Jump to Navigation

PL/PA kurser anno 2011

PL/PA kurser anno 2011

Gennem mange år gennemførte Skjalm Hvide division PL/PA kurser for tropsspejdere. Desværre har vi ikke kunnet gennemføre de sidste 2år, da de daværende kursusledere sprang fra.

Vi vil gerne have kurset op at køre igen; men inden vi farer over stok og sten, spurgte vi os selv. Hvad skal et PL/PA-kursus anno 2011 indeholde? Vi havde ikke svaret!

For at komme videre i processen vil vi gerne spørge ledere i DDS til råds. Hjælp os med forslag til indhold, så vore spejdere får det udviklende kursus, som de efterspørger.

Hvilke færdigheder skal der lægges vægt?

Hvordan bør færdighederne formidles?

Osv.

Med spejderhilsen

Skjalm Hvide Division

Ivar Thyssen

Hejsa Den er jo ikke helt

Hejsa

Den er jo ikke helt let. Den absolut bedste ledertræningsoplevelse jeg nogensinde har haft er PLAN Lodskovad i 1993. Jeg tror personligt at det kursus fungerede fordi vi kursister blev sat i en situation hvor vi var tvunget til at samarbejde og lede hver på vores måde.

Nu tænker du jo nok på noget i lidt mindre skala, end et full-size PLAN kursus. Jeg tror det er meget vigtigt at man undgår små fjollet lege, der skal vise at man kan mere end mand tror osv. Vi er spejdere og ved at vi kan når vi vil - i modsætning til management typer. Jeg vil enda tillade mig at påstå at spejdere er ledertyper og ikke managementyper.

Måske et weekend kursus kunne bestå at man ordner divisionens PL/PA'er i patruljer på tværs af grupperne. Patruljerne skal så planlægge alle aspekter af en weekendtur: Madlavning, finde offentlig transport osv. For at få alle i patruljen til at tage en lederrolle, skal opgaerne fordeles således at hvert medlem har ansvaret for et eller andet fx:

1. medlem har ansvar for transport

2. medlem har ansavaret for madlavning

osv.

Derudover kan man så lave nogle opgaver hele patruljen har ansvar for. Fx. kan patrulje1 have ansvaret for et dagsløb, patrulje2 for et natløb, patrulje3 for flagparader osv.

For at skabe sammenhængskræft i patruljen, gå den ceremonielle rolle som PL/PA i patruljen på skift, således at der roteres ved hver samling eller lignende. Det gør ikke noget at der roteres ofte, det vil blot tydeliggøre at opgaverne går på omgang.

For at presse folk til virkeligt at træde i karakter, bør man ligge turen i en vinterweekend med overnatning i telt eller måske ligefrem bivuak. Det er vigtigt at presse spejderne lidt, for at få opgaverne til at virke større end de er, således at ungerne virkeligt skal tage sig sammen. Når man har haft forståelsen af at man kan mande sig op på et kursus, kan man let gøre det i almindelige patrulje sammenhæng.

Naturligvis er der så noget teori omkring mødeplanlægning. Dette kan man klare ved at indlægge teoriforløb (1 time af gangen) et par gange i løbet af weekenden - det virkede fint da jeg deltog i PLAN kurser.

Et lidt løst indlæg, men måske det kan lede lidt på vej (:

Jeg ved at der foregår noget i nordsjælland, der går under navnet "PLAT". JEg fik ikke ungerne med i år - det løs ellers fedt.

MVSH.

Jesper - TL Svend Grate

Vi udvider med nye kurser

Vi udvider med nye kurser næste år!

DDS Uddannelse U10-16 har to arbejdsgrupper der er ved at gøre klar til næste års nye kursustyper.

Nu ved jeg ikke hvilken aldersgrupper du snakker om Ivar, men i 2012 har vi 2-3 kurser for de 10-12 årige jævnt fordelt i landet i Bededagsferien. For de 12-13 årige udbyder vi 3 kurser, som kommer til at hedde PLan0 og vil ligge sammen med de andre PLan-kurser i efterårsferien. Dog lidt forkortet: mandag-fredag.

