Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Fang tyven med spor og koder

Foto Getty Images
En taske er blevet stjålet af en tyv som har efterladt en række spor. Spejderne skal finde frem til tyven og tasken ved at følge sporerne og løse koderne.
Vejledning

Løbet bygger på, at spejderne for nyligt er blevet introduceret for koder og spor. På løbet er der 6 poster, hvor spejderne skal løse koder, være kreative og følge spor for at løse posterne.  

Assistenten kan ikke finde sin rygsæk, før mødet går hun rundt og spørger alle og siger, at den måske er stjålet. Ved samling til start spørger hun igen, om nogen har set den. En af lederne siger så, at hun har fundet et brev inde i hytten, hvori der står: 

Ha ha lede spejder
Jeg har stjålet din taske….. Hvis du vil have den tilbage, må du betale 1 mill kroner NU, eller også kan du se om dine små lede mini spejdere kan finde den for dig…. HA HA hvis de tør!!!!!!

Der er et brev til hver patrulje, med en morsekode som skal løses. Send patruljerne afsted lidt forskudt sammen med en voksen.

 Morsekode: Gå til hyttens hoveddør

På alle posterne ligger ”breve” fra tyven med opgaver. Skriv gerne lidt onde beskeder til spejderne, det synes de, er vildt sjovt. Spejderne skal nu ud på 6 poster, hvor de løbende får flere ledetråde til, hvor tyven har gemt tasken.

Post 1: Der ligger en besked i AK-kode: ”Følg reflekserne fra hyttens hoveddør, husk bogstaverne”

Spejderne følger reflekserne rundt i området. Der er et bogstav på hver refleks som skal skrives ned.

Post 2: Ved sidste refleks ligger et brev med følgende besked, hvor bogstaverne fra reflekserne skal sættes ind i.  Besked: PxxxSxxxxxxhxxxxx (pigespejderhytten)

3. post ved pigespejderhytten

Der ligger nogle ting på jorden som tyven har haft på under tyveriet, han har tabt dem. Tegn en tegning af hvordan I tror han ser ud. Assistenten giver dem næste posts placering når de er færdige (I juniorrummet). Paryk, hat, briller, forskelligt tøj, farveblyanter

4.post Der ligger en seddel med en kodebesked (spejd koden) i juniorrummet (spejderne skal nu benytte de kodeløsere de har lært på sidste møde.

Beskeden er: Rafterummet

5. post Der ligger en pose med et hvidt papir i rafterummet (med hemmelig skrift) tændstikker og en stearinlys). Beskeden er TOILET for den ene patrulje og KØKKEN for den anden.

6.post I hhv. køkken og på et toilet ligger en pose med et halv puslespil i hver pose. Man kan købe hvide puslespil i hobbyforretninger som man skriver besked på med frimurerkoden.

Når begge patruljer er samlet kan de lægge puslespillet og der står hvor rygsækken er i en af de koder spejderne har lært. Fx frimurer koden ” Se i lederrummet”.

Spejderne finder rygsækken i lederrummet.

Spejderne får et flot diplom på at de har gennemført forløbet spor og koder 

Udviklet og afprøvet november 2016 Rødovrespejderne. "Spejderne synes det var spændende og klarede det rigtigt fint med lidt hjælp fra voksen hjælper i hver patrulje. Det er vigtigt at lederne opretholder illusionen af at det er en tyv der har lavet løbet, det gør det lidt mere uhyggeligt, det kunne minierne godt lide."

Materialer

Reflekser (til at lave spor spejderne skal følge)

Udklædningsgenstande til en af posterne; paryk, hat, briller, forskelligt tøj, blyanter

En række producerede koder med ledetråde. 

 - Morsekode

 - A-K kode

 - SPEJD kode

 - Usynlig tekst kode; citron, papir, tændstikker

Hvide puslespil man kan skrive på (kan købes i hobbyforretninger)

Reflektionsspørgsmål

Hvordan brugte spejderne deres tidligere lærte færdigheder til at løse posterne?

Hvordan har aktiviteten udfordret spejderne i forhold til at bruge flere forskellige koder?

Hvordan kunne du bruge dine tidligere lærte færdigheder i koder på posterne?

Information

Type
Klar dig selv
Målgruppe
Mikro
Mini
Varighed
60-90 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her