Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Brætspil om vejen til skole

Foto Morten Hatting Voltelen
Sæt verdensmålene i spil med spejderne og lav vejen til skole til et brætspil
Vejledning

Intro: 
I Danmark er det heldigvis en selvfølge, at alle børn skal i skole. Alle får endda en gratis uddannelse. Det er dog ikke alle steder i verden, at det er en selvfølge. Der er steder, hvor ikke alle kan komme let i skole, bl.a. fordi infrastruktur, krige, konflikter og økonomi gør det besværligt at sende børn i skole. Børnene skal i stedet ud og arbejde for at tjene penge til familien, eller hjælpe til med husholdningen derhjemme. Nogle steder sender man også kun drengene i skole, og lader pigerne hjælpe til i huset. 

Siden år 2000 er der heldigvis sket enorme fremskridt rundt omkring i verden, og flere og flere kommer i skole, og gennemfører en uddannelse. At sikre, at alle har mulighed for at komme i skole, og udvikle uddannelserne så både drenge og piger får en uddannelse, er i høj grad med til at sikre en stabil og bæredygtig udvikling i verden
 

Aktivitet: 
Brætspillet om vejen til skole kræver først, at I laver en spilleplade. I kan enten tegne pladen eller bygge den i stor skala. Pladen skal have 30 felter, med et start- og et mål- felt, og tilfældigt spredt ud skal der være 12 udfordringsfelter. Udfordringsfelterne kan I markere med et '?' eller på anden måde gøre synligt, at det ikke er et normalt felt. 

For at spille spillet skal I have en “GameMaster”, der kan lede spillet og sikre, at udfordringerne fra udfordringsfelterne forbliver hemmelige. Spillet går ud på at få alle spillere hele vejen i skole, men når man lander på et udfordringsfelt, skal spillemesteren læse konsekvensen højt. Nogle udfordringsfelter er en fordel, andre har en indbygget ulempe.
 

Udfordringsfelter: 

Udfordringsfelterne fortæller: 

a.    Der er ingen skole i din landsby. Gå tilbage til start.

b.   Dine forældre har ikke råd til at sende dig i skole. Spring en tur over. 

c.    Dine forældre har selv en uddannelse, og kan hjælpe dig med lektierne. Gå fire felter frem. 

d.   Du skal arbejde for at hjælpe familien. Gå seks felter tilbage. 

e.   UNICEF har været med til at bygge en skole i din landsby. Du må slå igen. 

f.    Du bliver tvunget ind i tidligt ægteskab, og kan derfor ikke længere gå i skole. Gå tilbage til start. 

h.   Du bliver nødt til at blive hjemme og passe på dine yngre søskende. Gå 6 felter tilbage. 

i.    UNICEF giver din skole undervisningsmaterialer, du må slå igen.

j.    Der er landminer og soldater på din vej i skole. Spring en tur over.

k.   UNICEF har uddannet din lærer. Du får en ekstra tur. 

l.    UNICEF har sørget for rent vand og rene toiletter til din skole. Gå fire felter frem. 
 

Skaleringsmuligheder: 
Overvej, hvilke andre forhindringer der kan være i at opnå lige adgang til grundskoleuddannelse for alle verden over - og tilføj dem til spillet. I kan også gøre forhindringerne fysiske, og i al den tid, det ikke er ens tur, skal man bruge tiden på at bygge en skole på startfeltet, eller lave mad til familien. Der kan også være felter, hvor man skal hjælpe de andre spillere med at nå i skole, få rent drikkevand eller nå i skole eller få rent vand.

Aktiviteten er fra Spejdernes projekt 'Byg en bedre verden' s. 20-21. 

Materialer
  • En spilleplade 
  • Spillebrikker 
Reflektionsspørgsmål

Når I har spillet spillet, kan I via billeder eller kort vise jeres egen vej i skole. I kan prøve at sammenligne det med, hvordan andre spejdere i verden kommer i skole eller til spejder. 

I kan også diskutere, hvordan I til spejder udvikler færdigheder og får viden, som er nødvendig for at fremme en bæredygtig udvikling. 

Tænk over, hvad infrastrukturen betyder for muligheden for at komme i skole. I Himalaya bor nogle børn så langt fra skolen, at de skal gå 2-3 timer, før de er fremme, det er på små bjergstier og uden nogen skolebusser.

Information

Type
Kultur og samfund
Målgruppe
Junior
Varighed
30-60 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her