Vurdering af vandkvalitet i rensedammen

Hvordan kan vi måle vandkvaliteten i en sø, og hvad kan vi lære af det? I denne aktivitet skal spejderne undersøge vandkvaliteten i en rensedam ved hjælp af dataindsamling og observationer. Gennem en kombination af sanseindtryk, observationer af dyreliv og indikatorarter skal spejderne give en vurdering af vandets renhed. De vil også få mulighed for at sammenligne deres resultater med deres oprindelige hypoteser og diskutere, hvad der påvirker vandkvaliteten. Klar til at dykke ned i naturens verden og finde ud af, hvordan vi kan beskytte vores vandmiljø?
Aktivitetsplan:
Hypotese – Forventninger til vandkvaliteten:
Start med at formulere en hypotese om, hvordan I tror, vandkvaliteten i rensedammen er. Hvad forventer I? Er vandet rent eller forurenet? Hvorfor? Skriv jeres hypotese ned.
Gå til målelokaliteten:
Find jeres målelokalitet ved rensedammen, hvor I vil tage prøver og lave observationer.
For hver lokalitet skal I udfylde et separat dataindsamlingsskema for at kunne sammenligne resultaterne.
Vurder vandkvaliteten baseret på udseende:
Lugt: Beskriv lugten af vandet. Har det en frisk duft, eller lugter det råddent?
Farve: Hvilken farve har vandet? Er det klart eller grumset?
Vandplanter: Hvilke grønne vækster kan I se? Sæt kryds:
- Bundplanter
- Trådalger
- Andemad
(Bundplanter indikerer god vandkvalitet, mens trådalger og andemad tyder på mere næringsrigt vand).
Foreløbig vurdering af vandkvaliteten - Sæt kryds ved den vurdering, I synes passer bedst:
- Rent
- Nogenlunde rent
- Forurenet
Undersøg vandets iltindhold via indikatorarter:
Brug artsidentifikationsskemaet til at notere, hvilke indikatorarter I finder i vandet. Notér også, hvilke større dyr I observerer, såsom fisk, frøer, fugle eller insekter.
(En stor diversitet af dyr tyder på god vandkvalitet).
Vurdering af vandkvaliteten baseret på indikatorarter - Sæt kryds ved den vurdering, I synes passer bedst:
- Rent
- Nogenlunde rent
- Forurenet
Samlet vurdering af vandkvaliteten:
Sammenhold jeres vurdering af vandets udseende og jeres fund af indikatorarter. Hvordan er den samlede vurdering af vandkvaliteten? Passer den med jeres indledende hypotese? Hvis ikke, hvad tror I, grunden kan være?
Databehandling og bearbejdning (Ekstra):
Illustration:
Lav en graf eller et søjlediagram, der viser fordelingen af indikatordyr langs rensedammen fra indløb til udløb.
Gennemsnitlig vurdering:
Beregn et gennemsnit af jeres observationer og giv en overordnet vurdering af vandkvaliteten ud fra de indikatorarter, I har fundet.
Fordeling af indikatorarter:
Beskriv eventuelle forskelle i fordelingen af indikatorarter langs rensedammen fra indløb til udløb.
Biodiversitet:
Udregn biodiversiteten ved at tælle, hvor mange forskellige arter I har fundet på hver målelokalitet.
Opsamling og konklusioner:
- Hvordan vurderer I iltindholdet i rensedammen baseret på de indikatorarter, I har fundet?
- Er vandkvaliteten, som I forventede, i en rensedam? Hvis ikke, hvad kan årsagen være?
- Passer jeres vurdering af iltindholdet baseret på indikatorarter med jeres vurdering ud fra udseendet alene?
- Er biodiversiteten høj eller lav?
- Er der forskel på fordelingen af indikatorarter ved de forskellige målelokaliteter? Hvilke forhold kunne give forskelle i, hvilke dyr I finder?
Perspektivering:
- Hvilken betydning har iltindholdet for biodiversiteten i en sø? Hvorfor?
- Hvilken forskel gør det for recipienten (der hvor vandet løber ud af rensedammen), at vandet først passerer gennem en rensedam?
- Hvordan kan rensedamme bidrage til at løse klimaudfordringer?
- Hvorfor anlægger man ikke flere rensedamme overalt?
- Hvordan adskiller en rensedam sig fra et rensningsanlæg?
Denne aktivitet lærer spejderne, hvordan de kan bruge både sansning og dataindsamling til at vurdere vandkvaliteten i en sø. De vil også få en forståelse for, hvordan biodiversitet og iltindhold hænger sammen, og hvordan rensedamme spiller en rolle i at forbedre vandkvaliteten og beskytte vores miljø.
- Dataindsamlingsskemaer
- Notesbog og pen
- Kamera til dokumentation (valgfrit)
- Udstyr til at tage prøver eller observere fra rensedammen
- Artsidentifikationsskema til indikatorarter
- Hvordan stemte jeres vurdering af vandkvaliteten overens med jeres oprindelige hypotese?
- Hvilke indikatorarter fandt I, og hvad fortalte de jer om vandkvaliteten?
- Hvordan kunne I se forskel på vandets udseende og dets faktiske kvalitet ud fra jeres resultater?
- Hvad var de største udfordringer, I stødte på under jeres analyse af vandkvaliteten?
- Hvordan tror I, at ændringer i vandkvaliteten kan påvirke dyrelivet omkring rensedammen?
- Hvilken rolle spiller iltindholdet for biodiversiteten i vandet?
Relaterede aktiviteter:
Holdningsdebat
Udforskning af mikroliv