Det hele startede på Uddannelsesrådet sidste år på Colleruphus, hvor divisionsledelserne bakkede op om ideen om centrale kurser for de 10-13 årige. Efter input blev der nedsat en arbejdsgruppe der arbejde videre med konceptet i efteråret. I januar/februar i år afholdte vi to workshops i hhv. Viborg og Kbh. Efter disse to blev konklusionen at dele aldersgruppen op og dermed har vi nu to arbejdsgrupper, der er i fuld sving med at lave kursusoplæg til de to nye kursustyper. I sidste weekend var vi igen på uddannelsesråd og fik vendt tankerne med divisionerne og korpsledelsen. Kursusoplægget bliver offentliggjort her på siden på lige fod med det der er for PLan 1,2 og 3 (søg evt. på kursusoplæg - så dukker det frem).

Hvis der er nogen der brænder for at være med i et team på enten juniorkursus eller PLan0, så smid en mail til u10-16@list.dds.dk eller klik på Uddannelse øverst i baren, tryk derefter på Instruktører i feltet til højre og udfyld formularen, vi har indrettet til formålet. Så havner den i mit Blåt medlem, og så tager jeg den videre til rette vedkommende!

Mvsh

Rasmus Damkjær-Ohlsen

formand U10-16, DDS Uddannelse

Hej Rasmus!   Det lyder

Hej Rasmus!

Det lyder rigtig spændende med nye tiltag for de 10-13 årige, men dit indlæg om udviklingsprocessen giver anledning til nogle spørgsmål fra mine side.

1. "Økonomimodellen": I Århus Kommune skal spejderne være fyldt 13 år inden kurset før vi får tilskud på op til 75% af deltagergebyret og transporten. Det betyder i praksis, at vi kan tilbyde alle spejdere at komme på PLan1 og opefter for 500 kr alt inklusive, når vi vælger at parre PLan 1 med 2. års tropsspejdere, som går i 7. klasse. En mindre andel af vores 7. klasses spejdere er ikke fyldt 13 år inden PLan 1, og deres manglende tilskud bliver så dækket af de andres indbetalinger.

Alle de kurser, som du nu foreslår, kan vi IKKE få tilskud til i Århus Kommune (= 2 divisioner), og jeg tvivler på at det vil være anderledes i resten af landets kommuner. Pengene til lederuddannelse er tiltænkt de unge og voksne, som rent faktisk udfører et stykke frivilligt arbejde, og ikke preteens, som skal have en på opleveren.

Så inden I kommer for godt igang, så skal I som tommelfingerregel regne med at den enkelte spejder nok højst kan/vil betale 250-300 kr til kursus og transport (alt inklusive) for St. Bededagskurset og 500 kr for PLan0. Vi kan så få hytteleje refunderet, men det er måske 150 kr for et PLan0. Vi har et stort ansvar overfor mindrebemidlede spejdere og grupper, og det her må ikke blive et tiltag som er forbeholdt spejdere i "rigmandsghettoer", hvor forældrene ikke kigger på prisen. Desuden vil vi aldrig kunne forsvare at PLan0 kursisterne skal betale 2-3 gange mere end de andre, og resultatet bliver nok, at vi dropper PLan 0 kurset hvis vi ikke kan tilbyde det til samme pris som de andre. Der sker så meget andet nyt for de nyoprykkede tropsspejdere, og da der typisk går 2 år inden de bliver patruljeledere, så virker det ikke sandsynligt at det er noget vi internt i gruppen vil omfordele midler til.

Ny kommer så mit første spørgsmål: Har I (f.eks. i samarbejde med spejdercentrene, som kender "kunderne" og prisniveauet) fået udarbejdet en bæredygtig økonomimodel, eller vil I operere med korpspriser for kurser?

2. "Involvering af de daglige(junior)ledere": Jeg kan sådan set godt lide ideen med de her St. Bededagslejre for juniorspejderne, men hvis det skal fungere i praksis, så skal de daglige juniorledere med på kurset og også udfordres. Desuden skal I regne med at det betyder meget for den enkelte spejder, at kurset er relativt tæt på (hjemve, forældretryghed, plus lave transportomkostninger).

Mit næste spørgsmål: Af ovenstående fremgår det tydeligt at I har snakket med divisionerne, men hvad har I gjort for at "produktudvikle" i samarbejde med juniorlederne og gruppelederne? (det er os der kender spejderne og forældrene) Og hvad har det betydet af ændringer?

3. "Udrulningsstrategi": Som det fremgår af ovenstående, så hvis vi på sigt skal have alle med (en del af vores værdisæt) så bliver udfordringen, at I på sigt skal kunne levere kurserne tæt på (= mange kurser) til en rimelig pris (= lave (udviklings)omkostninger for det enkelte kursus).

