Gå til hovedindhold
Hjem

Main navigation

    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Inspiration til aktiviteter
    • Friluftsliv
    • Afsted på tur
    • Grej
    • Bålmad
    • Samvær og tryghed
    • Gruppeleder
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Bestyrelse
    • Søspejd
    • Divisionen
    • Kurser til ledere
    • Ungdomskurser
    • Onlinekurser
    • Kursusteams
    • Økonomi
    • Hjælp til Gruppeweb
    • Hjælp til Medlemsservice
    • Hjælp til kommunikation
    • Forsikring
    • Blanketter
    • Persondata i Det Danske Spejderkorps
    • Om DDS
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Kontakt organisationen
    • Korpsets vedtægter
    • Korpsets regnskaber og referater
    • Udviklingsplan og strategier
    • Job i DDS
  • Track
  • Kalender
  • Støt DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Medlemsservice
  • Persondata i DDS
  • Magasiner
  • Spejder Sport
Aktiviteter

Dyrenes behov og levesteder - Nærområde

Foto Vilde Rødder
Aktiviteten introducerer børn til biodiversitet ved at lade dem opleve, at dyr har
forskellige behov og derfor lever forskellige steder samt gøre børnene
bevidste om, at de deler deres områder med dyrene.
Vejledning

I takt med at vi mennesker fylder mere og mere, forsvinder mange dyrs levesteder. Dyr er forskellige og har forskellige behov, og på mange måder kan det danske landskab virke som en øde ørken for mange dyr, som prøver at finde et sted at bo eller noget at spise.

Dyrene har hårdt brug for nogle oaser i den ørken, derfor er det op til os at skabe flere steder, som er attraktive for dyrene og på den måde hjælpe dem på vej. Når vi går på opdagelse i et område og finder dyr, fortæller de os om, hvilke levesteder der findes i området.

De dyr, vi ikke finder, mangler måske et levested. Ved at forstå at dyr er forskellige og har forskellige behov, kan vi begynde at forstå vigtigheden af flere vilde steder. Mere diversitet i levesteder giver kort sagt mere biodiversitet i naturen og i de områder, vi færdes.

Intro: Saml børnene i en halvcirkel

  • Snak om det område, børnene befinder sig ved. De deler det med en masse andre: dyrene.
  • Fortæl om dagens forløb: At børnene skal finde ud af, hvor mange forskellige dyr der bor i området. Det er vigtigt, at børnene har fokus på at finde forskellige dyr og ikke mange af samme slags.
  • Fortæl, at I skal være forsigtige, når I samler dyrene op, da de er skrøbelige.

Jagt:

Del børnene op i grupper på 4 i hver, og udlevér 4 kopper, en bakke/skål, et stykke hvidt stof og en hulahopring (eller lignende) til hver gruppe. Børnene skal nu på jagt efter dyr.

Inspirér børnene til at lede forskellige steder, såsom i blomster, i græsset, på vægge, under sten/døde træer, under visne blade, i luften og op ad træstammer.

  • I eng og i græs kan I bruge hulahopringen til at kaste hen over græsset og undersøge, hvilke dyr der findes inde i ringens område.
  • Læg det hvide stof under træer/buske, og ryst træet/busken. Lad børnene undersøge, hvad der er faldet ned.
  • Forsøg ikke at fange dyr i luften, da de bevæger sig for hurtigt og er for skrøbelige, men notér gerne, hvad I finder af sommerfugle, guldsmede, fluer mv.

Undersøgelse: Hvad har vi fundet? 

  • Saml børnene, og udlevér papiret med oversigten over dyr og en blyant.
  • Lad børnene undersøge, hvilke dyr de har fundet. Sæt kryds ud for de fundne dyr på oversigtskortet.
  • Når alle børn har noteret deres dyr, snakker I om, hvor dyrene blev fundet. Her kan I bruge dyreleksikonet.
  • Til sidst tæller I alle de forskellige slags dyr og snakker om, hvor mange slags I har fundet.

Denne aktivitet er lavet af projektet Vilde Rødder. Du kan læse mere om Vilde Rødder her.

Materialer
  • Papir med oversigt over dyr
  • 3 blyanter
  • 12 kopper
  • 3 skåle/bakker til indsamling af dyr
  • 3 hulahopringe, snor eller andre ting, som kan lave en ring på jorden
  • 3 hvide stykker stof på 1 x 1 meter
Reflektionsspørgsmål
  • Tal med børnene om resultatet, og spørg ind til, hvordan man kunne få flere dyr til at bo/leve i området.
  • Hvad ville der ske, hvis man f.eks. fjernede alle sten? Og hvad ville der ske, hvis man lagde flere ud?

Sammen skulle I gerne nå til konklusionen: at der ville komme flere dyr, hvis man har flere forskellige typer områder.

Slut af med at lade børnene give udtryk for deres oplevelse med dagens aktivitet ved at lade børnene tage stilling til tre udsagn og bede dem om at stille sig på en skala f.eks. mellem huset og et træ, hvor huset er ’’ja/godt’’, og træet er ’’nej/dårligt’’. Notér, hvor mange der stiller sig hvor.

Information

Type
Natur og friluftsliv
Målgruppe
Familiespejder
Mikro
Mini
Varighed
30-60 minutter

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Job i DDS
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Nyhedsbreve

Følg os her