Program for korpsrådsmøde 2025
15.00: Check-in åbner
Lokation: Receptionen
I hotellets reception kan man få udleveret sit værelseskort og navneskilt.
Er der behov for at ændringer i forhold til tilmeldingen, spørgsmål vedr. stemmeret, mv. kan man kontakte korpskontoret, der hele fredagen holder til i lokalerne Technic 1-3 lige ved siden af hotellets reception.
17.00: Spejder Sports teltudstilling
Lokation: Ved Panoramaterrassen
Spejder Sport har taget deres bedste bud med på gode patruljetelte samt et solidt bålkomfur.
17.00: Vild leg i det fri
Lokation: Panoramaterrassen
Trænger du til at få rystet køreturen ud af kroppen? Eller få oparbejdet lidt appetit inden aftensmaden? Vær med til en halv times vild leg og grin!
17.30-21.00: Aftensmad
Lokation: Panoramarestauranten
Kun for tilkøb.
19.00: Spejdermonopolet
Lokation: Auditorium B
Kom til Spejdermonopolet "Korpsrådsmøde edition", hvor skarpe spejdere tager fat på dilemmaer fra vores fælles spejderliv - når vi skal tage beslutninger, skabe forandring og tænke bæredygtigt.
19.00: Speakers Corner
Lokation: Adventurerestauranten og Le Petit
Hør korte indlæg om spændende indsatser, kurser og projekter i hele organisationen.
Adventurerestauranten
- Kl. 19.00-19.15: Internationalt Udvalg
Det internationale arbejde og den internationale spejderverden - Med fokus på WAGGGS og WOSM - Kl. 19.20-19.35: Fønixskolen
Visionen for Danmarks første spejderfriskole og baggrunden for projektet. - 19.40-19.55: Ledelse i praksis
Ledelse i praksis 2026, og hvorfor man skal tilmelde sig. - 20.00-20.15: Team Mod På
Hør om teamet, og hvordan du kan blive en del af det. - 20.20-20.35: Gilwell 2026
Gilwellkurset generelt, vores tilgang til det i DDS - og om den specifikke mulighed for at tage på Gilwell i 2026. - 20.40-20.55: TRACK-redaktionen
Hvad laver TRACK-redaktionen (samt SNUS og Wide). Hvorfor og hvordan bliver du en del af den. - 21.00-21.15: Toggerbo Spejdercenter
Hør om det at være et spejdercenter, et senior fællesskab og centerets tilbud (påskekursus og sommerlejr)
Le Petit
- 19.00-19.15: Landspatruljeturneringen
Nyt om Landspatruljeturneringen og mulighed for spørgsmål. - 19.20-19.35: Ildfluerne
Hvad Ildfluerne tilbyder af hjælp og støtte til naturaktiviteter i DDS. - 19.40-19.55: Egemosecentret
Seniortræf i april 2026 + Bliv center spejder. - 20.00-20.15: Thurøbund Spejdercenter
Livet som centerspejder. Hør om hvad det er, hvad det også er og bliv inspireret til selv at blive centerspejder. - 20.20-20.35: Korinth Efterskole
Kom og hør om, hvordan eleverne lærer at reflektere og handle i egne læringsprocesser på Korinth Efterskole. - 20.40-20.55: Spejderliv Før og Nu
Hvem vi er, hvad vi laver og hvorfor det er vigtigt at bevare spejderhistorien - 21.00-21.15: DDS Program – revision af mærkebeskrivelserne
Hør om projektet, der gør mærkerne lettere at bruge, tydeligere i deres udviklingsmål, og giver spejderne mere indflydelse på planlægningen.
19.00: Spejdernes Lejr 2026
Lokation: Multihuset
Spejdernes Lejr stiller fortæller og inspirere om næste sommers helt store begivenhed. Og har du spørgsmål til dem, så er dette det helt oplagte sted at gå hen for at få svar.
19.00: Demokratisk træning: Bliv klog på regnskabet
Lokation: Lokale D
Bliv klædt på til at forstå vores regnskab. Her får du en grundlæggende introduktion til opbygningen i regnskabet, begreber og generel forståelse for, hvad tallene fortæller om organisationens økonomi.
19.00: Quiz med Brejning Efterskole
Lokation: Panoramaterrassen
Kom og Quiz! Man kan komme hen og quizze med os, men også snakke om handlekraft blandt spejdere, projektledelse og livet på Brejning.
20.00: Mød kandidaterne
Lokation: Pirate Ship 1+2
Kom og mød kandidaterne til den nye korpsledelse til en uformel samtale. Samtalen vil være ud fra fastlagte emner, med mulighed for at stille spørgsmål og tale om løst og fast i en uformel ramme.