Så mit sidste spørgsmål er så følgende: Er der afsat penge fra korpsets side til at starte projektet op, sådan at man her de første 2-3 år opererer med underskud og tiltrækkende priser indtil man har udviklet en økonomisk bæredygtig stordriftsmodel?

Jeg ser frem til at høre dine svar på mine spørgsmål. Hensigten med ovenstående spørgsmål er også at sætte fokus på at der i dette spændende udviklingsprojekt måske også er andre væsentlige forhindringer end at få rekrutteret ledere til kursusteams.

Med spejderhilsen

Mads Wraa Hyttel

Gruppeleder, 2. Højbjerg Gruppe

Kursusleder, Ledelseskursus 23.-25. september

Vi skal godt i gang :)   Hej

Vi skal godt i gang :)

Hej Mads

U10-16s opgave er ikke at regne på kursuspriser og samle sammen med hvad enkelt kommune har af tilskudsregler. Det har vi slet ikke ressourcerne til. Det sidder der heldigvis et andet udvalg der arbejder på, og jeg ved de bestemt ikke har det nemt med opgaven, hvorfor der ikke rigtig er kommet nogen klar udmelding endnu.

Derfor har jeg ikke i sinde at besvare de økonomiske spørgsmål. Men tager dine pointer til efterretning og giver dem videre i systemet. Jeg kan dog tilføje at den kommune jeg er GL i slet ikke giver tilskud til lederuddannelser til folk under 18. Vi sender dog alle storspejdere på PLan alligevel, og de skal ikke betale en krone.

Vi vil i U10-16 derimod skabe nogle gode kurser og et solidt fundament til, at vi kan beholde spejderne, give dem en god oplevelse og på sigt få dem som ledere.

Som du selv skriver i en personlig mail til mig, så har du først fået tid til at skrive til mig nu, selvom du så vores kampagne i vinters. Det gælder sådan set næsten hele linjen. Vi vil meget gerne involvere juniorlederne og høre om deres erfaringer og ideer. Formålet er at skabe et fælles mål og et fælles ejerskab for kurserne. Den arbejdsgruppe der sidder og udformer kursusoplægget for juniorkurserne består af en række juniorledere fra Sjælland. Der er ydermere end række juniorledere fra det jyske, der er med på en kigger pr mail, da de ikke kunne finde tiden til et nationalt arbejdsteam, som det ellers startede som.

Mange af dine tanker var oppe på workshoppene og der havde vi både diskussionen med hjemve, størrelser på kursushold, læringsevner m.v. oppe. Vi var både erfarne juniorledere, pædagoger, lærere og begejstrede spejdere til stede der sammen kom frem til nogle fælles mål. Det er disse arbejdsgruppen arbejder videre med.

Der har været en tanke op omkring at lave et simultankursus for juniorledere i ummidelbar nærhed af juniorkurset i samme periode. Formålet med dette er at lederne via learning by doing og friluftsliv får lært hvordan det er at være på kursus og får genopfrisket patruljelivstanken, og sammen med deres juniorer virkelig kan tage fat når de alle kommer hjem med armene løftet over hovedet.

Divisionernes PL/PA-kurser og de kommende juniorkurser skal muligvis køres sammen i fremtiden. Det er besluttet andetsteds at der skal være centraludbutte kurser fra de 10-årige spejdere og opefter. Det er min opgave at få det bedste ud af det. Jeg tror på det er en god ide! Det er i dag ikke alle divisioner der udbyder PL/PAkurser, og vi vil gerne have en jævn uddannelsesstruktur uanset hvorfra man er.

Vi har en ledestjerne i DDS Uddannelse der hedder "uddannelse hvor du er". Da kursustypen er ny, kan vi ikke udbyde den i hver baghave, men må starte i det små. Vi regner med at have et kursus i området Nord/Midtjylland, Sydjylland/Fyn og Sjælland til en start. Der tænkes transport med ind i projektet, da kursisterne ikke vil kunne tage den alene.

Det er da drømmen at det på sigt vil kunne køre nogenlunde a la de divisioner der afholder PL/PAkurser. Men jeg har opdaget i min research at der er enorm stor forskel på indholdet, formen, formålet og udbyttet. Derfor er vi nu i gang med at sikre de bedste uddannelser til alle.

Kursusoplægget er ved at have nået første udkast. Dette bliver vendt med de allerede mange interessenter der har meldt sig på banen, men bliver i sidste ende godkend af U10-16.

