Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Børn leder børn - poster

Foto Morten Bjerrum Larsen
Lær spejderne at lede hinanden.
Vejledning

Lav poster med forskellige aktiviteter, hvor spejderne på skift leder hinanden.

Dvs. på første post leder spejder nr. 1 de andre. På anden post leder spejder nr. 2 de andre osv. Det er vigtigt at grenlederen ikke blander sig. Hver spejder skal bruge en af de 4 lederroller til at lede aktiviteten. Tal bagefter om de ting som gik godt, og de som gik knap så godt.

Lederroller

Når du skal lede andre kan du vælge nogle forskellige måder. Overordnet set er det 4 ledertyper.

  1. Den autoritære: Det positive ved denne rolle er, at de andre ved, hvem der tager beslutningerne og hvilken retning spejderne skal følge. Det negative er, at de andre ikke har medbestemmelse. Lederen dominerer på alle områder og der er stor afstand mellem lederen og spejderne.
  2. Den demokratiske: Det positive ved denne rolle er, at andre har med­bestemmelse. Lederen er med til at skabe stor selvstændighed og nærvær i forhold til spejderne. Det negative er, at hvis ingen er interesseret i at bakke op om demokratiet, kan beslutningsprocesserne og udførelsesfasen ende med ingen ting.
  3. Laissez-faire: Det positive ved denne rolle er, at det giver plads til, at spejderne kan vise deres lederevner, samt komme frem med deres ideer. Den kan også give plads til nytænkning, fordi lederen tør træde et skridt tilbage. Det negative er, at lederen kan virke passiv og uengageret og der er stor afstand mellem lederen og spejderne.
  4. Den situationsbestemte:  En god blanding af de tre overstående. Det positive er netop, at man vælger lederrolle ud fra en præcis situation, og dermed også ud fra hvad der kan virke bedst. Det negative er, at lederen skal være godt hjemme i alle tre roller og kunne skifte hurtigt mellem dem.
Materialer

Det vælger I selv udfra, hvilke aktiviteter I laver på baserne.

Reflektionsspørgsmål

Hvordan har aktiviteten udfordret spejderne?

Hvad fungerede godt?

Information

Type
Samarbejdsøvelser
Målgruppe
Trop
Varighed
30-60 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her