20.00: Ny på korpsrådsmødet
Lokation: Lokale D
Deltager du på korpsrådsmøde for første gang, eller har du brug for at få genopfrisket, hvorfor vi egentlig mødes i en hel weekend? Ny på korpsrådsmøde stiller skarpt på, hvad korpsrådsmødet er for en størrelse, og hvad du kan opleve i løbet af weekenden.
21.00: Demokratisk træning: Bliv klædt på til at stemme
Lokation: Lokale D
Denne session fokuserer på at give deltagerne en bedre forståelse for de formelle, demokratiske processer på korpsrådsmødet. Hvordan er de forslag, vi skal stemme om, blevet stillet? Hvordan kan de ændres ved ændringsforslag? Og hvordan skal man stemme, hvis der er flere ændringsforslag? Vi kommer kort omkring vedtægterne, beslutningsforslag og forretningsorden. Derefter kommer vi til hovedemnerne for sessionen: Processen for at stille et (ændrings)forslag, og hvordan afstemningerne om søndagen forløber.
21.00: Fredagsforum – Er spejder politisk?
Lokation: Auditorium A
Vi har sat demokrati på dagsordenen inspireret af korpsledelsesvalg i weekenden og kommunalvalg fire dage efter. Hvordan kan vi i praksis give vores spejdere smag for at deltage i demokratiet? Og hvordan kan vi give dem mulighed for at have medbestemmelse i gruppen, organisationen og samfundet? Kan vi som spejdere engagere os i politiske emner, når der for eksempel er kommunalvalg? Og hvordan sikrer vi, at alle bliver hørt, forstået og accepteret?
Spejdercheferne byder velkommen, og herefter tager Lasse Winther over og styrer os igennem aftenens demokratiske dialog. Du kan opleve oplæg om den attraktive forening i kommunen, oplæg af tre unge og aktive personer, der er engagerede i demokrati i organisationen og samfundet. Vi får også besøg fra gruppe og division, som har arbejdet med demokratisk selvtillid op mod kommunalvalget i deres lokalområde. Alle deltagere bliver involveret i debatten og skal underevejs tage stilling til spørgsmål om demokrati i Det Danske Spejderkorps.
01.00: Tak for i dag
06.30-07.15: Morgenløb
Lokation: Starter ved hotellets reception
Her vil der være mulighed for at røre sig lidt, inden dagen for alvor går i gang.
Løbetur starter ved trappen foran hotellets reception.
Generalsekretær Morten Gade og seniorkonsulent Morten Blok Hellesøe viser vej.
07.00-07.45: Morgengåtur
Lokation: Starter ved hotellets reception
Vi mødes til en uformel gå- og snakketur lørdag morgen. Her har I mulighed for at netværke og snakke spejderi med andre morgenfriske spejdere.
Medbring din mug/krus. Ditte og Ulrikke fra Team Vækst på Korpskontoret er gå-værter og sørger for lidt kaffe/the til turen og indhold til snakken.
07.00-08.30: Morgenmad
Lokation: Restauranterne
Morgenmaden serveres i restauranterne. Man finder sin restaurant ud fra farvekoden på sit navneskilt
Panoramarestauranten: RØD
Multihusets: GUL
Castle Hotel: GRØN
08.30: Dørene til korpsrådsmødet åbner
Lokation: Lalandia-hallen
08.30-09.00: Ny på korpsrådsmødet
Lokation: Adventurerestauranten
Deltager du på korpsrådsmøde for første gang, eller har du brug for at få genopfrisket, hvorfor vi egentlig mødes i en hel weekend? Ny på korpsrådsmøde stiller skarpt på, hvad korpsrådsmødet er for en størrelse, og hvad du kan opleve i løbet af weekenden.
09.30: Korpsrådsmødet 2025 åbner
Lokation: Lalandia-hallen
Formel åbning af korpsrådsmødet. Vi skal blandt andet:
- Vælge dirigenter og referenter
- Vedtage forretningsorden og teste afstemningssystem
- Opleve spejderchefernes beretning
- Have gennemgang af regnskab, estimat og budget
- Præsenteres for kandidaterne til korpsledelsen
- Gennemgå nogle punkter under eventuelt og hører om resten af weekendens program
12.00-13.30: Frokost
Lokation: Restauranterne
Frokosten serveres i restauranterne. Man finder sin restaurant ud fra farvekoden på sit navneskilt.
