Gå til hovedindhold

Top menu

  • Kalender
  • Medlemsservice
  • Magasiner
  • Bliv spejder
  • Bliv leder
  • Om DDS
  • Kontakt
  • Presse
  • Job i DDS
  • Spejder Sport
Hjem

Main navigation

  • Spejdermøder
    • Mærker
    • Aktivitetsdatabasen
    • Aktiviteter
    • Grenleder
    • Spejdermødet
    • Søspejd
  • På tur
    • Adventurespejd
    • Afsted på tur
    • Friluftsliv
    • Grej
    • Hytter
    • International spejder
    • Mad
    • Pakkelister til tur
    • Sikkerhed på tur
  • Ledelsesudvikling
    • For kursusteams
    • Grenleder
    • Ny leder
    • Onlinekurser
    • Styrk fællesskabet
    • Udvikling af ledere
    • Ungdomskurser
  • Gruppeudvikling
    • Samvær og tryghed
    • Bestyrelsesmedlem
    • Den gode division
    • Den gode gruppe
    • Gruppeleder
    • Gruppeweb
    • Kursuskalender
    • Onlinekurser
    • Oversigt over grupper og divisioner
    • Start et projekt
    • Økonomi
  • Værktøjer
    • Kalender
    • PDF kalender 2023
    • Blanketter
    • Den fælles organisation
    • Forsikring
    • Hjælp til kommunikation
    • Kontakt Korpskontoret
    • Korpsets vedtægter
    • Medlemsservice
    • Persondata
    • Regnskaber og referater
    • Vejledninger & guidelines
    • Udviklingsplan & strategier
  • Track
  • Kalender
  • Corona
  • Kontakt
  • Presse
  • Om DDS
  • Spejder Sport

Track menu

  • Skills
  • Patruljeliv
  • Adventure
  • Arrangementer
  • DDS.DK
Kommunikation

God kommunikation i spejdergruppen

Foto Frederik Abilldgaard Rom
Gruppens kommunikation skal informere, men også inspirere og bekræfte nuværende og kommende spejdere, ledere og forældre i, hvorfor det er fedt at være spejder i jeres gruppe.
17. februar 2017
Af: Redaktionen
Gruppens kommunikation skal informere, men også inspirere og bekræfte nuværende og kommende spejdere, ledere og forældre i, hvorfor det er fedt at være spejder i jeres gruppe.

Effektiv kommunikation i spejdergruppen kan helt lavpraktisk handle om, at medlemmerne har den information, de skal bruge om alt fra møder til spejderlejre.

Denne artikel er et uddrag fra bogen Den gode gruppe – en guide til at udvikle spejdergruppen. Du kan sikkert finde bogen i jeres hytte. Ellers findes den også på spejdersport.dk.

Find skabeloner, billeder og designguide på dds.dk

I kan finde skabeloner for alt fra pressemeddelelser til kommunikationsplaner under kommunikationsafsnittet på dds.dk. Her finder I også korpsets designguide, der har fokuseret på at gøre det nemt for grupperne at lave godt design.

På siden finder I også et link Det Danske Spejderkorps’ fotoarkiv, hvor I kan hente billeder taget af korpsets fotografer til brug i jeres egne medier.

Men kommunikation handler også om at fortælle de historier, som får flere til at ville blive spejdere og ledere i jeres gruppe, og får jeres eksisterende spejdere til at blive i folden.

I klassisk kommunikationsteori taler man om intern og ekstern kommunikation, hvori man i en gruppevirkelighed skulle skelne imellem det, man fortæller udadtil til omverdenen, og indadtil til alle spejdere, ledere og forældre i gruppen.

Men i spejdertilfældet kan den historiedrevne interne kommunikation også fungere eksternt. Det vi siger udadtil skal stemme overens med det, man som spejder eller leder oplever i jeres gruppe.

I sidste ende er spejderne de allervigtigste ambassadører for jeres gruppe. Hvis de fortæller medrivende historier om spejderoplevelserne til deres venner, så er I allerede godt på vej mod flere glade spejdere i gruppen.

Fortæl de vigtigste historier med den rigtige vinkel

Når man skal formidle fortællingen om sin gruppe, er det vigtigt at huske, at en historie altid har flere vinkler. Når man vælger, hvad der er vigtigt at fortælle, så skal man huske at lægge sit fokus der, hvor formålet med det, I laver, træder tydeligst frem.

Når vi i spejdergruppen eksempelvis sælger juletræer nede ved den lokale købmand, så kan vi vælge at fokusere på handlingen, “at sælge juletræer”, når vi skriver til lokalavisen og beder dem bringe en omtale. Men vi kan også fokusere på formålet med handlingen, “at sælge juletræer, så vi kan få alle spejderne af sted til Island på store eventyr”.

Overskriften, “Spejderne sælger juletræer ved Brugsen” fænger ikke i samme grad som overskriften, “Spejdere rejser penge til islandsk eventyr”. Og det gælder både, når I fortæller den til lokalavisen eller i gruppebladet til spejdernes forældre.

Find et kernebudskab for jeres gruppe

Jeres kernebudskab i gruppen er grundessensen af alt det, der gør det fedt at være spejder i jeres gruppe. For det meste vil kernebudskabet læne sig tæt op af jeres formål eller jeres vision for gruppen.

Et kernebudskab kan lette arbejdet med at vinkle jeres historier, så de altid rummer elementer af det, som I føler er formålet med jeres gruppe.

Tænk på, hvad I har skrevet i jeres udviklingsplan. Er der elementer af de fokusområder, som I kan få til at træde tydeligere igennem på alt fra hjemmeside til gruppeblad og Facebook-opslag?

