Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Gnavergudens ungdomseliksir

Foto Gettyimages
I en fantasiramme skal minierne ud at hjælpe Gnaverguden
Vejledning

Gnavergudens ungdomseliksir, der holder ham i live, er forsvundet. Padderne har stjålet eliksiren, for at udkonkurrere gnaverne. De har altid ønsket at spise nødder, men de har aldrig fået lov, fordi gnaverne altid har skulle have dem alle. Gnaverne skal have eliksiren tilbage, ellers dør gnaverne, da gnaverguden er den, der puster liv i alle gnavere!

Derfor udnævner gnaverguden minierne til gnaver-agenter, men råder dem til at udgive sig for Padde-agenter, så de kan narre ingredienserne til eliksiren tilbage.

Løbet:
Løbet består af 4 poster som alle patruljer skal tage og en fælles afslutningspost
Løbet tager ca. 75 min: 5 min intro – 4 poster á 15 min (inklusiv gå-tid mellem poster) – 10 min afslutningspost 

Start:
Gnaverguden (Tabaqui) kommer ud, beder om hjælp fra spejderne, og forklarer situationen. Guden sender patruljerne ud til hver deres post. 

POST 1:

Skildpadde-lejren.

Ingrediens = Jordnødder

Samarbejdsøvelse.

Skildpadden skal fortælle historien, om dengang han narrede haren i at løbe om kap.

For at bevise at de er snu ligesom skildpadden, skal de komme igennem hvert sit hul i et spindelvæv af sisal, der sidder mellem to træer. 

I skal give hver patrulje en pose nødder og sørge for, at patruljen ikke ser de andre poser.

I skal sende de første patruljer til post 2, og den sidste patrulje skal sendes til afslutningsposten.

POST 2: 

Tudse-lejren

Ingrediens = Pistacienødder

Førstehjælpspost. 

Tudsen spørger, hvem de er, og tudsen tror selvfølgelig straks på, at de er padde-agenter.

Tudsen skal fortælle minierne på en rigtig sølle og ked-af-det måde, at salamandrene var så sure over, at de ikke havde fået ansvaret for en ingrediens, at de overfaldt tudsen, og huggede de kraftfulde pistacienødder.

Hvis patruljen allerede har været hos salamandrene skal tudsen snakke med minierne om, hvor dumme salamandrene er, og at man ikke kan stole på dem.

Skader: De skal putte en arm i slynge og sætte plaster på et sår + hvad du kan finde på. 

Brug evt. noget ketchup som Tudseblod.

Send patruljerne til post 3 og sidste patrulje til afslutningsposten.

POST 3:

Salamander-lejren

Ingrediens = Pistacienødder

Lugtesanseøvelse.

Salamanderen er ond og ulækker. Den er også skuffet over, at den ikke var god nok til at blive betroet en ingrediens, og skuffet over at blive udelukket af fællesskabet. 

For at bevise, at de er padde-agenter, skal de gætte rigtigt i lugtesanselegen, som består af: kanel, karry, leverpostej, kaffepulver og makrel. Mens de lugter, skal de alle have bind for øjnene.

De får nødderne lige meget hvad, men hvis de ikke er så gode, skal de udspørges først om nogle padde-spørgsmål.

I skal give hver patrulje en pose nødder og sørge for, at patruljen ikke ser de andre poser.

Send patruljerne videre til post 4 og sidste patrulje til afslutningsposten.

POST 4:

Frø-lejren

Ingrediens = Valnødder

Leg og samarbejde

For at bevise at de er padde-agenter, skal de vise at de er superhoppere ved at udføre forskellige ”prøver”.

Længdespring med samlede ben fra stillestående tilstand, hoppe over buk, hvor de selv er bukke: (De stiller sig i en række, hvor den bagerste hopper over de andre, og stiller sig selv som buk forrest, osv.) 

Frøen synes, at de er fremragende til at hoppe, og stoler derfor på, at de er padde-agenter.

I skal give hver patrulje en pose nødder og sørge for, at patruljen ikke ser de andre poser.

Send patruljerne til post 1 og sidste patrulje til afslutningsposten.

AFSLUTNINGSPOST:

Gnaverguden

De kommer stolte med ingredienserne. Gnaverguden bliver først glad, men så indser han, at der mangler en ingrediens. Padde-bossen (Panda) går rundt i periferien, og pludselig siger gnaverguden: ”Padde-bossen har den sidste ingrediens. Løb efter ham og få fat på den, og kom så tilbage”. (Lyder svag, som om der ikke er meget liv tilbage). Så fanger de padde-bossen, og får hasselnødderne.

Minierne returnerer til gnaverguden, som blander en af hver nød, og spiser blandingen, og bliver frisk og ungdommelig.

Han giver belønningen = chokolade-skildpadde, der fjerner paddernes onde egenskaber.

Padde-bossen kommer og undskylder. Gnaverguden tilgiver selvfølgelig med det samme, og tilbyder padde-bossen nogle nødder. Dem kan han selvfølgelig ikke lide.

Gnaverguden: ”Vi skal jo alle holde os til naturens orden. Ellers bliver alt til kaos.”

Udklædning kan gøre løbet sjovere

Materialer

1) Sisal, Jordnødder x 5, saks/kniv, skildpadde-undercover-kostume
2) Ketchup, plaster, tørklæde til slynge, tudse-undercover-kostume.
3) Kanel, karry, leverpostej, pistacienødder x 5, kaffepulver, makrel, plasticposer til lugtene, bind til øjnene, salamander-undercover-kostume.
4) Valnødder x 5, målebånd, frø-undercover-kostume
5) Hassel-nødder x 5, 1 chokolade-skildpadde pr. mini

Nødder: Jordnødder x 5, Pistacienødder, Valnødder x 5, Hassel-nødder x 5

Reflektionsspørgsmål

Hvordan har aktiviteten udfordret spejderne?

Hvilke af følgende udviklingsområder har aktiviteten ramt: Socialt, fysisk, intellektuelt, følelsesmæssigt, kreativt, spirituelt

Hvad gjorde du for at hjælpe patruljen godt igennem aktiviteten?

Hvilket af følgende ord synes du passer bedst til aktiviteten? Sjov, kammeratskab, udfordring, samarbejde, oplevelse, friluftsliv

Information

Type
Samarbejdsøvelser
Målgruppe
Junior
Varighed
60-90 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her