1. Møde
Aktivitet: Hvad skal vi plante? Forstå hvilke træer og buske, der skaber hvilke frugter og bær. Hvilke kender I? Hvad synes I smager godt? Hvilke insekter og andre dyr kan også have glæde af de samme træer og buske? Snak på tværs af patruljerne om, hvilket slags træ eller bærbusk I gerne vil plante for jeres gren. Præsenter jeres bud og stem om hvilket træ eller bærbusk, der skal plantes.
Leg: ‘Spejdernes eget træ’ - Spejderne følger et bøgetræ gennem længere tid.
Aktivitet: Indsaml alt det organiske affald I kan fra hytten og saml det ét sted. Planlæg at tage mere organisk affald med til næste spejdermøde. Find ud af, hvordan I bedst kan lave jeres egen jord/kompost. Skal der bygges en kasse? Har I allerede en beholder/kasse/andet der kan bruges? Planlæg med spejderlederen hvordan det bedst forberedes til næste møde. Hvad med rotter – hvordan sørger man for at de ikke blive interesserede (en del af løsningen kan være ganske simpel).
Refleksion: Hvor kommer jorden som træer og planter vokser i? Hvordan kan man sørge for, at der altid vil være jord som træer og planter kan vokse i? Hvorfor er det vigtigt?
Oprydning: Ryd ordentlig op efter jer
2. Møde
Aktivitet: Plant et træ eller en bærbusk. Inden i går i gang, skal I have lov til at plante et frugttræ eller en bærbusk fra jeres gruppeleder. Har I ikke lov eller mulighed til at plante et træ ved jeres spejderhytte, så planlæg at spørge jeres forældre, bedsteforældre eller skole om I kan plante et busk/træ på et areal de kan give lov til. I kan også sammen med jeres ledere planlægge at spørge på rådhuset.
Leg: ‘Kompost’ – se hvad der foregår i naturen.
Aktivitet: Skab kompost/gødning i fællesskab. Lav komposten et sted udenfor hytten ved at lave en kompostbunke eller lave sin egen kompostspand af brugte materialer (hvis man ikke vil købe en ny eller hvis i ikke allerede har en).
Refleksion: Hvordan kan i bedst passe på træet/busken som i har plantet? Hvad er farerne for, at det ikke overlever? Hvordan kan i reducere eller eliminere farerne?
Oprydning: Ryd ordentlig op efter jer
3. møde
Aktivitet:
'Regnmåler' - Lav din egen regnmåler og se, hvor meget nedbør der kommer i løbet af et regnskyl. Laver I aktiviteten i perioder uden meget regn, så snak om, hvad det kan skyldes og hav regnmåleren stående indtil det begynder at regne igen.
Leg: 'Samarbejdsøvelse - flyt vand fra et sted til et andet' - Spejderne skal samarbejde om at flytte rindende vand fra et sted til et andet uden at tabe det ved hjælp af stykker af tagrende eller nedløbsrør.
Aktivitet: Lav jeres egen regnvandsopsamling. Brug en stor beholder eller lav den selv fx af brugte plastikposer eller affaldssække. Overvej om i kan bruge tagfladen og tagrenden til at lede regnvandet ned i jeres beholder. Regnvandet kan bruges til at vande jeres frugttræ eller bærbusk om sommeren.
Refleksion: Hvilke elementer er overordnet vigtige for, at planter og træer kan vokse i naturen? Føler i selv at i har gjort noget for naturen med mærket? Hvordan føles det?
Oprydning: Ryd ordentlig op efter jer
Evaluering:
Passer i løbende på træet og på komposten?
Tips til lederen:
Hvad angår kompost er der en simpel måde at undgå rotter: brug kun organisk materiale som er tilberedt (fx kogt) og smid ikke kød i komposten.
Gode links:
Bæredygtighedspolitikken i Det Danske Spejderkorps