Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Overlevelsesleg

Overlevelsesleg
Spejderne lærer om, hvordan mus og egern bruger deres sanser og evner til at overleve i naturen.
Vejledning

Program:

Spejderne lærer om, hvordan mus og egern bruger deres sanser og evner til at overleve i naturen. Vi skal arbejde med vores sanser og se, om vi kan finde det mad, vi har gemt i vores forrådskammer. Vi skal også lave en omvendt skattejagt, hvor spejderne lægger et kastanje spor som forældrene skal følge. Til sidst laver vi popkorn. 

Lære om vores sanser (10 min)

Gemme mad i forrådskamre (15 min)

Plante kastanje træer (10 min)

Smage og dufte til ting der kan spises med bind for øjnene (10 min)

Finde maden igen (10 min)

Saftevandspause (5 min)

Lægge kastanjespor (30 min)

Forældrene skal følge sporet til skatten (15 min)

Bål og popkorn (15 min)

De to gennemgående punkter fra spejderloven er: At værne om naturen og at være en god kammerat. Først og fremmest, så skal vi lære noget og have det sjovt.

Lære om vores sanser:

Vi taler først om de forskellige sanser. Spejderne skal prøve at beskrive de sanser vi har. 

Vi sidder i en cirkel med lukkede øjne uden at sige noget. Spejderne skal nu fokusere på deres sanser. Efter et minut fortæller hver spejder, hvad han/hun oplevede ved brug af sanserne. 

Vi taler også om, at vi alle har forskellige evner, f.eks. skal mus og egern kunne huske hvor de har gemt deres mad. 

Gennem mad i forrådskamre:

Spejderne får to håndfulde kastanjer hver. De skal nu gemme dem, så de selv kan finde dem igen, men også et sted, hvor andre ikke kan finde dem.  

Lægge kastanjespor:

Spejderne får nu en hel pose med kastanjer. De får at vide, at de skal samarbejde om at lægge et spor, som forældrene senere skal følge. Dette skal de nu gøre selvstændigt uden at forældrene er i nærheden. Spejderne bestemmer selv, hvad der er skatten.

Mærke ceremoni:

Vi har udviklet en sjov ceremoni, når spejderne skal have deres mærke. Her bruger vi "The original stomp rocket". Når spejderen skal have sit mærke, skal han/hun gøre følgende:

1) Sige "Jeg tog Skovens dyr mærket"

2) Råbe "Jeg gjorde det" mens man hopper så hårdt man kan på luftpuden, hvorefter raketten flyver afsted. 

3) Herefter får man sit mærke

Det er simpelthen bare super sjovt, og det samler spejderne. 

Materialer

Et par kilo kastanjer (alternativt kan man bruge kartofler)

The original stomp rocket

Reflektionsspørgsmål

Hvad fungerede godt?

Hvad gjorde at det var en god aktivitet?

Information

Type
Leg
Samarbejdsøvelser
Målgruppe
Familiespejder
Varighed
90-120 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her