Færdighedsmærke
10 Kilometermærke
Målgruppe
Mikro
Mini
Info om mærke
Det er dejligt at gå en tur - bare gå derudaf, lytte til naturen og efterhånden begynde at mærke fødderne blive ømme, samtidig med at man får tid til at snakke med sine patruljekammerater.

VEJLEDNING

Kilometermærkerne er med til at give spejderne motivation til at nå nye mål og opleve at de kan mere end de tror.

For at få 10-kilometermærket, skal man gå 10 kilometer på maksimalt 4 timer inklusiv pauser.

Målet med 10 kilometer mærket er at give spejderne motivation til at gå længere og sætte sig nye mål. Mærket kan tages som en enkeltstående aktivitet, hvor det at tage mærket er i fokus, men man kan også gøre mærket til en del af et forløb. Det kunne eksempelvis være en gåtur i forbindelse med en sommerlejr, som en del af et klar dig selv- eller udeliv-forløb eller en tur med sjove poster undervejs.

Forslag til forberedelse

Det er vigtigt at snakke med spejderne om fodtøj. Snak også gerne med deres forældre om fodtøjet. Gummistøvler er eksempelvis sjældet rigtigt gode at gå langt i, selvom man skal i skoven.
Sørg for at have rene, tørre fødder og brug gerne to par sokker. Så er risikoen for vabler mindre.
Vælg tøj efter årstiden. Brug lag-på-lag princippet, så man kan tage lidt tøj af, når man har det for varmt.

Det er vigtigt at spejderne er i form til at kunne klare turen og er motiverede til at gå langt. Skal spejderne gå alene er det også vigtigt at patruljen kan håndtere situationer, hvor en spejder får problemer, og at de ved, hvordan man forholder sig i trafikken.

Møderne op til vandreturen kan bruges på at gennemgå hvad man skal have med, hvordan man hjælper hinanden og ser på andre hvordan de har det. Det kan være en god ide at snakke med spejderne om, hvad der er rigtig kost på en vandretur, og at de skal huske en drikkedunk med vand i. Behandling af vabler og i hvilke situationer man skal kontakte lederne, er også gode emner at gennemgå.

Krav til 10 kilometer vandremærket 

Spejderen skal gå de 10 kilometer på maximalt 4 timer incl. Evt. pauser.

MATERIALER ELLER INGREDIENSER

  • Solidt fodtøj
  • Tøj, der passer til årstiden. Gerne flere lag, så man kan tage lidt af, når man får det for varmt.
  • Drikkedunk
  • Lille madpakke