Jump to Navigation

Beretningen på KRM 2011

Beretningen på KRM 2011

Hej DDS'er

Jeg har just tygget mig igennem berretningen til året KRM. I det store hele er der jo ikke meget at sige, det er selvfølgelig trist at vi er gået lidt tilbage, men det overordnede billede er stadigvæk positivt.

Jeg fald dog over et par små ting:

"En undersøgelse fra januar 2010 viste, at tre ud af fire danskerne har en meget positiv eller positiv holdning til spejderne. Det vil nok være muligt at opnå en smule mere positiv opbak-ning, men en forbedring på 20 % i befolkningens holdning til spejder fra et så højt udgangs-punkt, vurderer vi, ikke er realistisk. Korpsets kommunikationsstrategi prioriterer adventure, internationale oplevelser og børn leder børn. Vi vil om nogle år måle sammenhæng mellem vores budskaber, og hvordan danskerne opfatter spejder."

Hvad er det for en undersøgelse, og burde den ikke være lagt ud fx. på dds.dk? Det er muligt at den har været lagt ud, eller beskrevet i Broen, men så har jeg misset den.

Der er oplagt en masse faldgrubber i den slags undersøgelser, så det er meget vitigt for forståelsen af resultaterne, at vi kender metoden der er anvendt:

- Hvordan er populationen valgt ?

- Hvad er de statistiske resultater (middelværdi, spredning osv.) ?

- Hvad svarer sidste 25% (ikke 20% som der referers til, hvis det er 3 ud af 4) ?

- Hvad er skalaen?

og sikkert en del flere jeg ikke er kommet i tanke om endnu.

Det er klart at den slags ikke skal med i selve beretningen, men det ville da være rart om vi kunne læse undersøgelsen - ellers er det svært at forholde sig til.

Når det er sagt er det naturligvis glædeligt at 75% af befolkningen, tilsyneladende, mener at vi gør det godt.

Jeg er helt enig i at det nok er svært at komme meget højere op ved bevist at gøre noget, men vi skal blot fortsætte kursen, så skal det tal såmænd nok stige støt og roligt.

"Mål c: Den gennemsnitlige spejdertid er øget fra 31 måneder til 34 månederMålet blev sat for at stimulere til handlinger, som knytter spejdere til deres enhed i længere tid. Status er, at den gennemsnitlige spejdertid er uændret 30 måneder."

Man må vel næsten antage at der er tale om en slåfejl her. Hvis vi er gået fra 31 måneder til 30 måneder, er det et fald og ikke en uændret situation.

Ellers er det vel blot at ønske et godt korpsrådsmøde til alle og held og lykke til kandidaterne.

MVSH.

Jesper - TL/KL Svend Grate Gruppe

Hej Jesper En del af

Hej Jesper

En del af baggrunden skal findes i udviklingsplanen for 2009-11 — altså for den udviklingsperiode, som nu er overstået, og som, sagt lidt firkantet, den korpsledelse der har siddet i denne periode, kan måles på:  http://dds.dk/korpset/ide-og-politik/udviklingsplan-2009-2011 

På ovennævnte side finder du også et link til et sammendrag af den holdningsundersøgelse ,som omtales. Sammendraget giver desværre ikke svar på dine spørgsmål om spredning (eller for den sags skyld konfidensinterval o.lign.) men der er da lidt information om populationens sammensætning. 

De 20% stammer fra korpsets mål (mål B), og det er urealistisk uanset om man ser dem som tilvækst eller som procentpoint (d.v.s. om 15% eller 20% af danskerne skal ændre holdning til spejderarbejdet fra neutral / negativ til positiv). 

Vedrørende den gennemsnitlige spejdertid har der været nogen usikkerhed i forhold til målingerne. 

Den gennemsnitlige spejdertid for en given periode måles ved at kigge på alle dem, som melder sig ud i løbet af denne periode, og så tage gennemsnittet af, hvor længe alle disse har været spejdere. Dette svarer fuldstændigt til at vi beregner den gennemsnitlige levetid i Danmark som den gennemsnitlige alder af alle dem som dør. 

I 2009 var den gennemsnitlige spejdertid for dem, som blev meldt ud i løbet af årets første 9 måneder på 30 måneder, hvilket er det samme som for 2011.

Hvis det sidste kvartal tælles med var den gennemsnitlige spejdertid i 2009 på 31 måneder, men da vi ikke har mulighed for at gøre dette for 2011, og da vi ved at der er en vis årlig variation i mønsteret af ind- og udmeldelser, så vil det være forkert at sammenligne tallet for de første 9 eller 10 måneder af 2011 med tallet for hele 2009. 

Det følgende er nok noget teknisk — jeg vil gerne beklage over for dem, som ikke er interesserede i de statistske detaljer, men jeg forventer at Jesper kan følge med, og jeg vil gerne give en ordentlig forklaring. 

På grund af årsvariationerne for ind- og udmeldelser giver det reelt ikke mening at beregne den gennemsnitlige spejdertid på udmeldelser over en kortere tid end et helt år. Det havde formentlig været bedre at bruge en beregningsperiode fra 1/10 til 30/9 (begge inklusive), men af forskellige årsager (og her må du gerne pege fingre ad den statistiske rådgiver som ikke var vågen nok på det afgørende tidspunkt — nemlig mig) faldt valget på at bruge perioden 1/1 — 30/9 som sammenligningsgrundlag for at følge udviklingen (og altså ikke som udtryk for den reelle spejdertid). 

Hvis vi kigger på den gennemsnitlige spejdertid siden 2005 har årsgennemsnittet en standardafvigelse på 1,6 måned, gennemsnittet er på 31.3 måneder og medianen er på 31 måneder. Distributionen er helt klart skæv med negativ skævhed. 

Med varme spejderhilsner

Troels Forchhammer

- i dette tilfælde som formand for arbejdsgruppen DDS Statistik ;-)

Hej Troels   Tak for et godt

Hej Troels

Tak for et godt og oplysende svar, det var netop hvad jeg gerne ville vide. Jeg er helt tryg ved undersøgelsen, når du har været inde over - de par små ting du selv nævner er nok ikke noget der får det samlede billede til at falde helt fra hinanden, og blot man er klar over at tingene er som de er, kan det såmænd sagtens gå (:

MVSH.

Jesper

Udgiv indhold