Panoramarestauranten: RØD
Multihusets 1. sal: GUL
Castle Hotel: GRØN
13.30-15.00: Formel debat
Lokation: Auditorium A
Her afholdes der debatter jf. det udsendte mødemateriale.
I rækkefølge vil debatterne være:
1. Korpsledelsens beretning
2. Korpsets økonomi
- Regnskab 2024
- Estimat 2025
- Budget og kontingent 2026
- Valg af revisor
3. Vedtægtsforslag 1: Dobbelt medlemskab i verdensorganisationerne for kvindelige medlemmer af Det Danske Spejderkorps
4. Forslag til udviklingsplan: Spejder skaber handlekraft
15.00-18.00: Skrivecafé
Lokation: U4
I skrivecaféen kan du finde redaktionsudvalget, der beredvilligt hjælper dig med at formulere dine ændringsforslag, samt besvarer dine eventuelle spørgsmål om vedtægter og processer.
Eftermiddagen består blandt andet af tre perioder med workshops. Du vælger selv, hvilke workshops, du gerne vil deltage i. Alle workshops afholdes i alle tre perioder og foregår udendørs.
Du finder lokationer på alle workshops på kortet over udearealer.
13.30-14.00: Workshop - runde 1
14.00-14.15: Skift mellem workshops
14.15-14.45: Workshop - runde 2
14.45-15.00: Skift mellem workshops
15.00-15.30: Workshop - runde 3
Du kan deltage i maks tre af følgende ni workshops:
1. Workshop: Fremtidens Spejdermøde med chokolade og kikærter (Naturen kalder på os)
Kom og lav en bæredygtig aktivitet sammen med Science Pirater, hvor chokolade og kikærter bliver brugt på en anderledes måde. Få inspiration til at lave møder på en ny måde baseret på ting, I allerede har i hytten, og få konkrete aktivitetsmaterialer med hjem i hænderne, så jeres gruppe kan arbejde mere med bæredygtighed.
2. Workshop: Altid ude (Naturen kalder på os)
Brønshøj-Husum Gruppe deler alle deres idéer og tips til, hvordan spejdermødet udendørs bliver alt andet end koldt og kedeligt. Bliv inspireret til, hvordan I med regnjakke og pandelampe, kan holde ugentlige møder for store og små spejdere udenfor – hele året rundt.
3. Workshop: Naturen i Maden – Test af nye mærkeforløb (Naturen kalder på os)
Bliv klogere på det kommende mærkeforløb som blander naturvidenskab, madlavning og friluftsliv, og inviterer spejdere i alderen 8-16 år på en magisk opdagelsesrejse ind i den usynlige del af naturen gennem noget alle elsker – nemlig mad!
Vi skal på en rejse med mikroorganismer, prøvesmage fermenteret kimchi, afprøve en aktivitet og forhåbentlig blive både forundret og inspireret til næste års spejdermøder. Det hele på baggrund af det nye, landsdækkende projekt "Naturen i Maden" fra Spejderne.
4. Workshop: Medbestemmelse i børnehøjde (Vi tager handling)
For at skabe handlekraft hos børn og unge, skal vi starte i det små: Lade spejderne tage valget på hejk om, hvilken vej vi skal gå eller finde til enighed i patruljen. Kom og del erfaringer med andre grupper og få inspiration til, hvordan du kan arbejde mere med medbestemmelse og ansvar blandt de mindre grene.
5. Workshop: Gør en forskel for spejderne og i lokalsamfundet (Vi tager handling)
Søspejderne dyrker havet! Søspejderne i Holbæk, Ragnar Lodbrog Sønner, tager ansvar og gør en forskel i lokalsamfundet, når de med deres aktiviteter på vandet tager ansvar for livet i havet. En fortælling om samarbejdet mellem foreningen HavHøst, den lokale spejdergruppe og Holbæk Kommune og bliv inspireret til at tage handling og skabe samarbejder i jeres lokalsamfund.
6. Workshop: Styrk unges stemmer og handlemod (Vi tager handling)
Workshop med fokus på ungeinddragelse og at skabe demokratisk selvtillid blandt trops- og klanspejdere. Du bliver introduceret til konkrete værktøjer og cases, der gør det nemmere at inddrage unge i planlægning og beslutninger – både som leder og som ung spejder.
7. Workshop: Få ny inspiration – tag på uddannelse (Vi gør noget nyt)
”Alle ledere skal opfordres til at få ny inspiration på kurser”. Sådan lyder et af de strategiske mål i den nye udviklingsplan.
Kom og hør om vores aktuelle kursustilbud og giv dit besyv med, når vi diskuterer, hvordan DDS Uddannelse bedst understøtter spejdergrupperne i at nytænke og udvikle det daglige spejderarbejde.