Der er heldigvis rig mulighed for at udvikle på det i lang tid fremover, præcis ligesom vores flagskib: PLan.

Mange hilsner

Rasmus Damkjær-Ohlsen

formand U10-16, DDS Uddannelse

Hej Rasmus Mange tak for dine

Hej Rasmus

Mange tak for dine gennemarbejdede svar på mine spørgsmål. Jeg tror der ligger noget stærkt i opbygge en decentralt funderet platform, som så indeholder juniorkurser, PLan0 og divisionernes PL/PA kurser, sådan at man samler den del af kurserne/lejrerne indenfor "børn leder børn" og "unge leder unge" og skaber noget synergi/rød tråd imellem de her kurser, som både af spejderfaglige og økonomiske årsager fungerer bedst relativt tæt på grupperne.

Den nuværende PLan/SPARK platform som er centralt styret og hvor spejderne rejser langt, vil så være en naturligt overbygning for den resterende del af "unge leder unge".

(Hvis vi så tænker tanken videre, så kunne man så lade divisionerne fokusere på decentral funderet uddannelse indenfor "voksne leder børn, voksne leder unge, voksne leder voksne", men det er en anden sag.)

Med spejderhilsen

Mads

Hej Ivar   Da jeg både har

Hej Ivar

Da jeg både har lavet PLan Lodsskovvad tre gange (1999,2000, 2003) og Århus Skov Divisions PL/PA kursus to gange (2004, 2010), så har jeg hen af vejen dannet min egen personlige holdning til at at hvad jeg synes at divisionskurset skal indeholde, nemlig fokus på "udfordringen i det daglige patruljemøde", dvs. mødeplanlægning og afvikling, de gode lege som tager 15-20 minutter, og nogle øvelser, hvor spejderne lærer at involvere og uddelegere opgaver.

Sidste gang valgte vi også at sætte fokus på hvordan man laver gode patruljeture, og mulighederne for at tage på centerlejre og spejderløb. Desuden havde vi nogen praktiske moduler indenfor pionering, madlavning og orientering, hvor de så var meningen at spejderne kunne prøve dem, og så efterfølgende fik en færdig mødeplan for modulet, sådan at de kunne gå hjem og lave det samme modul for deres egne spejdere. Hvis du vil vide mere, så kan jeg sende alle de dokumenter vi har produceret i forbindelse med kurset.

Ovenstående er nok en tand mere ambitiøst end hvad mange andre laver, men min holdning er at der findes nok "underholdende/oplevelses kurser", og at et weekendkursus godt må være lidt mere ambitiøst og fokuseret end f.eks. nogle af PLan 1-2 kurserne. Et aller andet sted skal der også være forskel på at tage på lejr og så på kursus, og det synes jeg at der er nogen som glemmer.

Men det kommer meget an på målgruppen, og det kræver nok at I afholder kurset mindst et par gange før i får fintunet konceptet til jeres målgruppe. Nogen steder vil man gerne lave noget for 1. års tropsspejdere, mens ovenstående var tiltænkt 2.-4. års tropsspejdere, som enten var patruljeledere eller snart skulle være det.

Med spejderhilsen

Mads Wraa Hyttel

Gruppeleder, 2. Højbjerg Gruppe

Kursusleder, Ledelseskursus 23.-25. september

Spændende Vort hidtidige

Spændende

Vort hidtidige PL/PA kursus har været for alle tropsspejdere; men alt andet lige så er det nok de yngste, der er tropsspejdere, som er hovedmålgruppen. Dette nok logisk, da ældre tropsspejdere kan tage på plan. Ok, indholdet af et fokuseret weekendkursus og et uges kursus er ikke det samme.

Jeg er meget enig i Mads's beskrivelser af Århus Skovs Divisions oplæg, og jeg vil foreslå Skjalm Hvide divisions ledelse at følge dette.

Jeg synes, at det er en god idé med Plan 0 og kurser for juniorerne. Der mangler rigtig mange ude af gruppen aktiviteter for yngre spejdere, så dette er velkommen. Jeg er helt enig med Mads i betragtningerne omkring de økonomiske muligheder for spejdere/grupperne. Det kan ikke hjælpe, at gode tiltag stables på benene, hvis deltagerne ikke har råd. Så er det bedre at skære ned på ambitionsniveauet og lave nogle weekendkurser.

Med spejderhilsen

Ivar

Udgiv indhold