddeling af skovområder
  • Sæt dyrene i skoven

 

Inspiration til ledetråde:
Dyr nr. 1 – en ræv

  • Har fire ben
  • Har en lang hale
  • Spiser de andre dyr i skoven
  • Spiser også bær og frugt
  • Bor i en hule
  • Hulen har mange udgange
  • Den har en snude som den bruger til at lugte med
  • En mund med skarpe tænder
  • Den er rødbrun
  • Hører godt


Dyr nr.2 – et egern

  • Har fire ben - to små og to lidt større
  • Har en lang hale
  • Bor i skoven oppe i træerne
  • Spiser koglefrø/bog/agern
  • Har små ører
  • Er rødbrun


Dyr nr.3 – en mus

  • Et lille dyr
  • Har fire ben
  • Bor nede i jorden
  • Spiser bog/agern/koglefrø
  • Har små ører
  • Vi ser dem somme tider løbe rundt i skovbunden
  • Katte, ugler og ræve kan godt lide at spise dem
  • Har en lang tynd hale


Dyr nr. 4 – en muldvarpe

  • Lille sort dyr
  • Har fire ben
  • Bruger benene til at grave gange med
  • Det lille dyr kan ikke se
  • Bor altid nede i jorden
  • Spiser små dyr og rødder
  • Vi kan kender dem, når der er bunker af jord oven på jorden


Dyr nr. 5 – en fasan

  • Har to ben
  • Har fjer i mange farver
  • Har en lang hale
  • Kan spises af mennesker
  • Bor i skoven
  • Spiser majs, korn, bær og frugt
  • Har et næb
  • Hunnen er brun


Dyr nr. 6 – en ugle

  • Den har et skarpt næb
  • Den har to ben med skarpe kløer til at holde byttet/maden med
  • Denne fugl kan bedst se i mørke
  • Den siger uh-uh
  • Den bor i træerne
  • Den spiser mus
Skovens dyr - mærkebeskrivelse
Seneste nyt om coronasituationen

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her