Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Bestyrelse

Hvordan kommer vi i gang?

21. juli 2020

Kogt helt ned til et par linjer lægger forordningen op til, at vi indsamler så få data som muligt og beholder dem så kort tid som muligt – så snart formålet med indsamlingen af data er opnået, skal vi i princippet skille os af med det igen. 
Et eksempel kunne være en liste med tilmeldte, der er med i lejrmappen på sommerlejren, som indeholder navne, CPR-numre, oplysninger om allergier/sygdomme mm. Denne liste skal slettes, så snart man kommer hjem fra lejren, da dens formål med at skabe overblik på lejren er opnået.

Forordningen kræver desuden, at man skal dokumentere, at man lever op til reglerne, hvilket betyder at der, også på gruppe-/divisionsniveau, skal nedskrives regler for bl.a. sletteprocedurer og kontroller, der sikrer, at data reelt bliver slettet.

I kan derfor starte med at overveje følgende med udgangspunkt i alle de data, I behandler uden for Medlemsservice:

  • Hvilke persondata behandler I? Og om hvem?
  • Hvad er formålet med behandlingen?
  • Hvem deler I det med (både i og uden for gruppen/divisionen)?
  • I hvilke systemer arbejder I? Og hvor gemmes data? (EU?)
  • Hvem har adgang til persondataen (i gruppen/divisionen)?
  • Hvor længe gemmer I dataen?
  • Er den data I beder om relevant i forhold til det konkrete formål med indsamlingen?
  • Alternativer til fysisk håndtering af persondata

Under 'Vejledninger' finder I en mere udførlig gennemgang af nogle af de vigtigste fokusområder samt et bud på, hvordan I kan gribe opgaven med de nye regler og vaner an.

Mens I arbejder med den data i behandler i grupper og enheder, arbejder vi videre på, at de systemer I bruger til dagligt lever op til de nye regler, løbende at udarbejde guidelines som skal hjælpe jer bedst muligt igennem processen og ikke mindst udarbejdelse af privatlivs-/persondatapolitikker, så vi sikrer os, at medlemmerne ved, hvad vi bruger deres data til, og kender deres rettigheder. 

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her