Gå til hovedindhold

Top menu

  • Kalender
  • Medlemsservice
  • Magasiner
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Om DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Spejder Sport
Hjem

Main navigation

  • Spejdermøder
    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Aktiviteter
    • Grenleder
    • Spejdermødet
    • Søspejd
  • På tur
    • Adventurespejd
    • Afsted på tur
    • Friluftsliv
    • Grej
    • Hytter
    • International spejder
    • Mad
    • Pakkelister til tur
    • Sikkerhed på tur
  • Ledelsesudvikling
    • For kursusteams
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Onlinekurser
    • Styrk fællesskabet
    • Udvikling af ledere
    • Ungdomskurser
  • Gruppeudvikling
    • Samvær og tryghed
    • Bestyrelsesmedlem
    • Den gode division
    • Den gode gruppe
    • Gruppeleder
    • Gruppeweb
    • Kursuskalender
    • Onlinekurser
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Start et projekt
    • Økonomi
  • Værktøjer
    • Kalender
    • PDF kalender 2023
    • Blanketter
    • Den fælles organisation
    • Forsikring
    • Hjælp til kommunikation
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Kontakt Korpskontoret
    • Korpsets vedtægter
    • Persondata
    • Regnskaber og referater
    • Vejledninger & guidelines
    • Udviklingsplan & strategier
  • Track
  • Kalender
  • Corona
  • Kontakt
  • Presse
  • Om DDS
  • Spejder Sport

Track menu

  • Skills
  • Patruljeliv
  • Adventure
  • Arrangementer
  • DDS.DK
På tur

Digitale tips til spejderledere

Thomas Heie Nielsen
Jo flere hjælpemidler, jo nemmere bliver det også at være leder. Især hvis det kræver mindre tid på de administrative opgaver, men giver mere tid til de fede spejderaktiviteter.
05. september 2017
Jo flere hjælpemidler, jo nemmere bliver det også at være leder. Især hvis det kræver mindre tid på de administrative opgaver, men giver mere tid til de fede spejderaktiviteter.

Det kan nogen gange være svært at holde styr på mange spejdere, både til møderne, men også på løb. Så her kommer to gode digitale råd, til hvordan du gør det nemmere for dig selv. 

Gør lederlivet lettere til hverdag

Det kan være en udfordring, at få set alle børn i øjnene og sagt ”hej, - dejligt at se dig” - og samtidig bevare overblikket over, om alle egentlig er der, eller om der mangler et par hoveder. Den oplagte løsning er en slags protokol, men papir, regn og blæst er et skidt mix, men nu er der en nem lille løsning til mobiltelefonen.

Hvis man har en gmail, så har man også adgang til google-drev og google apps. Drevet er en lagerplads, hvor man kan have forskellige filer liggende, og apps er en række værktøjer. Brug et af værktøjerne til at lave en Google form med tre kolonner: Navne, Fremmødt og fraværende. 

Herefter er det bare at lave et link til formularen, som kan sendes til din mobil. Fremover kan du nøjes med at klikke på fraværende ud for navnene på de børn, der ikke er der. Nederst i formularen er der en knap ved navn Submit. Når man klikker på den bliver alle dagens fremmøde registreret i et regneark – et google sheet, der ligger på google drev sammen med formularen.

Acceptér venligst marketing-cookies for at se filmen

På videoen kan du let se, hvordan man udnytter google forms til fremmøderegistrering.

Herunder er et link til en testformular og et testregneark, som man kan lege med, hvis man har lyst. Googles link er meget lange, så de er forkortet med tjenesten https://bitly.com/

Link til testformular, som som den ser ud på telefonen. Prøv bare, - det er ikke originalen: http://bit.ly/2xHm5JE

Link til regnearket med resultaterne fra testformularen: http://bit.ly/2eSaLTx

Link til formularen, så den kan redigeres: http://bit.ly/2gDd5RP

Løbsafvikling med Forms og Sheets

Sheets og forms er genialt i forbindelse med afvikling af løb med mange patruljer. Her skal patruljer tilmeldes, resultater fra poster indsamles og løbsresultater udregnes. Det kan altsammen ordnes virkelig nemt, med forms og sheets.

Her er for eksempel lavet en tilmeldingsformular til et løb. Den ser ud som herunder:

Formularen udfyldes af lederne fra grupper og kredse og de indsamlede oplysninger gemmes automatisk i et Google-sheet:

Tilmeldingsformularen, som lederne ser den findes her: http://bit.ly/2wvfq6J

Redigerbar udgave at tilmeldingsformularen findes her: http://bit.ly/2wyRDBt

Nu oprettes der også formularer til hver post, hvori postmandskabet på en mobil kan indtaste hver patruljes resultater:

Link til formularen som postmandskabet ser den:

Post 1: http://bit.ly/2gABR5c

Post 2: http://bit.ly/2ev74T1

Post 3: http://bit.ly/2eSjHb9

Og til redigerbare udgaver:

Post 1: http://bit.ly/2vWqNRO

Post 2: http://bit.ly/2vWqNRO

Post 3: http://bit.ly/2evx1lo

Som automatisk afleveres til vores Google-sheet, når postmandskabet trykker på submit:

Så snart resultatet er indtastet fra posten beregnes resultatet af løbet, så at sige i realtid.

Det eneste der nu er tilbage er at sortere resultaterne efter TO (Turn Out) Total og SF (Spejderfærdigheder) Total, hvorefter resultatet kan printes.

Google sheet / regneark med alle data til løbet kan findes her: http://bit.ly/2vD0KUj

Da der nu er en helt masse mennesker, der kan redigere i hele herligheden, kan det ikke garanteres, at alt stadig fungerer efter hensigten.

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Mærker
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Andre sider
    • Medlemsservice
    • Aktivitetsdatabasen
    • spejder.dk
  • Blanketter
    • Ledererklæring

Følg os her