Bioblitz – Registrering af biodiversitet

Vil I tage spejderne med på en opdagelsesrejse i naturens mangfoldighed? Med Bioblitz får spejderne mulighed for at arbejde sammen om at registrere så mange arter som muligt inden for et bestemt område. De skifter roller som fotograf, registrator og observatør, hvilket giver dem en helhedsoplevelse af, hvordan man dokumenterer biodiversiteten i et lokalområde. Det er en sjov og lærerig måde at blive bedre til at spotte, genkende og registrere dyre- og plantelivet omkring dem!
Deltagere og Roller:
Fotograf:
Ansvarlig for at tage klare og tydelige billeder af de arter, der registreres. Fotografen skal fokusere på at dokumentere både dyr, planter og svampe.
Registrator:
Noterer alle arter, der registreres, i en notesbog eller i appen "Arter". Skal notere arternes navne, placeringer og andre relevante oplysninger.
Observatør:
Ansvarlig for at være opmærksom på området og spotte forskellige arter. Observatøren hjælper med at identificere arter ved hjælp af observationer og redskaber som forstørrelsesglas eller apps.
Aktivitetsplan:
Introduktion (5 minutter):
Introducér deltagerne til konceptet Bioblitz. Forklar, at målet er at registrere så mange arter som muligt inden for et bestemt område og tidsrum. Tildel roller som fotograf, registrator og observatør, og gennemgå de redskaber, de skal bruge (appen Arter, kamera, notesbog og forstørresesglas). Opfordr spejderne til at samarbejde og bruge alt, hvad de har lært om artsidentifikation.
Områdeudvælgelse:
Vælg et begrænset område, hvor spejderne skal udføre Bioblitz. Området kan være en park, skov eller andet naturområde. Her skal de forsøge at registrere alle dyr, planter og svampe, de kan finde.
Bioblitz (15 minutter pr. loop):
Deltagerne udforsker området og registrerer alle arter, de ser. Fotografen tager billeder, registratoren noterer arterne ned, og observatøren finder og identificerer arterne ved hjælp af deres redskaber.
Skift roller:
Efter 15 minutter skifter deltagerne roller, så alle prøver at være fotograf, registrator og observatør. Gentag processen tre gange i alt, så spejderne får mulighed for at opleve alle roller.
Afslutning:
Efter at have kørt tre 15-minutters loops samles spejderne for at dele deres observationer og erfaringer. Hvad fandt de? Hvilke arter var svære at identificere? Hvad overraskede dem mest?
Afslutning:
Efter turen samles spejderne for at dele deres observationer af forårstegn. Hver gruppe kan præsentere de ting, de har fundet, såsom blomster, blade eller dyreliv. Diskuter, hvordan de forskellige tegn på foråret hænger sammen, og hvordan naturen forandrer sig i løbet af årstiderne. Opfordr spejderne til at fortsætte med at observere forårstegn, når de er ude i naturen.
- Kamera eller smartphone til fotografen
- Notesbog og pen til registratoren
- Forstørrelsesglas til observatøren
- Artsbestemmelsesguider eller apps som "Arter" til at identificere arter
- Hvilke forårstegn fandt I, og hvad var det mest spændende ved jeres observationer?
- Hvordan kan de tegn, I har fundet, hjælpe med at forklare årstidernes skiften?
- Hvilke udfordringer oplevede I ved at finde forårstegn i naturen?
- Hvad lærte I om, hvordan naturen forandrer sig fra vinter til forår?
- Hvordan kan I bruge jeres nye viden om foråret i fremtidige aktiviteter i naturen?
Relaterede aktiviteter:
Holdningsdebat