Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Bioblitz – Registrering af biodiversitet

Foto Gettyimages
Registrer så mange arter som muligt inden for et afgrænset område og tidsrum, samtidig med at spejderne lærer at observere, fotografere og identificere arter i naturen.
Vejledning

Vil I tage spejderne med på en opdagelsesrejse i naturens mangfoldighed? Med Bioblitz får spejderne mulighed for at arbejde sammen om at registrere så mange arter som muligt inden for et bestemt område. De skifter roller som fotograf, registrator og observatør, hvilket giver dem en helhedsoplevelse af, hvordan man dokumenterer biodiversiteten i et lokalområde. Det er en sjov og lærerig måde at blive bedre til at spotte, genkende og registrere dyre- og plantelivet omkring dem!
 

Deltagere og Roller:
Fotograf:
Ansvarlig for at tage klare og tydelige billeder af de arter, der registreres. Fotografen skal fokusere på at dokumentere både dyr, planter og svampe.

Registrator:
Noterer alle arter, der registreres, i en notesbog eller i appen "Arter". Skal notere arternes navne, placeringer og andre relevante oplysninger.

Observatør:
Ansvarlig for at være opmærksom på området og spotte forskellige arter. Observatøren hjælper med at identificere arter ved hjælp af observationer og redskaber som forstørrelsesglas eller apps.
 

Aktivitetsplan:
Introduktion (5 minutter):
Introducér deltagerne til konceptet Bioblitz. Forklar, at målet er at registrere så mange arter som muligt inden for et bestemt område og tidsrum. Tildel roller som fotograf, registrator og observatør, og gennemgå de redskaber, de skal bruge (appen Arter, kamera, notesbog og forstørresesglas). Opfordr spejderne til at samarbejde og bruge alt, hvad de har lært om artsidentifikation.

Områdeudvælgelse:
Vælg et begrænset område, hvor spejderne skal udføre Bioblitz. Området kan være en park, skov eller andet naturområde. Her skal de forsøge at registrere alle dyr, planter og svampe, de kan finde.

Bioblitz (15 minutter pr. loop):
Deltagerne udforsker området og registrerer alle arter, de ser. Fotografen tager billeder, registratoren noterer arterne ned, og observatøren finder og identificerer arterne ved hjælp af deres redskaber.

Skift roller:
Efter 15 minutter skifter deltagerne roller, så alle prøver at være fotograf, registrator og observatør. Gentag processen tre gange i alt, så spejderne får mulighed for at opleve alle roller.

Afslutning:
Efter at have kørt tre 15-minutters loops samles spejderne for at dele deres observationer og erfaringer. Hvad fandt de? Hvilke arter var svære at identificere? Hvad overraskede dem mest?
 

Afslutning:
Efter turen samles spejderne for at dele deres observationer af forårstegn. Hver gruppe kan præsentere de ting, de har fundet, såsom blomster, blade eller dyreliv. Diskuter, hvordan de forskellige tegn på foråret hænger sammen, og hvordan naturen forandrer sig i løbet af årstiderne. Opfordr spejderne til at fortsætte med at observere forårstegn, når de er ude i naturen.

Materialer
  • Kamera eller smartphone til fotografen
  • Notesbog og pen til registratoren
  • Forstørrelsesglas til observatøren
  • Artsbestemmelsesguider eller apps som "Arter" til at identificere arter
Reflektionsspørgsmål
  • Hvilke forårstegn fandt I, og hvad var det mest spændende ved jeres observationer?
  • Hvordan kan de tegn, I har fundet, hjælpe med at forklare årstidernes skiften?
  • Hvilke udfordringer oplevede I ved at finde forårstegn i naturen?
  • Hvad lærte I om, hvordan naturen forandrer sig fra vinter til forår?
  • Hvordan kan I bruge jeres nye viden om foråret i fremtidige aktiviteter i naturen?


Relaterede aktiviteter:
Holdningsdebat

Information

Type
Kommunikation
Natur og friluftsliv
Samarbejdsøvelser
Målgruppe
Familiespejder
Mikro
Mini
Varighed
60-90 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her