Ekspert: De gode tips til sociale medier

Facebook, snapchat og Instagram. Og alle de andre. De store medier vokser, og der dukker hele tiden nye platforme op. Der er mange, der kæmper om opmærksomheden, og derfor er det vigtigt, at man er klar i sin kommunikation. Helt konkret opfordrer digital rådgiver Astrid Haug til at lave en fortælling i selve opdateringen, fordi det gør den mere interessant for læseren. Desuden styrker det ofte en opdatering, hvis man kan formidle sit budskab på en visuel eller humoristisk facon.
Om Astrid Haug:
Astrid Haug er digital rådgiver og er forfatter til flere bøger. Hun er formand for Dansk Kommunikationsforening, forhenværende spindoktor på Christiansborg samt fast ekspert i programmet Haug&Elberth på TV2 News.
De sociale medier er i fremgang. Hvad tror du, denne udvikling skyldes?
"Jeg tror, det skyldes, at de sociale medier hele tiden udvikler sig, og dermed bliver ved med at forny sig, så brugerne ikke mister interessen. Derudover er sociale medier blevet en integreret del af folks hverdag. Det er her, vi holder os opdateret om nyheder, og det er her, vi skaber og vedligeholder relationer. Samtidig er sociale medier oplagte kanaler til netværk, nyheder, sladder og markedsføring, uanset om man er en privatperson, en virksomhed eller en organisation."
Hvad skal man spørge sig selv om, før man laver en opdatering på et socialt medie?
"Du skal først og fremmest gøre dig det klart, hvad du ønsker at bruge sociale medier til. Er det privat eller organisatorisk? Hvad vil jeg gerne opnå med denne opdatering – skal folk foretage en bestemt handling? Hvordan gør jeg dette interessant for andre – hvad skulle få folk til at like eller dele opdateringen?"
3 gode råd til den gode opdatering på facebook
- Giv folk en fortælling i selve opdateringen – det skal være muligt at like eller kommentere uden at man nødvendigvis klikker ind på en artikel.
- Opdateringen må meget gerne indeholde et visuelt element i form af et billede, en infografik eller en video.
- Brug gerne humor, men undgå at hænge nogen ud. Ironi kan være svært at afkode.
Nogle medier egner sig bedre end andre, når man skal nå ud til en bestemt målgruppe. Kan du kort skitsere, hvilke gennemsnitsaldre, der er på forskellige sociale medier?
"Facebook er suverænt det største sociale medie i Danmark med 3,7 mio. brugere. Dvs. at den brede befolkning er til stede på Facebook. Snapchat er et medie, der har godt fat i de unge under 30 år. Særligt teenagerne er meget aktive på Snapchat, hvor knap to ud af tre teenagere bruger Snapchat dagligt (DR Medieudvikling 2015). Instagram henvender sig primært til folk under 30 år. YouTube er særligt stort blandt de unge, der følger kendte YouTubere. LinkedIn er et professionelt netværk, og her er brugerne derfor dem, der er aktive på arbejdsmarkedet. Twitter er et medie, der primært anvendes af journalister, politikere og andre meningsdannere."
Hvilke do’s and don’ts er der, når man skal begå sig på et socialt medie?
Når man skal begå sig på sociale medier, er det vigtigt at forholde sig til balancen mellem at være privat og professionel. Hvis Facebook er det sociale medie, du primært anvender, så skal du være opmærksom på, om du som spejderleder er venner med nogle af børnene og deres forældre. Hvis det er tilfældet, kan du anvende Facebooks vennelister til at inddele dine venner. På den måde kan du styre, hvilke opdateringer bestemte venner skal se.
De fleste spejdergrupper kommunikerer gennem deres side på facebook. Her spænder den aldersmæssige målgruppe ofte vidt. Hvad kan man gøre for at fæstne sit budskab?
Når man ønsker at kommunikere til forskellige målgrupper, er det vigtigt at variere indholdet derefter. Dvs. at man sørger for lave forskelligt indhold, som er relevant for de forskellige målgrupper. Det kræver, at man har et godt indblik i, hvad ens målgruppe interesserer sig for. Hvis de skal interagere med indholdet, forstået som at like, kommentere, dele og klikke på opdateringen, så skal det være relevant for dem. Interaktioner som likes og kommentarer er vigtige for at få indholdet ud at leve på sociale medier, så endnu flere får det at se.

Mange spejdergrupper har også en hjemmeside, de bruger til tilmeldinger og intern/ekstern kommunikation. Hvad skal den gode hjemmeside kunne?
Den gode hjemmeside skal have et enkelt og imødekommende design, hvor det fremgår tydeligt, hvad hjemmesiden drejer sig om. Det skal være nemt at navigere rundt på hjemmesiden, så brugerne hurtigt kan finde frem til de informationer, de har brug for. Derudover er det vigtigt, at der er et godt samspil med sociale medier, så der kan genereres trafik fra sociale medier til hjemmesiden og omvendt.
3 tips til en god hjemmeside
- Den skal være mobilvenlig (responsive). Det er et must i dag, da Google straffer hjemmesider, der ikke er mobilvenlige ved at give dem en dårligere placering blandt søgeresultaterne. Det skyldes, at det skal være en god oplevelse for brugeren at besøge hjemmesiden fra en mobil eller tablet. I dag er der ca. 52%, der besøger en hjemmeside fra mobil eller tablet.
- Den skal være brugervenlig, dvs., det skal være nemt for brugerne at finde rundt på siden. Brugerne bliver irriterede, hvis de ikke nemt kan finde kontaktoplysninger, information om arrangementer og lign.
- Den skal være opdateret, så det hele tiden er de korrekte oplysninger, der er at finde på hjemmesiden. Derudover skal den indeholde visuelle elementer i form af billeder, videoer og illustrationer, der skaber blikfang.