Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Drømmeudviklingsspil (Socialt iværksætteri)

Drømmeudviklingsspil (Socialt iværksætteri)
Aktiviteten går ud på at spejderne drømmer om, hvordan de vil gøre verden til et bedre sted.
Vejledning

Spejderne deles i patruljer. De finder hver især på så mange drømme, de kan til, hvordan de kan gøre lokalsamfundet bedre. De skriver drømmene på post-its. En drøm på hver post-it.

Spejderne gennemgår kort alle drømme.

En spejder starter med at vælge den drøm, han/hun bedst kan lide. Spejderen trækker et kort fra bunken med et spørgsmål/opgave. Spejderne har nu 2 min. til at svare på spørgsmålet/læse opgaven. Herefter går turen videre til en anden spejder, der vælger den drøm, han/hun bedst kan lide og trækker et nyt spørgsmål. Når et spørgsmål er brugt, puttes det bagerst i bunken igen.

Spørgsmål/opgaver:

  • Hvordan ville I gøre, hvis I havde uendelig mange penge?
  • Hvordan ville I gøre, hvis det ikke måtte koste noget?
  • Kombiner denne drøm med en anden drøm.
  • Hvilke initiativer findes allerede, som minder om jeres drøm?
  • Hvad skal I gøre, for at drømmen aldrig bliver til virkelighed?
  • Find en ting hver, som ikke må ændres ved drømmen.

Spejderne skal nu hver især vælge en drøm eller kombination af drømme, som de ønsker at arbejde videre med.

Spejderne gennemgår en drøm ad gangen, som alle giver en karakterer ved at række 1–5 fingre op (tæl 1–2–3 nu og vis jeres karakter samtidig). Spejderne går videre med den drøm, der får flest point. Der fortsættes i 10 minutter.

Spejderne beskriver i fællesskab drømmen og skriver/tegner drømmen på en planche.

Patruljerne mødes og præsenterer deres drømme.

Aktiviteten er en del af aktivitets materialet "Iværksætteri Giver Værdi - Hvordan kan spejdere arbejde med iværksætteri lokalt". Materialet findes i en printvenlig version her: Aktivitetshæfte

Materialer

Post-its

Skriveredskaber

Kort med spørgsmål

Reflektionsspørgsmål

Hvad har du lært om spejderne?

Hvad har du lært af denne aktivitet?

Information

Type
Kultur og samfund
Målgruppe
Trop
Senior
Varighed
30-60 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her