Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Dyr i skoven: Mus

Foto Getty Images
Spejderne lærer om musens liv, og leger ræven efter musene. Aktiviteten er en del af Skovens dyr mærket under Familiespejdmærkerne.
Vejledning

Spørg spejderne, om de tror der bor mus i skoven? Hvor bor de?

Fortæl, at musene bor i huler under jorden, og at de kommer derned gennem et musehul.

Fortæl at vi nu skal finde et musehul, og sig til spejderne at nu skal de se, hvem der først finder et musehul. Husk, at alle spejderne skal se de musehuller, som I finder.

Når alle har set musehullet, er næste opgave, at alle spejderne skal finde tre ting, som musen spiser.

Spørg spejderne, om de ved, hvad mus spiser?

Fortæl, at de fx spiser agern (egeskov), frø fra kogler (gran-/fyrreskov), bog (bøgeskov), nødder, frugter etc.

Musen spiser jo nødder, og nu skal vi også spise nødder. Giv spejderne nogle friske nødder, lad dem fjerne haserne og til sidst skal de knække nødderne, fx med et stykke brænde.

Nøddekernerne kan puttes i en bolledej, eller bruges til fuglemad – I kan finde aktiviteter i aktivitetsdatabasen. 

Nu skal vi lege ræven efter musen. Ved I hvordan musen opdager, hvis der er en ræv i nærheden? (den kan lugte eller høre ræven)

Spejderne klædes ud som mus (fx med karton-ører, ansigtsmaling og/eller musehale af snor), og en af de voksne er ræven.

Marker 5-10 musehuller (en cirkel på ca. en halv meter i diameter markeres med fx havregryn eller et tov). Der skal være et musehul til alle spejderne, undtagen en. Er man 12 spejdere, skal der således være 11 huller.

Når musen er i musehullet, er der helle. Når en mus kommer hen til et musehul, hvor der allerede er en mus, må den mus der er i hullet, løbe videre til et nyt hul.

Ræven må kun fange mus, der ikke er i deres musehul. Fangede mus får lov til at løbe igen. Afslut legen, når I synes det passer.

Materialer
  • Mel
  • Gær
  • Salt/sukker
  • Hasselnødder med  hase (hasen er de blade der sidder omkring den friske nød)
  • Elastiksnor
  • Hæftemaskine
  • Karton til øre
  • Sisal til rævehale
  • Havregryn eller snor til musehuller
Reflektionsspørgsmål

I hvor høj grad opfyldte aktiviteten det formål du havde med den?

Hvad har du lært af denne aktivitet?

Information

Type
Leg
Natur og friluftsliv
Målgruppe
Familiespejder
Varighed
30-60 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her