Jump to Navigation

KRM2003 - B2

KRM2003 - B2

Under årets korpsrådsmøde overværede jeg en del snakke hvor der kom nogle kommentarer omkring B2 forslaget fra KRM 2003.

Nu har jeg ikke været med i korpsets demokratiske struktur lang tid nok til at jeg ved hvad B2 rent faktisk gik ud på, så jeg tænkte at jeg ville prøve at finde ud af det, da det efter sigende var en større omlægning af vores korps.

Jeg lagde hårdt ud med at lede på siden her, men har så småt fundet ud af at det nuværende dds.dk ikke indeholder materiale fra før 2009 (hvilket vel også passer nogenlunde med hvornår den kom online). Næste skridt var naturligvis at kigge på det nu pensionerede dds.dk (den der ligger på udvalg.dds.dk), men denne er ikke længere online.

Det satte mig lidt tilbage, men vi lærer vel at angribe problemer fra nye vinkler, så jeg startede med den store google søgning. Efter lang tid med rigtig mange ubrugelige link (de fleste til udvalg.dds.dk) har jeg fundet en del spredte kommentarer omkring KRM2003, en uofficiel beretning fra en deltager, samt lidt skriveri i et divisionsblad omkring effekten B2 har for grupperne. Alt i alt et lidt sørgeligt kildemateriale, der får mig til at tænke på min gymnasie-tid hvor vi læste kilder fra vikingetiden, for derefter at finde ud af hvordan det rent faktisk var tingene hang sammen. Og tag ikke fejl, jeg nyder at kunne bruge nogle af de ting jeg lærte i skolen i det virkelig liv, men synes i nogen grad det er lidt fjollet at man tilsyneladende skal have en doktorgrad i historie for at kunne gennemskue forandringer i vores korps der ikke engang ligger 10 år tilbage.

Det var en lidt lang omvej for at komme frem til 2 pointer:

1. Er der nogen der ligger inde med noget materiale fra KRM2003, fx mødemateriale, referat, tekst på ændringsforslag eller andet, så vil jeg rigtig gerne have fingre i det – er stadig nysgerrig.

2. Burde vi ikke som Korps sikre, at som minimum indkaldelser, referater, beretninger mv. fra vores øverste beslutningsorgan bliver samlet et tilgængeligt sted på nettet, således at folk om 8 år også kan finde ud af hvad der foregik på KRM2011?(Det her skal absolut ikke tolkes som en sviner til IT-drengene, men som en opfordring til vores kommunikationsfolk om at sikre vores skriftlige ting på den lange bane)

Hej Mathias   Jeg er ret

Hej Mathias

Jeg er ret sikker på jeg har det i min KRM-kasse derhjemme. Jeg griber det med under armen til weekenden - husk mig gerne på det med en sms fredag :)

Rasmus

Hej Mathias Vi skal absolut

Hej Mathias

Vi skal absolut sikre en nemmere tilgang til de dokumenter, som medlemmerne skal bruge for at kunne engagere sig og holde sig opdateret på det centrale arbejde i Det Danske Spejderkorps.

I løbet af december lanceres der derfor nye udvalgssider på dds.dk, hvorfra man vil kunne få adgang til de nyeste relevante dokumenter fra udvalgene - nemt og hurtigt.

Filhåndteringen bliver bundet op på intranetværktøjet Open Atrium, hvor udvalgene kan opbevare dokumenter i en overskuelig filstruktur og selv bestemme, hvilke dokumenter skal være offentligt tilgængelige, og hvilke skal være private. Offentlige dokumenter vises derefter automatisk på de respektive udvalgssider.

At lave en overskuelig database med filer tilbage fra 2003 vil dog altid være en udfordring. Især når man dertil lægger indholdsstyring og brugerstyring, samt de mange rettighedsproblematikker i forhold til de forskellige offentlige og private dokumenter, der udarbejdes.