8. Workshop: Fællesskab i gruppen og nye traditioner (Vi gør noget nyt)
Augustenborgspejderne deler deres erfaringer med at tænke gruppens traditioner og planlægning på nye måder. De har blandt andet indført fælles lørdagsspejder for hele gruppen, arrangementer, der bringer spejdernes familier tættere på gruppen og en struktur for fælles refleksion i ledergruppen. Du får inspiration til konkrete tiltag og overvejelser om, hvordan I arbejder i jeres egen gruppe.
9. Workshop: Sådan tiltrækker I nye typer af frivillige (Vi gør noget nyt)
Vi drøfter muligheder for at rekruttere andre typer af frivillige end den klassiske leder med udgangspunkt i konkrete og succesfulde eksempler fra spejdergrupper. Når I forlader workshoppen, har I et konkret bud på, hvilken type frivillig I skal hjem at rekruttere.
15.30-16.00: Kaffepause
Lokation: Konferenceområdet
15.00-18.00: Skrivecafé
Lokation: U4
I skrivecaféen kan du finde redaktionsudvalget, der beredvilligt hjælper dig med at formulere dine ændringsforslag, samt besvarer dine eventuelle spørgsmål om vedtægter og processer.
16.00-18.05: Mød kandidaterne
Lokation: Konferenceområdet: Auditorium A og B, Multihuset og Lokale C og D
Lørdag eftermiddag får du mulighed for at møde kandidaterne til korpsledelsen. Det sker både gennem en faciliteret paneldebat og ved samtaler, hvor du kan stille spørgsmål og lære kandidaterne bedre at kende.
De 15 kandidater er fordelt på tre hold med fem kandidater på hvert hold: Hold 1, Hold 2 og Hold 3. Holdene roterer mellem paneldebat og samtaler i løbet af eftermiddagen, så alle deltagere får mulighed for at møde kandidaterne i forskellige rammer.
Den endelige holdfordeling af kandidater og lokationer ses herunder. Bålsamtalerne finder sted i Multihuset, mens åbne samtalerne afholdes i Auditorium A & B, Lokale C & D, samt ved konferencereceptionen (racerbilen).
Program for mød kandidaterne:
16.00-16.35
Bålsamtale (Multihuset): Mikael, Jonas, Emma, Kaya, Erik
Åbne samtaler (Konferenceområdet):
Aud A: Daniel, Anna
Aud. B: Karen, Signe
Lok. C: Emilie, Mads
Lok. D: Lucas, Anders
Foyer: Lærke, Kasper
16.40 – 17.15
Bålsamtale (Multihuset): Daniel, Karen, Emilie, Lucas, Lærke
Åbne samtaler (Konferenceområdet):
Aud A: Michael, Anna
Aud. B: Jonas, Signe
Lok. C: Emma, Mads
Lok. D: Kaya, Anders
Foyer: Erik, Kasper
17.20 – 18.00
Bålsamtale (Multihuset): Anna, Signe, Mads, Anders, Kasper
Åbne samtaler (Konferenceområdet):
Aud A: Michael, Daniel
Aud. B: Jonas, Karen
Lok. C: Emma, Emilie
Lok. D: Kaya, Lucas
Foyer: Erik, Lærke
18.30-20.00: Aftensmad
Lokation: Restauranterne
Aftensmaden serveres i restauranterne. Man finder sin restaurant ud fra farvekoden på sit navneskilt.
Panoramarestauranten: RØD
Multihusets 1. sal: GUL
Castle Hotel: GRØN
19.00: Frist for ændringsforslag
Ændringsforslag skal sendes til forslag@dds.dk.
20.00-22.00: Aftenløb
Lokation: Udendørsområdet bagved hotellet
I aften slås dørene op for Lucky Oak Casino kl. 20:00!
Det er her i får den ekstraordinære chance for at satse på jer selv, vinde fede præmier, og måske kommer du hjem med en ny aktivitet eller ide til din gruppe. Duk op alene, eller med dine venner, Egemosen lover dig en spejder-rig oplevelse.
20.00: Brætspil og loungehygge
Lokation: Technic 1-3
Kom og få en hyggelig aften med diverse brætspil. Egne brætspil er også velkomne.
20.00: Divisionschefmøde
Lokation: Auditorium B
Alle divisionschefer er indbudt til møde.
20.00: Spejder-Samtale-Salon
Lokation: Adventurerestauranten
Håb - Mod - Fællesskab. Med udgangspunkt i de emner inviterer vi til samtaler, der kan gøre os klogere på vores spejderliv.
