Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

SPIONLØB

Foto Morten Bjerrum Larsen
Et postløb med 5 poster. I løbet er der forskellige færdigheder og koder, som en spion skal kunne udføre.
Vejledning

Spejderne deles op i hold og sendes rundt på posterne i nummererisk rækkefølge - Hold 1 starter på post 1, og sendes derefter til post 2. 

På hver post får de point efter, hvor godt de klarede posten, og hvor godt de samarbejdede undervejs. Til sidst udkåres de bedste spioner i gruppen, der modtager en flot præmie! 

Poster

  • Post 1: Løs en morsekode - evt. spejder el. spion. Spioner skal kunne læse de hemmelige koder de får fra hinanden
  • Post 2: En forhindringsbane hvor de klikkes fast på snoren og skal følge den rundt. når en spion bliver fanget, er det vigtigt, at han kan slippe væk, selvom han er bundet.
  • Post 3: Lav en kopi af en figur af lego, som man kun får lov af se i 1 minut. Fordi at en spion skal have en god hukommelse 
  • Post 4: Gæt kodeordet ud fra de spor der hænger rundt i området. Kodeordet skal fortælles til den person der står ved posten. En spion skal kunne finde spor og beviser, og regne hemmelige kodeord ud.
  • Post 5: Hurtigheds- el. udholdenheds-prøve. Det er vigtigt, at en spion er hurtig. Eksempelvis løb, klatering eller forhindringsbane.

Der skal bruges 10 - 15 minutter per post. De kan evt. også få point for til- og framelding, når de kommer til posterne.

Materialer

Post 1. morsekoder

Post 2. en forhindringsbane og nogle karabinhager

Post 3. legoklodser til at lave to ens figurer

post 4. spor som kan hænge ved en refleks, knæklys el fadlys for at gøre det nemmere at finde den

Post 5. et område de kan løbe på evt. stopur

fløjte til at signalere postskifte.

Reflektionsspørgsmål

Hvad har spejderne fået ud af aktiviteten?

Hvis du skulle lave aktiviteten igen, er der så noget du ville gøre anderledes?

Hvilke af følgende udviklingsområder har aktiviteten ramt: Socialt, fysisk, intellektuelt, følelsesmæssigt, kreativt, spirituelt

Hvad gjorde at det var en god aktivitet?

Information

Type
Kommunikation
Kreativitet og håndelag
Samarbejdsøvelser
Målgruppe
Mikro
Mini
Varighed
30-60 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her