Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Grænseleg

Foto Morten Bjerrum Larsen
Jætterne og guderne kæmper om grænsen til Midgård.
Vejledning

Midt på Jorden indhegner guderne et område, Midgård, hvor menneskene skal bo. Området bliver "indhegnet", så menneskene kan føle sig sikre imod de fæle jætter. Jætterne forsøger at trænge ind i Midgård, men guderne gør hvad de kan for at beskytte menneskene.

Denne leg sætter udholdenhed, hurtighed og styrke på en prøve – og kan blive temmelig voldsom, hvis man ikke er opmærksom.

Til at starte med deles børnene i to hold, som er jætter og guder. Der tegnes en streg på jorden, som er grænsen til Midgård og mellem de to hold. På ’NU’ gælder det om at trække modstanderne over på ens egen side, men man må kun krydse stregen, hvis man også har et ben på sin egen side. Derfor kan man lave en kæde, hvor man holder hinanden i hænderne, hvorefter det er tilladt at jagte modstanderne på den anden banehalvdel, så længe en person i kæden har en fod på egen side af banen.

Hvis en person bliver trukket over på modstandernes side, så skifter vedkommende hold. Det samme sker, hvis man er på modstandernes banehalvdel og kæden brydes, da man så står alene på modstanderholdets halvdel uden forbindelse til sin egen side.

Legen er færdig, når alle deltagere står på samme side.

Reflektionsspørgsmål

Hvad har spejderne fået ud af aktiviteten?

Hvordan har aktiviteten udfordret dig?

Information

Type
Leg
Målgruppe
Mikro
Varighed
<15 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her