Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Vinkegemme

Vinkegemme
Den klassiske leg vinkegemme med nordisk mytologi som fantasiramme for legen
Vejledning

Fantasiramme: Odin har utallige skikkelser og navne og optræder ofte i forklædning. Med ansigtet skjult i hætten til sin folderige kappe vandrer han omkring blandt menneskene. Det hænder, at han stifter ufred mellem høvdinge for at skaffe krigere til sin hær i Valhal. Når han viser sig på slagmarken, ved krigerne, at store ting vil ske, og mægtige mænd falde på slagmarken.

I skal udpege en person, som skal være Odin. I andre skal gemme jer og passe på, at Odin ikke ser jer, for så skal I være krigere for ham.

Start med at udpege den, der skal være Odin og finde de andre. De andre gemmer sig, mens finderen tæller til 50. Herefter leder finderen efter de andre. Når man bliver fundet, skal man gå bagved finderen. Hvis man ser én af de andre, som endnu ikke er fundet, vinke til én, må man løbe væk fra finderen og gemme sig igen – selvfølgelig uden at personen opdager det.

Den næste, der skal være finderen, er den, der går lige bag finderen, når alle er fundet.

Variation: I mørke kan legen leges med lommelygter. Så bliver man befriet, hvis man bliver blinket til med en lygte, i stedet for vinket til.

Reflektionsspørgsmål

Hvis du skulle lave aktiviteten igen, er der så noget du ville gøre anderledes?

Hvad gjorde at det var en god aktivitet?

Information

Type
Leg
Målgruppe
Mikro
Varighed
30-60 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her