Fokusmærke
Sans maden
Målgruppe
Mikro
Info om mærke
Sans maden-mærket er lavet til de små spejdere, der skal starte deres oplevelser med madlavning i naturen. Mærket gør spejderne i stand til at sætte sanserne i spil i forbindelse med grøn madlavning, og gør dem bekendte med mange forskellige grønsager.

Spejderne skal:

  • Lege med forskellige sanser for at udvide deres oplevelser med forskellige slags grøntsager/urter. 
  • Passe egne planter/urter, som de senere kan bruge i en ret. 
  • Hjælpe med at forberede et måltid lavet kun på grøntsager og smage af hinandens retter. 
  • Bruge spejderkogebogen 'Ild, mad og fællesskab'.

Varighed:

Mærket løber over 3-4 møder eller kan tages på en tur.

Feedback/videreudvikling af mærket: 

Har du en velegnet aktivitet eller en idé til, hvordan mærket kunne tilpasses/videreudvikles? Så skriv til program@dds.dk

1. møde: Stil skarpt på sanserne 

Aktivitet: Kims møde: Gæt en grønsag. Start med en snak om, hvad grønsager er for noget.  

På 4 poster sætter I fokus på grønsager og arbejder med, hvilke sanser grønsagerne sætter i gang. Lav hold eller gå sammen rundt på de 4 poster. I kan med fordel tale lidt om sansen, inden i afprøver den. Køb en masse forskellige grønsager – gerne nogle som spejderne kender i forvejen og nogle helt nye/specielle grønsager/urter – gerne nogle der vokser over og under jorden. Overvej fx pastinak, kikærter, gulerod, rødbede, linser, timian, paprika, osv.  

Post 1: Syns-sansen: Se og genkende forskellige grøntsager. Hvordan ser grønsagerne ud? Hvad er specielt ved dem? Hvorfor ser de sådan ud? Kan man se, hvordan de vokser, på udseendet?  

Post 2: Følesansen med bind for øjnene: Mærk på de forskellige grønsager. Kan I gætte hvilken grøntsag, I rører ved? Hvordan kan I gætte det? Hvorfor tror I, at grønsagen føles sådan her? 

Post 3: Smagssansen: Smag på forskellige grønsager. Kan I gætte hvad grønsagen hedder? Hvordan smager den? Knaser den, er den blød, er den saftig?  

Post 4: Lugtesansen: Kan I dufte hvilken grønsag, det er? Hvorfor kan det være svært at dufte? Hvad kendetegner duften?  

Leg til før, under eller efter aktiviteten: 
Blindestafet - Lav en lille forhindringsbane, som børnene skal føre hinanden igennem med bind for øjnene. Så skærper vi sammen sanserne til Kimslegene.  

Materialer: 

  • Forskellige grønsager - udskåret til smags- og lugteposten 
  • Tørklæder til at binde for øjnene 
  • Lille nem forhindringsbane til aktiviteten 

2. møde: Krydderurter og drivhuse

Aktivitet: Dyrk jeres egne krydderier i mini-drivhuse lavet af gamle plastikflasker. I kan med fordel starte aktiviteten med en samtale om, hvad krydderurter er for noget. Herefter kan I tale om, hvad et drivhus er, og hvorfor det er godt at dyrke urter og grønsager i drivhuse. 

Mini-drivhuset:

Først fyldes en potte eller bunden af en mælkekarton med en valgfri jord, og stilke fra fx basilikum, timian, rosmarin, ærteskud el.l. plantes i potten. Vand stilkene godt til at starte med. Herefter tages en gammel 1,5-2 liters plastflaske, og skæres over det bredeste sted på flasken. Dette kan gøres med en sav eller saks, men enderne kan være skarpe. Halvdelen af flasken med låg gemmes og skal være drivhuset til potten. Låget pilles af flasken, så planten får ilt. I kan lave fine manillamærker, hvor I skriver hvilken slags krydderurt, der befinder sig i potten og binde den fast i toppen af flasken.  Når flasken er klar, sættes den over stilken, og fungerer nu som et mini-drivhus.  

Leg: Grønsagssalat – sid i en rundkreds, hvor én er i midten. Vælg 4 slags grøntsager, og der tælles 1-2-3-4 rundt i kredsen med de 4 grønsager, så alle har en grøntsag. Når der bliver sagt ’Gulerod’ skal alle Gulerødder bytte plads. Den der ender uden stol, er nu i midten. Råbes der grønsagssalat skal alle bytte plads.  

Materialer 

  • Små potter til hver spejder- evt. genbrugspotter, eller spejderne kan selv medbringe en lille potte.
  • En 1,5-2 liters plastflaske til hver spejder.
  • Stilke af krydderurter fx rosmarin, timian, basilikum, ærteskud el.l. 
  • Manillamærker.
  • Krea-ting til mærkerne.
  • Snor.
  • Saks eller sav til plastflaskerne.

3. møde: Øvelse gør mestre! 

Aktivitet: På mødet skal spejderne øve sig i processen med at lave mad i det fri. Lav små grupper og tag ud på øvelsesstationerne, så I er klar til at lave lækker mad på næste møde! 

Øvelsesstation 1: Snitte-grøntsager. Her øver spejderne sig i at snitte grønsager. Tal om, hvad der er vigtigt sikkerhedsmæssigt, når man snitter grønsager. Hvordan er det forskelligt fra at snitte i træ? 

Øvelsesstation 2: Opvaskere. Her øver spejderne sig i at vaske ordentligt op. Hvad skal man passe på med? Hvordan ved man at det er rent? Hvordan vasker man grundigt? 

Øvelsesstation 3: Bål. Her øver spejderne sig i at opstille et bål, som spejderne til sidst tænder med en voksen til stede. Hvordan laver man et godt bål? Hvad skal man passe på, når man laver mad over bål?  

Øvelsesstation 4: Borddækning. Her øver spejderne sig i at dække bord. Hvad skal der være på bordet? Hvordan kan vi gøre det dejligt at sidde ved bordet? Hvordan kan vi dække bordet flot?  

Leg: Master-chef-mikro (mikroerne aber efter en leder): Snit gnavegrønt og følg de bevægelser som lederne laver (når snitningen er overstået, må lederne gerne fortsætte legen med egne opfundne og skøre bevægelser). 

Materialer

  • Små knive 
  • Skærebrædder
  • Skåle 
  • Opvaskebaljer 
  • Opvaskesæbe 
  • Opvaskebørster 
  • Brænde, pinde og spåner 
  • Borddækningselementer - tallerkener, bestik osv.     

4. møde: Den store smagstest

Aktivitet: På sidste møde, skal I bruge jeres sanser og nye madlavningsevner! Lav fx popcorn-ret med forskellige urter fra 'Ild, mad og fællesskab' side 144. I kan med fordel bruge jeres lækre, hjemmedyrkede krydderurter i stedet for krydderierne. Brug kogebogen online, eller jeres eget eksemplar, hvis I har den liggende i hytten.

  • I kan også invitere  forældrene ind til popkornssmagning, så børnene også skal dække bord til dem og præsentere hvad de har lavet og hvilke krydderier, de har brugt.