Vi vil løbende arbejde på at forbedre tilgangen til dokumenter for alle medlemmer af Det Danske Spejderkorps, og i den nye løsning vil vi tilstræbe, at få så mange arkivdokumenter med over som muligt. Dermed vil det være et spørgsmål om at skrive en venlig mail til rette vedkommende, med en forespørgsel om at få tilsendt de ønskede dokumenter.

På sigt vil vi arbejde i retning af en god søgefunktion via dds.dk, men denne funktion bliver desværre ikke tilgængelig i version 1.0.

Håber du vil synes om den nye løsning. Forslag til forbedringer og input er altid velkommen på dm@dds.dk.

Alt det bedste

Dennis MaigaardWebkonsulent i Det Danske Spejderkorps

Hej alle . . . Det glæder

Hej alle . . . 

Det glæder mig at høre at vi får lidt mere styr på vores dokumenthåndtering - super! 

Hvis jeg, som udvalgsmedlem, har nogle spørgsmål ang. funktionaliteten af det nye system, hvor er så det bedste sted at stille dem? (Jeg tænker at det kun er en meget begrænset del af læserne på debatten, som vil kunne gå op i ting som approval chain management og versionsstyring.) I forskellige jobs har jeg arbejdet med både dokumenthåndteringssystemer som rent faktisk virkede og hjalp folk med at finde informationer og systemer som mest fungerede som et bundløst sort hul til at gemme informationer væk i (host-Lotus-Notes-host), og jeg håber naturligvis at vi får et system som gør det nemt for brugerne at finde den information, de har brug for. 

Med hensyn til ældre ting, så tror jeg sagtens at vi kan lave en gradueret tilgang fordi nogle ting forældes hurtigere end andre. Blandt det materiale som vi kan have brug for den længste historik med er dokumenter i forbindelse med vores korpsrådsmøder: indkaldelser, mødematerialer, beslutningsdokumenter, referater med mere. Basalt set: alt det, der findes, så langt tilbage som muligt. Hvis vi starter med mødemateriale og referater vil det forhåbentlig være overkommeligt at få det OCR-scannet hvor det ikke længere findes elektronisk (jeg skal gerne selv give en hånd med i forbindelse med korrekturlæsning af det scannede materiale).  

Der vil formentlig være enkelte andre ting, som det kan være relevant at forsøge at strække historikken baglæns med, men jeg tvivler på at der vil kunne blive brug for væsentligt mere end det der er (eller har været) offentligt tilgængeligt i den gamle udvalgsdatabase. 

I øvrigt ser det ud til at udvalg.dds.dk nu kører igen - inkl. udvalgsdatabasen og Blå Debat (den forrige debat ser ud til at gå tilbage til maj 2005, og jeg tvivler på at indlæg fra tidligere forum-implementationer er gemt).

Med varme spejderhilsner

Troels Forchhammer

DDS Program

Hej Troels Vi benytter

Hej Troels

Vi benytter modulet "Folders" til Open Source-intranetværktøjet Open Atrium. Du kan se mere om modulet her: http://nuvole.org/blog/2011/may/25/apps-open-atrium-atrium-folders

Udviklingen og tilpasningen af modulet har, som så meget andet IT-baseret i Det Danske Spejderkorps, været drevet af Jonathan Stein og Hans Henrik Gabelgaard. Har du spørgsmål må du endelig sende dem til dm@dds.dk, så får vi gravet svar på dine spørgsmål frem.

Som jeg skrev til Mathias er vi også meget åbne for al input og idéer til forbedringer, så vi vil meget gerne gøre brug af din erfaring på området fremadrettet. Smid mig en mail så tager vi den derfra.

Alt det bedste

Dennis 

I samme åndedrag vil jeg

I samme åndedrag vil jeg faktisk gerne læse referaterne fra Korpsrådsmøderne fra 1987 til 1997.

Rygtet siger at et af dem indeholde værdifuld information.

/m

;-)

Udgiv indhold