Fokusmærke
Woop Mærket
Målgruppe
Trop

UDKOMMER FORÅRET 2021

Info om mærke 

Med dette mærke lærer patruljen Woop App at kende og lærer at bruge den til at lave sjove løb og aktiviteter. Patruljen får gennem forløbet mulighed for at arbejde med research, planlægning, udførsel og evaluering. Derudover kommer de også til at lære om naturvidenskab eller lokalkultur og formidle den læring til deltagerne. 

 

Spejderne skal: 

  • Have undersøgt, forberedt, planlagt og udført mindst en Woop jagt. 
  • Woop jagten skal omhandle et emne og formidles på en sådan måde at folk som ikke er spejdere også ville kunne drage fuld nytte af at forsøge jagten i deres egen fritid. 
  • Have deltaget i mindst en Woop jagt som de ikke selv har været med til at planlægge. 

Yderligere idéer I kan vælge at arbejde med: 

  • Hvis der er meget information kan det eventuelt fordeles over flere forskellige jagte. 
  • Udnyt det, at folk alligevel er i bevægelse til, at tage dem hen til stederne de skal vide mere om og på den måde trække dem igennem, så de selv er en del af historien. 
  • Kontakt eventuelt lokale kulturinstitutioner såsom museer eller arkiver og samarbejd med dem. 
  • Kontakt eventuelt lokale folkeskoler og hør om de er interesseret i at få lavet jagte de kan sende deres elever ud på eller måske vil teste. 

Varighed: 
Mærket kan tages over 3 – 4 møder. 

Forløbsforslag

Møde 1

  • Arbejd med hvor og hvordan man skaffer information til research. Kom eventuelt omkring steder som Google, biblioteket, eventuelle eksperter. 
  • Snak om kildekritik og sørg for at spejderne tager stilling til hvor de har deres information fra. 
  • Sørg for at spejderne samler deres research og deler noget af det de har fundet med hinanden. 
  • Husk at emnet enten skal være noget lokalt kulturformidling eller noget naturvidenskabeligt. Tænk eventuelt i lokale helte, historiske bygninger eller andet lignende. 
  • Ved nød kan det færdige materiale der er på appen bruges men så forventes det at spejderne laver yderligere research inden for emnet. 

Møde 2

  • Introducer spejderne til appen, hvis de ikke allerede kender den. 
  • Gennemgå basic features og snak om hvordan man eventuelt kan udnytte de forskellige funktioner i forhold til formidling. 
  • Snak om formidling, hvordan folk lærer forskelligt og diskuter eventuelle fordele og ulemper ved de forskellige tilgange til formidlingen. 
  • Snak om hvordan man skal man huske at tage højde for hvad ens målgruppe er. Ting såsom alder. Snak bl.a. også her omkring hvordan I sikrer at jeres jagt kan bruges af ikke spejdere i forhold til ting såsom internt sprog. 
  • Sammensæt løbet ved hjælp af appen så det er klar til at blive afprøvet næste møde. 

Møde 3

  • Test jagten ved hjælp af eventuelt andre i troppen som ikke har været en del af at lave den eller på en af de andre grene i gruppen. 
  • Hold selv øje med hvad i eventuelt ser kan forbedres eller deltagerne reagerer enten negativt eller positivt til og skriv det ned. 
  • Ved afslutning af løbet indsaml feedback fra deltagerne og sørg for at det bliver skrevet ned. 

Møde 4

  • Evaluer både forløbet og jagten imellem jer selv. 
  • Gennemgå feedbacken fra deltagerne og sammenlign den med jeres egen evaluering. 
  • Implementer de ændringer i eventuelt er kommet frem til i jeres evaluering. 
  • Hvis man har lyst, kan man teste igen med ændringerne og se om man får ny feedback.