Gå til hovedindhold

Top menu

  • Kalender
  • Medlemsservice
  • Magasiner
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Om DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Spejder Sport
Hjem

Main navigation

  • Spejdermøder
    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Aktiviteter
    • Grenleder
    • Spejdermødet
    • Søspejd
  • På tur
    • Adventurespejd
    • Afsted på tur
    • Friluftsliv
    • Grej
    • Mad
    • Hytter
    • International spejder
    • Pakkelister til tur
    • Sikkerhed på tur
  • Ledelsesudvikling
    • For kursusteams
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Onlinekurser
    • Styrk fællesskabet
    • Udvikling af ledere
  • Gruppeudvikling
    • Samvær og tryghed
    • Bestyrelsesmedlem
    • Den gode division
    • Den gode gruppe
    • Gruppeleder
    • Gruppeweb
    • Kursuskalender
    • Onlinekurser
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Start en spejdergruppe
    • Start et projekt
    • Økonomi
  • Værktøjer
    • Kalender
    • PDF kalender 2023
    • Blanketter
    • Den fælles organisation
    • Forsikring
    • Hjælp til kommunikation
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Kontakt Korpskontoret
    • Persondata
    • Regnskaber og referater
    • Vejledninger & guidelines
    • Udviklingsplan & strategier
  • Track
  • Kalender
  • Corona
  • Kontakt
  • Presse
  • Om DDS
  • Spejder Sport

Track menu

  • Skills
  • Patruljeliv
  • Adventure
  • Arrangementer
  • DDS.DK
Aktiviteter

Kryb i skovbunden

Foto Gettyimages
Spejderne bliver klogere på skovens smådyr og leger dyre-væddeløb med dem. Aktiviteten er en del af Krible-Krable mærket under Familiespejdmærkerne.
Vejledning

Fortæl spejderne, at i dag skal I finde smådyr og finde ud af, hvem af dem, der er de hurtigste.

Først skal spejderne finde nogle forskellige dyr, som derefter skal løbe om kap.

I inddeler spejderne i hold på 3-4 spejdere i hver. Hvert hold har et sæt billedkort med et kryb på hver.

Læg kortene med billedet ned af i en bunke. Hvert hold vender et billede samtidig – og herefter skal dyret findes og lægges i glasset.

Næste billede kan vendes, når første dyr er i glasset, og I fortsætter til alle har fundet de 10 dyr.

Spring et dyr over, hvis det er for svært at finde, det er jo ikke afgørende, at alle finder alt.

Når alle har fundet de 10 dyr, skal der være væddeløb! De fire hold hælder dyrene ud samtidig i cirklen. Hvilke dyr kommer først ud i skoven igen (væk fra dugen)?

Materialer
  • 4* sæt billeder af 10 forskellige kryb (lamineret)
  • 4* glas med låg til opsamling
  • Hvid plastikdug  (ca. 1x1 m) med cirkel på midten (diameter ca. 15 cm)

Det er selvfølgelig vigtigt, at I som ledere har sikret jer, at de 10 forskellige kryb findes i jeres lokale område.

* Antallet skal passe med antallet af hold, I deler spejderne ind i.

Reflektionsspørgsmål

Hvad fungerede godt?

Hvad gjorde at det var en god aktivitet?

Information

Type
Natur og friluftsliv
Målgruppe
Familiespejder
Varighed
90-120 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Mærker
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve
  • Andre sider
    • Medlemsservice
    • Aktivitetsdatabasen
    • spejder.dk
  • Blanketter
    • Ledererklæring

Følg os her