20.00-20.30: Spejder Sport
Lokation: Auditorium A
Spejder Sports direktør Thomas Vangsgaard giver en opdatering på, hvordan det går i Spejder Sport, og hvilke nye og spændende tiltag, der ligger i støbeskeen.
20.30-21.00: Spejderdag 2026
Lokation: Auditorium A
Få et overblik over Spejderdag 2026-kampagnen med fokus på erfaringerne fra 2025, nye kampagneelementer og årets tidsplan. Vi kommer forbi elementer som planlægning, lokal synlighed, aktivitetsvalg og rekruttering af både børn og forældre, så Spejderdag 2026 kan blive en vellykket begivenhed i jeres spejdergruppe.
20.30: Tænd gnisten: Engager dig på flere måder
Lokation: Pirateship 1+2
Hvordan ser spejderlivet ud for unge – og hvad kan vi gøre for at styrke det? Vi ser på nye indsigter i unges engagement, hører korte oplæg om inspirerende initiativer og deler idéer til, hvordan vi sammen kan skabe endnu flere muligheder.
Uanset om du leder efter et sted at engagere dig, har en god idé eller er en del af en gruppe, der ønsker flere legekammerater, så kom og vær med i samtalen – og bliv en del af det, der sker næste gang vi gør noget!
20.30: Obligatorisk lederuddannelse
Lokation: Multihuset kube 1
Skal vi have en obligatorisk lederuddannelse? Og skal alle grupper have en dedikeret frivillig, der er ansvarlig for ledernes uddannelse?
De spørgsmål dykker vi ned i sammen, når vi lørdag aften mødes til drøftelse af, hvilke krav vi kan stille til vores ledere.
20.30: Sange og klaver
Lokation: Lokale D
En hyggelig aften med klaverspil og fællessang fra forskellige sangbøger. Både “Vores Sangbog” og “Højskolesangbogen” kommer i spil.
21.00: Gruppelederforum
Lokation: Lokale C
Kom og hør om:
- Overskud og trivsel i rollen som gruppeleder
- Værktøjer til rekruttering af nye ledere
- Inspiration og info om kommende gruppelederkurser
- Netværk og erfaringsudveksling med andre gruppeledere
21.15-22.30: Spejder-jeopardy
Lokation: Auditorium A
ER DU KLAR TIL AT TESTE DIN SPEJDERVIDEN OG FINDE NOGLE SVAR LIVE?
Saml patruljen, puds spejderfærdighederne af og gør klar til Spejder Jeopardy – det mest interaktive og underholdende quizshow i Auditoriet!
I dyster om æren og hæderen i et brag af en konkurrence, hvor vi sammen tester vores spejderviden og færdigheder af samt finder svarene blandt de deltagende hold.
Lav et hold på 3–7 deltagere, og hvis I møder op færre end tre, bliver I sat sammen med andre seje spejdere – så I ender som et stærkt team på op til syv personer.
Kom i god tid og find jeres plads blandt de 50 hold i Auditorium A til grin, fællesskab og masser af spejderånd!
Klar, parat… JEOPARDY!
22.15: Gilwell træf
Lokation: Lokale C
Mærk stemningen, dyk ned i samtaler og mød gamle og nye spejderkammerater. Igen i år er Gilwelltræffet på KRM åben for alle - både dem, som gerne vil vide mere om, hvad det egentligt er for en størrelse, og dem, som har været igennem kurset.
07.00-08.30: Morgenmad
Lokation: Restauranterne
Morgenmaden serveres i restauranterne. Man finder sin restaurant ud fra farvekoden på sit navneskilt.
Panoramarestauranten: RØD
Multihusets: GUL
Castle Hotel: GRØN
08.30-09.30: Divisionens time
Lokation: Alle divisioner får tildelt et lokale
Her vil der være mulighed for at mødes i divisionens netværk.
09.30: Dørene til korpsrådsmøde åbner
Lokation: Lalandia-hallen
10.00: Korpsrådsmøde 2025 fortsætter
Lokation: Lalandia-hallen
Under samlingen i Lalandia skal der blandt andet:
- Uddele Nexusprisen
- Stemmes om regnskab
- Vedtages budget og kontingent
- Vedtages udviklingsplan
- Vælge spejderchefer og korpsledelse
- Vælges revisor
- Fremlægge punkter til eventuelt
Når arrangementet er slut, vil der blive serveret poke-bowl og vand, der kan tages med til hjemturen.
13.00: Tak for i år!
Lokation: Lalandia-hallen
Frokost kan tages med til hjemturen.