Hvis kernebudskabet i jeres gruppe eksempelvis er “Hos os skaber vi store oplevelser i fællesskab, og vi tror på, at børn og i unge er i stand til sammen at udvikle, planlægge og udføre store aktiviteter med støtte fra lederne”, så skal dette også skinne igennem i fortællingen om jeres gruppe.

Måske er det ikke lederne, som fortæller om spejdernes oplevelser. Måske er det spejderne selv, som står for opslag på Facebook og mails til lokalavisen.

Prøv at tænke over, hvad der er den allervigtigste fortælling i jeres gruppe? Og så kig på, om der er områder, hvor I kan skrue jeres kommunikation sammen på en måde, så fortællingen får de allerbedste betingelser for at blive hørt, set eller læst. Også for dem som ikke var med til at skrive visionen for jeres spejdergruppe.

Foto Frederik Abildgaard Rom

Målgrupper

Når man kommunikerer som spejdergruppe, kan det afsendte have en bred vifte af modtagere. Når man kigger gruppens kommunikationsværktøjer efter i sømmene, kan man med fordel sætte sig ind i de forskellige modtagergruppers behov.

I en medie- og målgruppeananlyse satte Det Danske Spejderkorps fokus på, hvilken information børn, unge, ledere og forældre vægter højest. Både når det kommer fra korpset og fra grupperne.

Grundlæggende for alle grupperinger - ung eller gammel - var, at information om aktiviteter, lejre og arrangementer scorer højest, når modtagerne skal definere deres behov. Det er derfor vigtigt, at vi som spejdergrupper har fokus på at fortælle en masse om det, vi laver. Allerhelst i form af billeder eller video, da friluftsliv og spejderaktiviteter gør sig rigtig godt visuelt.

Medie og målgruppeanalysen viste desuden følgende tendens hos de adspurgte målgrupper, når det kommer til, hvor de finder deres historier og information om spejder fra.

  • De yngste spejdere finder primært deres historier om spejder via Spejdersnus, det lokale gruppeblad og mundtligt via lederen til de fysiske spejdermøder.
  • De unge spejdere over 14 år læser primært Track og gruppebladet. Derudover tjekker de også op på gruppens hjemmeside, spejder.dk og nogen gange dds.dk. På de sociale medier får de primært spejderhistorier fra Facebook.
  • Forældre til spejderne sørger for at læse gruppebladet, men de er også gode til at kigge i medlemsbladene Track og Spejdersnus. Derudover holder de sig opdateret via gruppens hjemmeside og eventuelle grupper eller sider på Facebook.
  • De voksne ledere læser korpsets ledermagasin samt besøger jævnligt dds.dk, gruppehjemmesiden, og læser desuden i høj grad nyhedsbrevet fra korpset. Derudover er de også tilstede på gruppens Facebooksider og eventuelle Facebookgrupper.

Overordnet kan man sige, at gruppens egne digitale platforme i form af gruppehjemmeside og Facebookside er vægtet højt på tværs af alle målgrupper.

Gruppebladet er primært en værdifuld platform for forældrene. Men spejderne er også glade for at læse historier om deres egne oplevelser i bladet.

Endelig har både spejdere og forældre glæde af at læse spejderhistorier i korpsets egne medier. Det kan være med til at tegne et billede af, at selv om man er spejder i en lokal gruppe, så er man samtidig en del af et landsdækkende og endda globalt fællesskab af spejdere.

Spejderne er de bedste ambassadører

En undersøgelse i Det Danske Spejderkorps har slået fast, at langt de fleste, som starter til spejder, er kommet på den gode idé fra en god ven eller et familiemedlem. Mellem 70-80 procent af alle nye medlemmer starter, fordi en af deres venner eller familiemedlemmer allerede er spejdere.

Derfor er det vigtigt at holde sig for øje i snakken om målgrupper, at det allervigtigste er at fortælle alle de gode historier fra gruppen til spejderne og forældrene.

Juniorspejderne skal høre om tropsspejdernes vilde eventyr på adventurespejdløbet, og minierne skal høre om juniorspejdernes fede tur til Samsø.

På den måde sikrer I, at spejderne hele tiden bliver bekræftet i, at der venter sjove og store oplevelser lige rundt om hjørnet.

Lav en kommunikationsgruppe og læg en kommunikationsplan

Et godt værktøj til at sikre, at man får fortalt alle gruppens gode historier er at nedsætte en kommunikationsgruppe - gerne med masser af seje tropsspejdere i - og bed dem lægge en kommunikationsplan.

I en kommunikationsplan kan man skabe sig overblik over alle gruppens begivenheder i løbet af et år og sørge for, at man har lagt en plan for, hvordan begivenhederne skal dækkes.

Kommunikationsgruppen kan eventuelt mødes hver tredje måned og opdatere planen, så der altid er lavet aftale på forhånd om, hvem der eksempelvis er ansvarlig for billeder og en historie til Facebook og gruppebladet efter den årlige sommerfest.

Følg med på Facebook

Følg Spejder på Facebook Følg DDS på Facebook

Kontakt

Det Danske Spejderkorps
Arsenalvej 10
1436 København K

Tlf. 32 64 00 50

info@dds.dk

Footer

  • Hurtige genveje
    • Kalender
    • Magasiner
    • Mærker
    • Privatlivspolitik
    • Cookiepolitik
    • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Andre sider
    • Medlemsservice
    • Aktivitetsdatabasen
    • spejder.dk
  • Blanketter
    • Ledererklæring

Følg os her