Fokusmærke
De fem smage
Målgruppe
Mini
Info om mærke
Smage-mærket er til minispejdere, der skal have gang i smagsoplevelserne. Mærket skal gøre spejderne mere bekendte med de 5 smage, og give dem smagsoplevelser fra det grønne køkken. Desuden skal spejderne lære processen i at tilberede grøn mad over bål.

Spejderne skal:

  • Smage og opleve at bælgfrugter kan erstatte kød i mange retter(fx linser, quinoa, kikærter). 
  • Lege med- og afprøve de 5 smage (sur, sød, salt, bittert, umami) med fokus på umami fra grøntsager. 
  • Forberede et måltid lavet kun på grøntsager og smage af hinandens retter.
  • Bruge spejderkogebogen 'Ild, mad og fællesskab' 

Varighed:

Mærket løber over 3-4 møder eller kan tages på en tur.

Feedback/videreudvikling af mærket: 

Har du en velegnet aktivitet eller en idé til, hvordan mærket kunne tilpasses/videreudvikles? Så skriv til program@dds.dk

1. møde: Bliv bekendt med de fem smage

Aktivitet: Gæt de 5 smage! Fortæl spejderne, at der findes fem forskellige slags smage (sur, sød, salt, bittert, umami). Herefter skal spejderne i grupper prøve selv at finde madvare der repræsenterer de fem smage. Hvad kan de forestille sig, at de 5 smage er? Lad spejderne være kreative og argumenterer for de smage, de har fundet frem.    

Spejderne skal nu smage de rigtige 5 smage. I kan læse om de 5 smage i spejderkogebogen 'Ild, mad og fællesskab' Alle tager bind for øjnene og skal gætte smagene. 

Hav salt - fx saltstænger (salt), sukker – fx slik (sødt), kaffe/mørk chokolade (bittert), citron (surt), stegte svampe/soltørrede tomater/ost (umami) klar. Spejderne skal gætte hvad, der hører til hvilke smage. Hav nok med, så alle kan smage.  

Bonusaktivitet: Lav en smage-plakat. Hver patrulje skal nu lave en smage-plakat. Her skal de tegne, klippe-klistre og skrive om de 5 forskellige smage. I kan hænge dem op i hytten under jeres forløb, så spejderne kan huske dem.  

Leg: Nord-syd-øst og vest – med madvare! Fortæl spejderne, at der gror forskellige grønsager og frugter i de forskellige lande i verdenshjørnerne. Giv hvert verdenshjørne en grønsag/frugt såsom Syd: Mango, øst: Bambus, nord: kartofler og vest: majs. Stil spejderne på rækker. Når du siger mango, skal de nu alle vende sig mod syd i et hop. Vender man sig den forkerte vej, er man ude af legen. Jo bedre spejderne er, jo hurtigere kan du bede dem skifte retning.  

Materialer: 

  • De 5 smage: Saltstænger, slik/sød mango, mørk chokolade, citron, stegtesvampe/soltørrede tomater eller ost.
  • Kogebogen 'Ild, mad og fællesskab'
  • Evt. Krea-ting inkl. A3-plakater/karton til at lave smage-plakater.  

2. møde: Kend dine krydderier 

Aktivitet: Alle krydderier ud af skabet! Hiv alle krydderier, der findes i hytten, ud af skabene. Er der ingen krydderier i spejderhytten, så anskaf nogle. Nu skal spejderne lave deres helt egne krydderiblandinger, ved at smage på krydderierne, og blande dem, de tror ville være gode sammen. Krydderierne mixes med stegte kikærter, som I kan tilberede over bål. Når de forskellige krydrede kikærter er klar, skal spejderne nu smage hinandens og prøve at gætte hvilke krydderier, der er blandet i. Til sidst kan spejderne give krydderiblandingerne point, og I kan finde den bedste krydderiblanding. Hvad gjorde den vindende gruppes blanding bedst? 

Leg: Alle mine krydderier kom hjem – ellers bliver i tørret i ovnen af de onde minispejdere. Skab en bane med helle i hver ende. En leder kalder ”alle mine krydderier kom hjem”, spejderne råber ”vi tør ikke” lederen råber ”hvorfor ikke?” Spejderne råber ”for så bliver vi plukket og tørret i ovnen af de onde minispejdere” lederen råber ”Kom alligevel”. Hvis man bliver fanget på turen ned i den anden helle-ende, bliver man ond minispejder sammen med de andre fangere. 

Materialer:

  • Mange krydderier! 
  • Skåle
  • Kikærter 
  • Bål + bålpande 

3. møde: Planlæg madlavningsmødet  

Aktivitet: Find opskrifter i kogebogen ‘Ild, mad og fællesskab’, der indeholder nogle af de ingredienser, som I allerede har i hytten, og vælg hvilken ret i sæson, I gerne vil lave på næste møde. Når I har besluttet jer for en ret, kan I lave indkøbsliste, materialeliste, og lave en serveringsbod, som I kan serverer retten fra. Hør lederen, om der er nogle ingredienser, I selv skal tage med til næste gang. Boden skal selvfølgelig pyntes med menukort og flotte naturmaterialer. 

Tip! Invitér forældrene med på næste møde, hvor de kan være komme og smage jeres lækre ret, når børnene har kokkereret. I kan også invitere dem med på hele mødet til at hjælpe med at lave den lækreste bålret sammen med jer. 

Leg: Banke kikært –  I stiller jer i en rundkreds og vælger èn der skal være 'banker'. Bankeren går nu på ydersiden rundt og klapper deltagerne en efter en på ryggen, mens der siges 'banke'. Bankeren vælger en at løbe om kap med ved at sige 'kikært', når der klappes på ryggen, og bankeren og den valgte deltager skal nu løbe hver sin vej rundt om rundkredsen og nå tilbage til  den frie plads som den første. Den der ikke kommer først er nu den nye banker.   

Materialer:

  • Kogebogen 'Ild, mad og fællesskab'
  • Papir og skriveredskaber 
  • Et bord eller andet til at lave en bod med. 
  • Sisal 
  • Krea-ting til udsmykning af bod 

4. møde: Festmiddag

Aktivitet/leg: Lav en festmiddag! 
Spejderne skal på sidste møde tilberede den festmiddag, som I planlagde på sidste møde. Del jer op i mindre grupper, og lav forskellige stationer, så alle bidrager med noget. Nogen kan starte bål, andre kan snitte grønsager, og nogen kan lave bordopdækning. Der kan også være et opvaskehold, som løbende tager opvasken fra tilberedningen. Nyd middagen sammen (evt. med forældrene også), og tal om, hvad I har lært under mærket. Til sidst er der selvfølgelig mærkeoverrækkelse. 

Materialer: 

  • Snittestation: Skærebrædder, knive og skåle 
  • Bålstation: Brænde, tændstikker, bålhandsker og madlavningsgrej til bål 
  • Borddækning: Tallerkener, bestik, servietter og hvad I ellers kan lave af kreating og naturen
  • Opvask: Vaskebaljer, sæbe, opvaskebørster og viskestykker
  • Kogebogen 'Ild, mad og fællesskab'