Diktator- VS. demokratitårnet - Er demokrati en fordel?

Spejderne opdeles i to runder med forskellige ledelsesformer:
Diktatur:
En person har fuld kontrol, men må ikke røre byggematerialerne — kun give ordrer.
Demokrati:
Gruppen skal diskutere og finde fælles løsninger — alle har lige meget at sige.
Aktiviteten tager 15 minutter i alt dvs. 5 min → diktatur-runde, 5 min → demokratisk samarbejde og 5 min → refleksion.
Sværhedsgrad
Aktivitetens sværhedsgrad er medium, da den kræver både strategisk tænkning og samarbejde. Det er muligt at kunne justere sværhedsgraden ved at gøre følgende:
For at gøre opgaven lettere:
Brug LEGO-klodser eller papkrus i stedet for spaghetti og skumfiduser
For at gøre opgaven sværere:
Indfør en regel om, at tårnet skal kunne holde en vægt (fx en mønt i 10 sekunder)
- Spaghetti (eventuelt lego/papkrus for at gøre det lettere)
- Skumfiduser
- Målebånd (til at måle højden af tårnene)
- en mønt/sten (hvis opgaven skal gøres sværere)
Sådan afholder du aktiviteten
Forbered materialer: sæt spaghetti og skumfiduser på bordet. Derefter forklar de to runder
- Runde 1 (diktatur, 5 min): En person bliver valgt som diktator. Den person må ikke bygge, men kun give ordrer og bestemme alt. Resten af patruljen må ikke diskutere eller give forslag til hvordan det kunne bygges - de må kun følge ordrer.
- Runde 2 (demokratisk samarbejde, 5 min): Gruppen skal diskutere og finde løsninger i fællesskab. Alle må komme med forslag, og ALLE beslutninger træffes sammen.
Bonus for ekstra sværhedsgrad (valgfrit): Den person, der kan se figuren, skal mime instruktionerne til den person, der ikke kan høre noget. Den person der ikke kan høre noget, skal forklare det videre til personen der ikke kan se noget. Den person, der ikke kan se noget, skal ud fra det, de har fået at vide, nu prøve at bygge figuren.
Aktivitetsbeskrivelse til deltagerne
I skal bygge det højeste og mest stabile tårn, men I skal gøre det under to forskellige ledelsesformer. I første runde er det en person der skal bestemme alting (dvs. der skal vælges en diktator). Det vil sige, at ingen andre må komme med forslag - diktatoren må ikke bygge på tårnet (eller røre det), men kun give ordrer!
I anden runde skal I arbejde sammen og finde den bedste løsning på hvordan tårnet skal bygges i fællesskab. Her skal I sammen snakke om de forskellige måder, og alle skal være enige om hvordan det bygges. Når begge tårn er færdige, tester i, hvilket var mest stabilt.
Bagefter snakker I om, hvordan det føltes at arbejde på to så forskellige måder
Løsningen på opgaven
Et succesfuldt tårn aka så højt og stabilt som muligt. Gruppen skal reflektere over, hvordan de forskellige ledelsesformer påvirkede samarbejdet. Der er ingen "rigtig" løsning, men aktiviteten har til formål at vise, hvordan autoritær kontrol vs. fælles beslutninger skaber forskellige resultater (selvom opgaven er den samme).
Kig på hvilket tårn der er højeste (eventuelt også hvilket der er mest stabilt). Overvej også (i kan eventuelt bare udvælge hvilke i vil snakke om selv):
- Hvad var den største forskel på de to måder at arbejde pa?
- Var der nogen, der følte, at der var nemmere, når en person bare bestemte?
- Var der nogen, der følte sig overhørt i demokrati runden?
- Hvad skal vi tage med fra denne øvelse, når vi næste gang skal lave patrulje arbejde sammen?