Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

2 sandheder og 1 løgn (ABC for mental sundhed)

2 sandheder og 1 løgn (ABC for mental sundhed)
En sjov leg, hvor spejderne kan lære hinanden bedre at kende.
Vejledning

Alle spejderne skal skrive to sandheder og en løgn om dem selv ned på et stykke papir. Det skal være ting, som man ikke tror, de andre ved – men selvfølgelig ikke ting, som man gerne vil holde privat.
Det kunne fx være:

  • ’Har engang spist en græshoppe’
  • ’Har aldrig pjækket fra timen’
  • ’Har rugbrød som livret’

Når alle har skrevet de tre udsagn ned på et stykke papir, er det tid til at gætte, hvilken historie der er falsk.

Start med en person, der læser sine tre udsagn op. Nu får de andre to minutter til at diskutere, hvilken historie de tror, der er løgn. Når de to minutter er gået, skal de gætte på, hvad løgnen er. Gættet skrives ned, men det rigtige svar afsløres ikke.

Sådan fortsætter det, indtil alles historier har været igennem.

Til sidst afsløres det, hvilke historier der er sande, og hvad der er løgn. Afsæt gerne lidt tid til at få forklaret lidt mere om de sande historier, som man troede var løgn.

Legen kan også laves, hvor hver enkelt spejder skal gætte på, hvilken historie der er løgn – ligesom tip en 13’er. Den, der er bedst til at gætte løgnen, vinder.

Foto: Morten Bjerrum Larsen

Materialer

Papir og skriveredskab.

Evt. stopur til at time de to minutter.

Reflektionsspørgsmål

Hvad fungerede godt?

Hvad tror I var jeres leders formål med denne aktivitet?

Information

Type
Kommunikation
Leg
Målgruppe
Junior
Trop
Senior
Varighed
15-30 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her