Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Detektivløb

Tavle med detektivspor
Foto Gettyimages
På detektivløbet skal spejderne agerer detektiver, der skal finde morderen på et slot, hvor et forfærdeligt mord er foregået!
Vejledning

UDGANGSPUNKT:

Der er sket et mord på slottet – alle tilstedeværende er mistænkt! Det gælder nu for alle holdene om at finde frem til, hvem der er morder, og hvad motivet, mordstedet og mordvåbnet er. Hvert hold får en liste over anklagede, mulige våben, mulige mordsteder og mulige motiver. I løbet af posterne kan de så udelukke så mange, at de til sidst kan afsløre morder, mordsted, mordvåben og motiv.

Posterne behøves ikke at tages i en specifik rækkefølge.

2)      HVEM ER MORDEREN…

Kikkertkimsleg. Se med kikkert på de ophængte billeder af personer, der alle har alibi, og dermed ikke kan være morderen. Sæt tid på for at gøre det sværere.

3)      HVOR ER MORDSTEDET…

Iagttagelsesleg, hvor man ”rundt omkring” kan se ting fra steder, der beviser, at det ikke kan være mordstedet.

4)      HVAD ER MORDMOTIVET…

Kodeleg, hvor løsningen på alle koderne giver de ikke rigtige mordmotiver. Brug flere forskellige slags koder, alt efter hvor øvede spejderne er.

5)      HVAD ER MORDVÅBNET…

Følekimsleg, hvor holdet mærker og finder de mulige mordvåben, som ikke er de rigtige mordvåben. Tingene er placeret i en stor spand/gryde havregrød, og en spand med kartoffelmel blandet med vand.

6)      LYTTEKIMSLEG

Lydkimsleg. Her høres et bånd med en forvirret butler, der giver alibi til 2 personer og udelukker 2 mordvåben og to mordsteder (dette for at man ikke får den fulde løsning på de enkelte poster)

Hvem er morderen…

Hr. Blå

 

Hr. Sort

 

Hr. Grøn

 

Hr. Brun

 

Fru Rød

 

Fru Gul

 

Fru Pink

 

Frk. Hvid

 

Hvad er mordvåbnet…

En kniv

 

En pistol

 

En gaffel

 

Et reb

 

En giftflaske

 

En klemme

 

En sabel

 

En gammel kanon

 

Hvor er mordstedet…

Køkkenet

 

Hallen

 

Vinterhaven

 

Soveværelset

 

Biblioteket

 

Stalden

 

Hvad er mordmotivet…

Jalousi

 

Magtbegær

 

Hævntørst

 

Penge

 

Æresdrab

 

Han vidste for meget

I kan selv udvikle på løbet, og skabe en større historie, hvis løbet skal være sværere. 

Materialer

Print af postbeskrivelser til lederne/postmandskab

5 billeder af personer – svarende til de 8 farver i skemaet

Kikkert

Snor

Noget til at hænge billederne op med

Fra listen med steder, vælges tre lokationer – og herfra vælger man nogle ting

Seks koder der udelukker motivet – vælg fra liste med mordmotiver

5 mordvåben

Havregrød i gryde

Lydafspiller

Lydklip med butlers tale (se postbeskrivelse)

Reflektionsspørgsmål

Hvordan var din rolle som leder i aktiviteten?

Hvad har du lært af denne aktivitet?

Information

Type
Leg
Målgruppe
Mini
Junior
Varighed
90-120 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her